بخشی از متن:
توضیحات:
فایل پاورپوینت حمل و نقل ترافیک (خیابان طالقانی)،در حجم 35 اسلاید قابل ویرایش،همراه با یک هدیه ویژه.
در این فایل به بررسی حمل و نقل ترافیک منطقه مورد مطالعه خیابان طالقانی پرداخته شده است.
فهرست مطالب:
نقشه ی محدوده طالقانی
برش های عرضی
پرسشنامه
آمارها
عدم وجود فضای سبز
شناسایی نحوه دفع ابهای سطحی
شیب عرضی
کانیوو
موانع و مشکلات
رمپ
عدم وجود زیر گذر و عابر پیاده
خط کشی عابر پیاده
مکانهای جذب سفر
ایده ها
این فایل با فرمت پاورپوینت در 35 اسلاید قابل ویرایش تهیه شده است.
هدیه محصول:
فایل پاورپوینت TWAترمینال (10اسلاید)
بخشی از متن:
توضیحات:
فایل پاورپوینت تحلیل سایت مجتمع مسکونی و واحد همسایگی،در حجم 84 اسلاید قابل ویرایش ،همراه با یک هدیه ویژه.
بخشی از متن:
ضوابط طراحی مجتمع های مسکونی:
1- سطح کل زیربنای مجموع واحدهای مسکونی حداکثر معادل 120 نسبت به سطح زمین مجاز می باشد.
2- سرانه زمین ناخالص به ازای هر واحد مسکونی حداقل معادل 100 مترمربع می باشد.
3- مساحت کوچکترین واحد مسکونی نباید از 80 مترمربع کمتر باشد.
4- حداکثر سطح اشغال مجاز در همکف معادل 35% سطح کل زمین می باشد.
سطوح زیربنای نگهبانی، گلخانه، دوش و رختکن و سرویس های بهداشتی و استخر و فضای سرپوشیده تفریحی کودکان محدوده فوق نمی شود.
5- احداث محل پارک اتومبیل به تعداد معادل حداقل 75% نسبت به تعداد واحدهای مسکونی الزامی است.
6- حداقل سطح خالص پارکینگ به ازای هر اتومبیل 12.5 مترمربع می باشد.
7- حداقل عرض معابر دسترسی به محل های پارک 5/5 متر رعایت گردد.
8- مجموع سطوح تحت اشغال زیربنای ساختمانهای مسکونی در همکف به اضافه سطح اشغال مسیرهای اتومبیل رو و پارکینگ ها در شرایطی که پارکینگ ها در محوطه روباز پیش بینی می شود نباید از 60 درصد سطح کل زمین بیشتر باشد.
و...
فهرست مطالب:
تحلیل سایت
موقعیت کلان شهر
موقعیت سایت
جهت باد غالب
دسترسی ها
همجواری ها
دید از سایت به بیرون
صداهای مزاحم – شیب
ضوابط طراحی مجتمع های مسکونی
مراحل اصلی طراحی یک سایت مسکونی
معرفی ریز فضاهای مجتمع مسکونی
روابط درون واحد ها
شناخت فضاهای مسکونی
فضای ورودی
نشیمن
پذیرایی و نهار خوری
حمام
اتاق خواب والدین
اتاق فرزندان
اتاق مهمان .. اتاق کار
آشپزخانه
انباری
بالکن یا ایوان
سرانه
حداقل مساحت فضاهای مسکونی بر حسب متر مربع
بررسی کامل چند نمونه مجتمه مسکونی داخلی و خارجی
مجتمع مسکونی مهرشهر کرج
مجتمع مسکونی بزرگ زیتون اصفهان
مجتمع مسکونی روکو 1 & 11 & 111
مجتمع مسکونی habitate 67
این فایل با فرمت پاورپوینت در 84 اسلاید قابل ویرایش تهیه شده است.
هدیه محصول:
فایل WORD شهرک اکباتان(8صفحه)
بخشی از متن:
توضیحات:
فایل پاورپوینت بررسی مدارس و هنرستانهای مطرح خارجی،در حجم 97 اسلاید قابل ویرایش،همراه با یک هدیه ویژه.
در این فایل به بررسی کامل و جامع 6 نمونه از مدارس و هنرستانهای مطرح خارجی پرداخته شده است.
فهرست مطالب:
دبیرستان اش کریک
آکادمی کپیتال سیتی، برنت
دبیرستان کلاکاماس
دبیرستان هولتن ریچموند
Cristo Rey High School
NUS HIGH SCHOOL
این فایل با فرمت پاورپوینت در 97 اسلاید قابل ویرایش تهیه شده است.
هدیه محصول:
فایل پاورپوینت استانداردهای فیزیکی مدرسه ابتدایی (26 اسلاید)
بخشی از متن:
توضیحات:
فایل پاورپوینت باغ های ایرانی ،در حجم 51 اسلاید قابل ویرایش،همراه با یک هدیه ویژه.
بخشی از متن:
باغسازی دوره ی هخامنشیان:
آغاز انتظامبخشی باغ در زمان هخامنشیان است. در باغهای سلطنتی پاسارگاد (قرن 6 قبل از میلاد)
شکل چهار باغ و نظم چهار قسمتی در اینجا به ظهور رسیده است.
باغسازی دوره ی ساسانی:
در دوره ساسانی باغسازی گسترش فراوانی مییابد. باغها در جلوی کاخها و معابد شکل گرفتند و دوره ی اسلامی از باغسازی ساسانی الگو گرفتند.جایگاه والای طبیعت در تفکر زرتشت به ویژه پرستش آب موجب:
انتظام انسانی در باغ
چشماندازها و انتظام بستر طبیعی
نمونه ی باغ ساسانی تخت سلیمان و کاخ فیروزآباد بیستون
و...
فهرست مطالب:
تاریخچه
باغسازی در دوره هخامنشیان
باغسازی در دوره ی ساسانی
باغسازی در دوره صفوی
دوره های تیموری و قاجار و پهلوی
انتظام باغ های ایرانی
باغ آرایی ایرانی
رازهای معماری باغ ایرانی
انواع درختان در باغ های ایرانی
ابعاد تمثیلی گردش آب و تقسیم هندسی باغ ایرانی
باغهای میراث جهانی در ایران باستان
بررسی نمونه باغ ها
باغ فین کاشان
باغ شاهزاده کرمان
باغ و عمارت اکبریه
انواع باغ ایرانی
ویژگی های مشترک باغ های ایرانی
این فایل با فرمت پاورپوینت در 51 اسلاید قابل ویرایش تهیه شده است.
هدیه محصول:
فایل word باغ ایرانی(13صفحه)
بخشی از متن:
توضیحات:
فایل پاورپوینت آسفالت نیمه گرم،در حجم 41 اسلاید قابل ویرایش،همراه با یک هدیه ویژه.
بخشی از متن:
آسفالت نیمه گرم:مخلوطهایی با درجه حرارت تولید کمتر (دمای تولید تا40 درجه سانتیگراد کمتر از مخلوطهای آسفالتی گرم)
مزایای استفاده از مخلوطهای آسفالتی نیمه گرم در برابر مخلوط آسفالتی گرم:
دمای تولید و پخش پایین
پیرشدگی کمتر قیر در طول فرآیند تولید و اجرا (پیرشدگی اولیه قیر)
مصرف کمتر سوخت و انرژی و در نتیجه کاهش هزینه تولید
کاهش پخش آلاینده های کارخانه های آسفالت در طول اجرای آسفالت و کاهش تولید گرد و غبار در مرحله تولید
معایب استفاده از مخلوطهای آسفالتی نیمه گرم:
جدید بودن تکنولوژیهای تولید مخلوط آسفالتی نیمه گرم
هزینه اولیه افزودنیها
اصلاحات لازم برای کارخانه های آسفالت موجود
فهرست مطالب:
مخلوطهای آسفالتی نیمه گرم
مزایا و معایب استفاده از مخلوطهای آسفالتی نیمه گرم
ملاحظات زیست محیطی استفاده از آسفالت نیمه گرم
پیرشدگی
ساخت نمونه های آزمایشگاهی
تعیین مدول برجهندگی
آزمایش مقاومت کششی غیرمستقیم (ITS )
آزمایش تیر خستگی
نحوه انجام آزمایش بر اساس استاندارد AASHTO T321
ارتباط انرژی شکست حاصل از انجام آزمایش کشش غیر مستقیم با عمر خستگی
ارتباط بین انرژی شکست و عمر خستگی
آزمایش خزش (دینامکی واستاتیکی)
انجام آزمایش شیارشدگی
ساخت و آمادهسازی نمونههای نیمدایرهای (SCB)
نتایج آزمایش FTIR بر روی نمونههای قیر و افزودنی
پیشبینی عمق شیار با پارامتر عدد روانی
این فایل با فرمت پاورپوینت در 41 اسلاید قابل ویرایش تهیه شده است.
هدیه محصول:
فایل WORD دلیل تخریب روسازی جاده(8صفحه)
بخشی از متن:
توضیحات:
فایل پاورپوینت آشنایی باانواع پیمانها در پروژه ها،در حجم 117 اسلاید قابل ویرایش،همراه با یک هدیه ویژه.
بخشی از متن:
مقدمه :از آنجائیکه قرارداد، اولین و تعیین کننده ترین گام اجرای یک پروژه بوده و سرنوشت پروژه در گرو انجام صحیح و بموقع تعهدات و مفاد آن می باشد و با عنایت به اینکه یکی از شاخص های اصلی توسعه و پیشرفت یک کشور انجام موفقیت آمیز پروژه های آن کشور بشمار می رود، لازم است در ابتدا ی اجرای پروژه ها با توجه به شرایط مختلف (نوع پروژه ،کارفرما ،مشاور ،پیمانکار،منابع مالی و...) قراردادی مناسب شرایط گفته شده منعقد گرددو همچنین جهت توسعه، آبادانی و پیشرفت کشور نسبت به انتقال تجربیات و علوم مرتبط به نسل جوان و سازندگان فردا اقدام نموده و نسبت به توسعه آکادمیک شناخت اصول و مقررات قراردادها مبتنی بر قوانین جاری پیمانکاری در سطح کشور و جهان تلاش نمائیم .
آگاهی مدیران و مسئولین پروژه از طرف کارفرما،مشاور و پیمانکار از
بندهای قرارداد ومشارکت آنها در تدوین آن در موفقیت پروژه نقش بسیاراساسی دارد. زیرا نمی توان از آنها انتظار داشت بدون این که دخالتی در قرارداد ( و به خصوص در تنظیم برخی بندها نظیر زمان بندی ،مشخصات فنی ، حقوقی و نوع گزارش ها) داشته باشند؛مسئولیت قرارداد را بپذیرند.
فهرست مطالب:
بخش یکم -کلیات
بخش دوم -مراحل مختلف تحقق پروژه
بخش سوم -انواع قراردادهای جاری کشور
بخش چهارم -پیمان ،شرایط عمومی و خصوصی
بخش پنجم- تضامین
منابع
این فایل با فرمت پاورپوینت در 117 اسلاید قابل ویرایش تهیه شده است.
هدیه محصول:
فایل پاورپوینت ایمنی در کارگاه(27 اسلاید)
بخشی از متن:
عدسی، یا لنز (به انگلیسی: Lens) از ابزارهای نوری است که نور در اثر عبور از آن میشکند و همگرا یا واگرا میشود. عدسیها از مادههای شفاف مانند شیشهو پلاستیک ساخته میشوند. عینک طبی و ذرهبین و لنز دوربینهای عکاسی و دوربین دوچشمی همه با عدسی ساخته شدهاند. عدسیها از نظر شیوه شکست نور در آنها به دو دسته همگرا (محدب یا کوژ) و واگرا (مقعر یا کاو) تقسیم میشوند. یک عدسی ساده تنها از یک عنصر نوری تشکیل شده است. یک عدسی مرکب از یک مجموعه عدسی ساده که یک محور مشترک دارند تشکیل شده است. مزیت عدسی مرکب نسبت به عدسی ساده این است که بسیاری از بیراهشهای نوری در آن قابل رفع هستند در حالی که این کار تنها با یک عدسی ساده امکانپذیر نیست. کاربرد عدسی تنها به امواج نوری محدود نمیشود، هر ابزاری که سایر امواج الکترومغناطیسی در اثر عبور از آن بشکند نیز عدسی خوانده میشود، به طور مثال لنز پارافین برای امواج مایکروویو وجود دارد.
تاریخچه
قدیمیترین عدسی عدسی نمرود است که به ۲۷۰۰ سال قبل و دوره آشوریان بر میگردد. از این عدسی احتمالاً برای متمرکز کردن نور خورشید برای روشن کردن آتش یا برای درشت نمایی استفاده میشده است. بعضی محققان استدلال میکنند که بر اساس شواهد باستان شناسی، از عدسیها به طور گسترده در عهد عتیق استفاده میشده است. به طور مثال صنعت نگاران برای انجام کارهای ظریف یا برای تصدیق کردن اثر مهر از آنها استفاده میکردهاند. اولین کسی که از عدسی استفاده علمی نمود، ابن هیثم پدر علم فیزیک نور است که در رساله خود به شرح آن پرداخته. بعدهاگالیله و کمالالدین فارسی و ابوریحان بیرونی به مطالعه و کاربرد آن پرداختند.
ساختار
کراون
فلینت
گونههای عدسی از نظر کارکرد
عدسی همگرا: در عدسی همگرا، پرتوهای تابش، پس از شکست و گذر از عدسی، به هم نزدیک میشوند (یعنی همگرا میشوند). در عدسیهای همگرا، لبهها نازکتر از وسط آن است و به طور معمول برای کاربردهای متفاوت به شکلهای دو کوژ، کوژتخت و هلالی همگرا ساخته میشوند. این عدسی از اتّصال دو منشور که از قاعده به یکدیگر وصل شدهاند تشبیه شدهاست. از این نوع عدسی در میکروسکوپها (تمام قسمتها) تلسکوپها (برخی قسمتها) و عینک افراد دوربین یا آستیگمات (ترکیب عدسیهای محدّب با چینش مخصوص) استفاده میشود. این نوع عدسی شیئ را بزرگتر نشان میدهد.
عدسی واگرا: در عدسیهای واگرا، پرتوهای تابش، پس از شکست و گذر از عدسی، از هم دور میشوند (یعنی واگرا میشوند). لبهٔ این عدسیها پهنتر از وسط آن است و به شکلهای دو کاو، کاو تخت و هلالی واگرا ساخته میشوند. این نوع عدسی را میتوان به دو منشور که از زاویهٔ مقابل قاعده به یکدیگر وصل شدهاند تشبیه کرد. از این عدسی میتوان به عنوان عینک برای افراد نزدیک بین و نزدیک بین-آستیگمات استفاده نمود. این نوع عدسی شیئ را کوچکترنشان میدهد.
عدسیهای مرکب
عدسیهای گوناگون بر پایهٔ ساختار
عدسیها را بر پایهٔ ساختار اینگونه بخشبندی میکنند:
عدسی کوژ - تخت: آنچنان عدسی است که یک طرف آن کوژ و یک طرف آن تخت میباشد. این عدسیها در تلسکوپها استفاده میشود. در صورتی که از سمت تخت آن چیزی را مشاهده کنید اشیاء کمی حالت wide پیدا میکنند (خطوط منحنی میشوند)
عدسی دو کوژ: آنچنان عدسی است که هر دو طرف آن کوژ میباشد. این عدسی در ذرّه ین، میکروسکوپ و تلسکوپ استفاده میشود. تصویر از هر دو طرف یکسان است مگر این که بر آمدگی یک طرف از دیگری کمتر یا بیشتر باشد.
عدسی هلالی (کوژ): آنچنان عدسی است که یک طرف آن کوژ و طرف دیگرش کاو باشد. این عدسی در عینکها استفاده میشود و تصویر از هر طرف آن به نوعی wide میباشد.
عدسی تخت - کاو: آنچنان عدسی است که یک طرف آن کاو و طرف دیگرش تخت باشد. این عدسیها در برخی عینکهای بسیار ته استکانی استفاده شده و تصویر از سمت تخت آن wide و از سمت فرو رفتهٔ آن تنها کوچک میشود.
عدسی دو کاو: آنچنان عدسی است که هر دو طرف آن کاو باشد. تصویر از هر دو طرف یکسان است مگر این که یک سمت از دیگری فرورفته تر یا برجسته تر باشد.
عدسی هلالی (کاو): آنچنان عدسی است که یک طرف آن کوژ و طرف دیگرش کاو باشد. این عدسی در عینکها استفاده شده و تصویر از هر سمت آن به نوعی مایل میباشد.
تصاویر غیر واقعی
اگر ذره بینی را نزدیک صفحهای از یک کتاب بگیرید، شکلی بزرگتر از آنچه روی صفحه کتاب است میبینید. زیرا پرتوهای نور بازتاب شده از صفحه کتاب، پس از عبور از عدسی از هم دور میشوند. پرتوهای نوری که از اجسام دور میآیند، پس از عبور از ذره بین به هم نزدیک میشوند. اگر محیط به قدر کافی تاریک باشد، میتوانید این پرتوها را روی یک صفحه کاغذ ببینید. اگر کاغذ را در فاصله مناسبی از عدسی بگیرید، آنها تصویری متمرکز میسازند.
دستگاههای نوری دارای عدسی
بیشتر دستگاههای نوری شامل دو گونه عدسی میباشند که یکی را که نور، نخست بر آن میتابد و در ورودی دستگاه کار گذاشته میشود عدسی شیئی و دومی را که در خروجی دستگاه قرار دارد و نور از آن خارج میشود عدسی چشمی گویند. از جمله از این دستگاهها میکروسکوپ نوری، زیر دریایی، میکروسکوپ پلاریزان، دوربینهای دو چشمی، دوربینها، انواع عینکها و... را میتوان نام برد.
عدسی چشم
عدسی چشم، یک عدسی همگرای دوکوژ بزرگ است که از مادهای ژله مانند، انعطافپذیر و شفاف ساخته شدهاست. ضریب شکست عدسی چشم تقریباً ۴۳۷/۱ است.این عدسی با خم کردن پرتوهای نور، آنها را در پشت چشم متمرکز میسازد. ماهیچههای چشم، هنگامی که اجسام دور را میبینیم، عدسیها را میکشند و تخت تر (نازکتر) میکنندهنگام دیدن اجسام نزدیک هم، عدسیها را ضخیمتر میکنند.
فرمول عدسیها
این فرمولها برای محاسبهٔ فواصل مختلف بکار برده میشوند:
۱- نسبت یک به روی p بعلاوه نسبت یک به روی q مساوی است با نسبت یک به روی F که در اینجا P فاصله شئ تا عدسی و q فاصله تصویر تا عدسی است و F فاصلهٔ کانونی است عدسیهای واگرا علامت F منفی ودر عدسیهای همگرا علامت F مثبت میباشد. ۲- {\displaystyle F=r/2} یا بر عکس آن {\displaystyle r=2*F} توجه کنید rr شعاع عدسی هم است.
۳- فرمول بزرگنمایی خطی آینه m برابر است با نسبت 'A'B به AB و مساوی است با q به روی p M = بزرگنمایی خطی (میزان چند برابر شدن تصویر) AB = طول شئ و 'A'B = طول تصویر
توجه: در همهٔ فرمولها همهٔ واحد با باید از یک نوع باشند مثلآ همهٔ موارد بر حسب سانتیمتر باشند.
توان عدسی
توان عدسی برابر است با حاصل تقسیم عدد یک بر روی فاصله کانونی (بر حسب متر) و واحد توان عدسی دیوپتر میباشد. توان عدسی برای عدسیهای همگرا مثبت و برای عدسیهای واگرا منفی در نظر گرفته میشود.
انواع عدسی و کاربرد های آن
عدسی محیط شفافی است که با تغییر مسیر نور می توانند ظاهر یک تصویر را تغییر دهند. عدسی ممکن است کروی یا استوانه ای یا … باشد.
الف ) عدسی های همگرا :
این عدسی ها طوری برش داده شده اند ؛ که لبه آنها نازک تر از وسط آنها است. مثلا ذره بین یک عدسی همگرا است. هر عدسی دارای یک کانون است. درواقع وقتی یک دسته پرتو نور موازی به عدسی های همگرا بتابد،این پرتو ها پس از عبور از عدسی در یک نقطه جمع می شوند؛
به این نقطه کانون عدسی همگرا می گویند. در عمل برای پیدا کردن کانون یک عدسی همگرا می توانیم آنرا جلوی نور خورشید قرار دهیم و در طرف دیگرآن یک ورق کاغذ را طور جابجا کنیم که یک نقطه نورانی روی کاغذ تشکیل شود ؛ این نقطه کانون است . فاصله این نقطه تا عدسی را فاصله کانونی می گویند. هر چه فاصله کانونی کوچک تر باشد عدسی قوی تر است ؛ وهمگرایی آن بیشتر است؛
زیرا نور را در فاصله کمتری همگرا کرده است.
توجه کنید که اگر کاغذ را مدت زیادی در کانون عدسی همگرا که نور خورشید به آن می تابد ,قرار دهیم ، ممکن است کاغذ آتش بگیرد.
ب ) عدسی های واگرا :
عدسی هایی هستند که وسط آنها نازک تر از لبه آنها است. در این نوع عدسی ها کانون واقعی وجود ندارد ، زیرا این نوع عدسی پرتو ها را از هم دور و واگرا (پراکنده) می کند .
به همین دلیل می گوییم کانون عدسی واگرا مجازی یا غیر حقیقی است . در عمل برای پیدا کردن کانون عدسی واگرا می توانیم آنرا روی یک ورق کاغذ قرار دهیم ، سپس یک دسته پرتو موازی را به این عدسی بتابانیم؛ پرتو ها پس از عبور از عدسی از هم دور میشوند آن پرتو ها را روی کاغذ رسم می کنیم ، سپس ادامه یا امتداد پرتو ها را رسم کرده , هر جاامتداد پرتوها همدیگر را قطع کردند ، آن نقطه کانون است. معمولا کانون را با حرف f نشان می دهند عدسی ها در سا ختمان میکروسکوپ , و تلسکوپ ؛ و دستگاه اورهد(برای نمایش تصویرروی پرده یا دیوار) دوربین عکاسی، دوربین شکاری و دو چشمی و عینک ها و…. بکار می روند.
الف- عدسی همگرا: این عدسی ها پرتوهای نور را به یکدیگر نزدیک می کنند. از نظر شکل، لبه عدسی نازکتر از وشط آن است و در سه نوع مقابل می تواند ساخته شود: به دلیل برجسته بودن قسمت میانی عدسی های همگرا، آنها را محدب
ب-عدسی واگرا: این عدسی ها پرتوهای نور را از هم دور میکنند .از نظر شکل، لبه عدسی کلفتر از وسط آن است و در سه نوع مقابل می تواند ساخته شود
–کاربرد عدسی ها:
ازعدسی ها در بسیاری از وسیله ها استفاده می شود از جمله:
انواع دوربین ها،میکروسکوپ،تلسکوپ،پروژکتورو عینک های طبی و…
نیز می نامند
عدسی، از ابزارهای نوری است که نور در اثر عبور از آن میشکند و همگرا یا واگرا میشود. عدسیها از مادههای شفاف مانند شیشه و پلاستیک ساخته میشوند. عینک طبی، ذرهبین، لنز دوربینهای عکاسی و دوربین دوچشمی همه با عدسی ساخته شدهاند. عدسیها از نظر شیوه شکست نور در آنها به دو دسته همگرا (محدب یا کوژ) و واگرا (مقعر یا کاو) تقسیم میشوند. یک عدسی ساده تنها از یک عنصر نوری تشکیل شده است.
یک عدسی مرکب ا
بخشی از متن:
شیشهگری هنر شکل دادن به شیشه است. هنرمند در این هنر، ابتدا ماده شیشه را حرارت میدهد تا نرم و نیمه مایع شود.سپس بوسیله دستها یا ابزار مخصوص یا دمیدن اشکال زیبایی را با آن پدید میآورد.
از ابزار و مواد مورد استفاده در هنر شیشه گری میتوان به ماده اصلی ساخت شیشه، سنگ سیلیس { که به منظور صرفه جویی از مخلوط خرده شیشه نیز استفاده میشود } اشاره کرد همچنین برای رنگی کردن بار شیشه نیز از اکسیدهای فلزی نظیر اکسید کبالت، مس، آهن، منگنز، گوگرد و... استفاده کرد. هنر شیشه گری مانند انواع روشهای ساخت (فوتی و قالبی) و تزئینات مکمل (نقاشی و تراش) است. نقاشی روی شیشه با ابزار لازم بر روی شی اجرا میشود و بسته به نوع نقش و رنگهای به کار رفته یک یا چند مرحله پخت در کوره با حرارت مناسب صورت میگیرد. رنگهای مورد استفاده به صورت پودر و قابل ترکیب با حلال خاص و رنگهای محلول از اکسید فلزات تهیه شدهاست.
تراش روی شیشه بوسیله سنگهای مخصوص و ابزار فرز انجام میشود که در مورد اول خطوط ایجاد شده عمیق تر بوده و روی ظروف کاربرد بیشتری دارد. این سنگ با قابلیتهای تراش و مات کردن در تزئین کاربرد دارد.
مواد و مصالح شیشهگری
۱. عناصر پایه: سیلیس یا اکسید سلیسیم ماده اصلی تمام تولیدات شیشهاست که به صورت شن، سنگ چخماق یا سنگ چینی وجود دارد. اکسید بوریک به عنوان عنصر اصلی در ساخت شیشه استفاده میشود.
۲. عناصر ذوب کننده: این عناصر مانند سود به صورت کربنات سدیم، سولفات سدیم، استات سدیم نقطه ذوب سیلیس را پایین آورده، به ضمیر شیشه حالت قلیایی میدهند.
۳. عناصر تثبیت کننده: برای مخلوط شدن بهتر مواد اصلی و ذوب کننده و همچنین جلوگیری از حل شدن شیشه در مواد مختلف از این مواد استفاده میکنند. کربنات کلسیم از رایج ترین مواد تثبیت کنندهاست.
۴. عناصر سفید کننده : برای خنثی کردن یک رنگ در خمیر شیشه از رنگ دیگر استفاده میکنند؛ مثلاً برای خنثی کردن قرمز از سبز استفاده میکنند.
وسایلی که در کارگاه شیشهگری سنتی بهکار میرود:
۱. بوری (میله دم) : لوله توخالی و فولادی به طول ۱۲۰ تا ۱۵۰ سانتی متر و قطر ۵/۱ تا ۲ سانتی متر است که برای برداشتن شیشه مذاب از داخل کوره به کار میرود.
۲. سنگ کار : از جنس سنگ یا فلز بری گرم کردن مواد روی میله دم استفاده میشود.
۳. قاشق چوبی : به صورت ملاته گیر که همیشه خیس است و نقش قالب را دارد.
۴. دستگاه آب : حوضچه فلزی مکعب مستطیل که دارای آب است.
روشهای ساخت شیشه
روش فوتی
برداشت ماده مذاب در کوره به وسیله بوری یا میله دم که قبلاً گرم شده، ثابت کردن ماده مذاب روی نوک میله، مرمری کردن یا ورز دادن و چرخاندن آن روی میز کار و گرد کردن آن، دوباره گرم کردن خمیر شیشه روی سر میله، دمیدن در میله و ایجاد حباب کوچک در وسط خمیر سر میله، سرد کردن خمیر تا جایی که سرخی خود را از دست دهد، برداشت مجدد خمیر از کوره و ثابت کردن آن روی میله دم، قاشقی کردن خمیر سر میله یا یکنواخت کردن آن، کارهایی است که باید انجام شود تا استاد کار ساخت شیشه را آغاز نماید. از این مرحله به بعد استاد کار میله دم را گرفته، به چرخش درمی آورد تا شکل اولیه ظرف را بسازد. سپس آن را به دستِ پا قالبی ساز میدهد تا شیاری در محل اتصال شیشه و میله فلزی واگیره ایجاد کند. سپس از آن واگیره گیر میله واگیره را به ته ظرف میچسباند و استاد کار میله دم را از محل شیار ظرف جدا میکند. بعد از این مرحله، کار شکل دادن و ساخت و پرداخت دهانه و لگوی ظرف شروع میشود. در مرحله بعد دسته و تزئینات را روی آن قرار میدهد. در پایان ظرف را با میله واگیره به پشت بر میدهد تا به گرمخانه ببرد سپس کوره را خاموش میکنند تا اشیاء هم زمان با سرد شدن هوای داخل کوره خنک شوند.
روش فوتی قالبی
در این روش، ابتدا مقداری از مواد مذاب را با میله دم از کوره برداشته، پس از آماده کردن و یک بار دمیدن در آن مقداری مواد به آن اضافه نموده گرم میکنند. سپس آن را در قالب قرار داده در میله دم میدمند تا خمیر شیشه شکل قالب را به خود بگیرد. سپس از میله دم جدا نموده، لبه کار را صاف میکنند و آن را به گرمخانه میبرند، مانند انواع بطری، آبلیمو، گلاب و غیره.
روش پرسی
ساخت در قالبهای پرس بادی نیز بیشتر برای انواع بطری به کار میرود، به این صورت که مقدار مناسب مواد مذاب با میله دم از کوره بر میدارند و آن را بسیار سریع از میله دم جدا کرده در قالب پرس قرار میدهند و با بستن قالب و فشار هوای وارد شده در قالب، خمیر شکل مورد نظر را میگیرد. سپس قالب را باز کرده، به سرعت شیء ساخته شده را خارج نموده، در گرمخانه قرار میدهند.
روش تولید شیشه رنگی
برای رنگی کردن شیشه، در خمیر آن از اکسیدهای فلزی به ترتیب زیر استفاده میکنند:
۱. اکسید آهن : رنگ سبز روشن و تیره به دست میآید. همچنین با افزودن اکسید کبالت به آن، آبی خیلی کمرنگ به وجود میآید.
۲. اکسید کرم : رنگ سبز، زرد یا آبی سبز خواهد داد.
۳.اکسید مس : معمولاً رنگ سبز یا آبی سبز خواهد داد. در بعضی حالات نیز رنگ قرمز ایجاد میکند.
روش آب گز کردن
شیء شیشهای ساخته شده را بعد از انبری کردن، در مقابل حرارت کوره قرار میدهند تا کاملاً گداخته شود. سپس آن را وارد آب کرده، به سرعت خارج میکنند. به این ترتیب ترکهای ریزی در بدنه پدید میآید سپس آن را در کوره حرارت میدهند تا ترکها به هم جوش بخورد. بعد از آن به تمام کردن ساخت ظرف ادامه میدهند.
پیشینه شیشهگری در ایران
شیشهگری در ارگ کریمخان.
هنر شیشه گری یکی از قدیمی ترین صنایعی است که بشر به آن اشتغال داشتهاست. کاوشهای باستان شناسی مارلیک هنسلودشوش رواج شیشه گری در ایران باستان (عهد هخامنشی) را به اثبات میرساند.
قدیمی ترین نمونهها از شیشههای دست ساز در خاورمیانه پیدا شدهاست. باستان شناسان معتقدند که سومریها در هزاره سوم قبل از میلاد با شیشه، آشنایی داشتهاند. گیرشمن بطریهای شیشهای زیادی از حفاریهای معبد چغازنبیل به دست آوردهاست. از زمان هخامنشیان، شواهد اندکی برای استفاده کلی از شیشه در دست است. آثار شیشهای کهن نشان میدهد که تا قبل از سده اول پیش از میلاد، از شیشه فقط یه حالت تودهای استفاده میکردهاند. با کشف اشیای شیشهای زمان پارتها و ساسانیان میتوان گفت صنعت شیشه سازی در ایران رواج کامل داشته و از دو روش ساخت «دمیدن در قالب» و «دمیدن آزاد» استفاده میشدهاست. از دوره سلجوقیان تا دوره مغول ظرفهای شیشهای بسیار زیبا با تزئینات مختلف به صورت مینایی، تراشیده یا با نقوش افزوده از کوره شیشهگران شهرهای مختلف ایران بیرون میآمد.
با ظهور اسلام اکثر شیشه و بلورسازان ایرانی به دمشق و حلب در سوریه کوچ کردند. در این مقطع از تاریخ شیشه گری علاوه بر تغییر کلی فرم شیشه، نقاشی و خطاطی بر روی شیشه با رنگهای کورهای و لعابهای رنگی متداول شد و نوعی شیشه که اصطلاحاً مینایی نامیده میشود پا به عرصهٔ وجود گذاشت. دورهٔ سلجوقی (قرن ۵ و ۶هـ) نخستین دورهٔ شکوفایی شیشه گری در ایران محسوب میشود.
بعدها با روی کار آمدن سلسلهٔ صفوی و توجه خاص به این رشته، کارگاههای شیشه گری در اصفهان و شیراز ساخته شد و هنرمندان، تحت تعلیم تعدادی از بلورسازان و نیزی {ایتالیایی} قرار گرفتند.
در روزگاران باستان بین النهرین در توسعه لعاب سفالسازی سر آمد دیگر کشورها بوده است با در نظر گرفتن اینکه ترکیبات لعاب و شیشه یکی است عجیب نیست که صنعت شیشه سازی در بابل، سومر و آشور پیشرفت کرده است. باستانشناسان ثابت کرده اند که شیشه واقعی در هزاره سوم پیش از مسیح در سومر وجود داشته است. این شیشه با شیشه ای که مصریها از گداز دُر کوهی و قلیا بدست میآوردند فرق داشته است و شیشه ای که در بین النهرین وجود داشته پس از هزار سال به مصر وارد شده است. وجود لوحههای پزشکی بابلی و به ویژه لوحههای فنی و دارویی آشوری درباره صنعت شیشه سازی در سال 625 پیش از مسیح دلیل محکمیاست بر اینکه صنعت شیشه سازی پیشرفته ای در همسایگی ایران وجود داشته است. از خوزستان، یعنی ناحیه عیلام، مدارکی از شیشه سازی در دست است که نشان میدهد این صنعت در سده سیزدهم پیش از مسیح در آنجا وجود داشته است. گیریشمن بطریهای شیشه ای زیادی را از حفاری معبد چغازنبیل بدست آورده است و همچنین تعداد زیادی لولههای شیشه ای که قطر خارجی آنها 25/1 سانتیمتر و قطر سوراخ داخلی آنها 6/0 سانتیمتر و درازای آنها 75 سانتیمتر بوده مکشوف شده. این شیشهها از حلقههای شیشهای مات سیاه و سفید ساخته شده و به نظر میرسد که در شبکه پنجره از آنها استفاده میشده است. با این همه از زمان هخامنشیان شواهد کمی دال بر استفاده کلی از شیشه در دست است. در میان گنجینههای تخت جمشید فقط چند ظرف شیشه ای هست که با شیوه دمش در قالب تهیه شده و بعضی از آنها دارای آرایههای شفافی است که با چرخ رنگ شده است. اما یکی از سفرای در بارگاه هخامنشی در آن زمان مینویسد که ایرانیان شراب را در پیالههای شیشه ای مینوشیدهاند.
در زمان سلوکیان، صنعت شیشه سازی را فینیقیها در کرانه دریای مدیترانه در شهر صیدا بنیان کردند. فینیقیها این صنعت را از بابلیها آموختند. این با افسانه تلموذی که میگوید یهودیان در زمان اسارت دوم خود شیشه سازی را آموختند تطبیق میکند. شیشه فینیقیها و یهودیان پیش از آغاز امپراتوری روم بسیار با ارزش بود. با کشف اشیا زیاد شیشه ای در زمان پارتها و ساسانیان میتوان چنین پنداشت که صنعت شیشه سازی در همان زمان در ایران شایع بوده است.
چنین به نظر میرسد که شیشه سازان، مانند دیگر پیشه وران سبک شیشه سازی خود را تا دوره اولیه اسلام حفظ کردند. اشیاء شیشه ای زیادی در ساوه وری پیدا شده است. ظرفهای شیشه ای معمولی که ظاهرا با دمیدن درست میشده و روشن و بی نقش و نگار بوده است. شیشههای با ارزش تر را نخست دمیده و به شکل قالب ساده در آورده و سپس با نیهای بلند و راست قالب میگرفتهاند و اغلب در حالی که شیشه مذاب و نرم روی نی بود شیشه ساز آن را به سرعت چرخانده و بدین ترتیب خطوط مارپیچ بر روی آن درست میکرد.
از همان اوایل دوره اسلامی شیوه آشوری تزیین در ایران مشاهده میشود. این شیوه عبارت است از تزیین اشیا با نخ، حلقه، یا گلولههای شیشه ای به رنگهای مختلف. پس از استیلای مغول، پیشه و صنعت شیشه در ایران رو به افول گذاشت. بین سال 1664و 1681 میلادی که شاردن به ایران مسافرت کرد چندان تحت تاثیر مهارت شیشه سازان و استادان ایرانی قرار نگرفته است. وی پس از تعریف و تحسین از سایر هنرها و پیشهها در مورد شیشه چنین مینویسد: «شیشه صنعتی است که ایرانیان از آن اطلاعی ندارند. در سراسر ایران کارگاههای شیشه سازی هست ولی بیشتر شیشهها پر از لکه است و رنگشان خاکستری است. شیشه سازی شیراز از همه زیباتر است و شیشه سازی اصفهان از همه بدتر، زیرا خورده شیشهها را دوباره آب میکنند، در صورتی که شیشه گر شیرازی شیشه نو میسازد.» با اینکه شاه عباس بزرگ کوشش کرد که صنعت شیشه سازی را به وسیله هنرمندان ونیزی بار دیگر احیا کند، ولی شیشه گران در سدههای بعد فقط شیشه معمولی مورد نیاز خود را تهییه میکردند.
تاریخچه صنعت شیشه
شیشه بر خلاف جامدات دیگر فاقد ساختار درونی منظم و یکنواخت است . تفاوت اصلی بین حالت جامد و مایع در هر مادة مشخصی، مثلاً یخ و آب و یا آهن مذاب و آهن جامد، وجود ساختار متقارن و منظم در حالت جامد آن است که اصطلاحاً بلور یا کریستال نامیده می شود. با بالا رفتن درجه حرارت تا حد دمای ذوب، نظم درونی ماده به هم ریخته و جسم از نظر ساختار درونی بی شکل ونامنظم می شود.
شیشه تنها جامد بی شکل است و از همین روست که می توان آن را در حقیقت جامدی مجازی دانست .این خصوصیت غیر عادی در ساختار درونی شیشه ، تعیین کنندة بسیاری از ویژگیها و خواص این ماده پرمصرف است . به علت فقدان نظم تکرار شونده در ساختمان درونی شیشه، یک صفحه شیشه ای می تواند به عنوان یک ملکول بزرگ مورد توجه قرار گیرد و از همین روست که نور را از خود عبور می دهد و شفاف به نظر می رسد. شیشه در عین حال نور را منکسر نیز می کند. به عنوان مثال، شعاع نوری که بر یک بلوک شیشه ای می تابد، ضمن برخورد به آن ، بلافاصله تغییر زاویه می دهد ولی همواره به موازات مسیر اصلی از بلوک شیشه ای خارج می شود و از همین خاصیت شیشه است که در ساختن عدسی های مختلف استفاده می شود.خاصیت تجزیة نور در شیشه همواره مورد بهره برداری شیشه گران باستان بوده است، بد ون آنکه شیشه گر دقیقاً به چگونگی عمل آن آگاهی داشته باشد . اسحاق نیوتن اولین فردی بود که تشخیص داد یک منشور شیشه ای، نور سفید را به رنگ های دیگر تفکیک می کند، دقیقاً صفتی که در شیشه تراش خورده به صورت رنگین کمان دیده می شود. معمولاً از شیشه به عنوان ماده ای شکننده یاد می شود، اما قدرت آن در بعضی موارد فوق العاده و باور نکردنی است . یک رشته شیشة تازه شکل گرفته می تواند وزنی بالاتر از ٧٠٠٠٠ کیلوگرم در سانتیمتر مکعب را تحمل کند . این وزن دو برابر وزنی است که فولاد حتی در تئوری می تواند متحمل شود . با این همه ، وزنی که شیشة معمولی تحمل می کند و مورد قبول است ، یک صدم وزنی است که در تئوری برای آن قائل شده اند و این به دلیل نقایص موجود در شیشة معمولی، مانند حباب های هوا و ناخالصی های دیگر است که باعث می شود شیشه تحت فشار زیاد ترک بر دارد. چون شیشه دارای ساختمان مایع و یک ملکولی است، اگر ترکی در سطح آن ظاهر شود بدون برخورد به هرگونه مانع تا آخر پیش می رود. شیشه در مقابل انبساط ضعیف و بالعکس درمقابل انقباض قوی است . به همین دلیل تغییرات ناگهانی حرارت می تواند موجب بروز تغییرات خطرناکی شود،چرا که سطح خارجی شیشه زودتر از داخل آن سرد یا گرم می شود. سرمای ناگهانی که سطح شیشه را متراکم می کند، کم خطرتر از گرمای ناگهانی است که سطح آن را منبسط میکند.
پیدایش صنعت شیشه گری
اینکه شیشه در چه زمان کشف شد و مورد استفاده انسان قرار گرفت ، سئوالی است که از قرنها پیش ذهن جستجوگر دانشمندان را به خود مشغول کرده و هنوز پاسخ دقیقی به آن داده نشده است . تاکنون نظریه ها ی گوناگون و حتی افسانه های عجیب و غریبی در مورد پیدایش و تاریخچه شیشه بیان شده، اما واقعیت مسئله همچنان در پردة ابهام باقی مانده است. مثلا پلینی در قرن اول میلادی تئوری خود را چنین مطرح می کند: شیشه تصادفاً توسط یک عده بازرگان فینیقی که شبی را در کنار رود بلاس اطراق کرده بودند ، کشف شد و آن بدین طریق بوده است که ایشان جهت تهیة غذای خویش چند قطعه سنگ سودا را بر ساحل شنی قرار داده و با بر افروختن آتش در میان آن، ظرف غذای خود را بر بالای سنگ مستقر می سازند و در صبح روز بعد متوجه می شوند که آتش افروخته شده به وسیله ایشان باعث ذوب و اختلاط سودا و شن گشته و موجب پیدایش شیشه شده است. مطمئناً شیشه گران سوری از شن سواحل بلاس جهت ساختن شیشه استفاده می کرده اند، لکن داستان پلینی نمی تواند صحیح باشد، چرا که حرارت تولید شده از یک اجاق کوچک قادر به ذوب کردن شن و سودا نیست و آزمایشات نشان داده است که اولین فرآورده های شیشه ای مکشوفه از حفریات باستانشناسی با حرارتی بالغ بر ١٠٦٠ درجه سانتیگراد ساخته شده اند. علاوه بر این یکی از دلایل دیگری که خود به خود و به تنهایی کافی است تا نظریة وی رد و علمی نبودن آن ثابت شود ، کشف شواهد عینی وجود شیشه و حتی استفاده و کاربرد آن در ٢٠٠٠ سال پیش از زمان پلینی است .
بخشی از متن:
یکی از کارهای پر هزینه در کلیه کشورها تعمیرو نگهداری ساختمانهاست که هزینه قابل توجهی را به خود اختصاص می دهد این هزینه ها که جزء سرمایه های ملی است به طور مشخص و ملموس نیست .ولی در کشورهای که در این مورد بررسی های به عمل آمده است مانند انگلستان هزینه تعمیرات سالانه ساختمان ها را بیشتر از 2 میلیارد پوند براورد کرده اند. حال با توجه به سطح بالای هزینه تعمیرات ساختمان ها در کشورمان چنانچه با اتخاذ مدیریتی مناسب درصدی از هزینه ها را کاهش داده و صرفه جویی کنیم.
مدیریت نگهداری ساختمان، یکی از موضوعات مهم در مدیریت ساختمان می باشد، که تاکنون در کشور ایران مورد توجه جدی قرار نگرفته است. بطور کلی دوره تعمیر و نگهداری ساختمان در حدود نود و پنج درصد دوره حیات یک ساختمان را - از زمانی که مفهوم ذهنی ساخت شکل می گیرد تا پایان عمر آن- به خود اختصاص می دهد. با اعمال یک سیستم مناسب مدیریتی در بخش تعمیر و نگهداری نه تنها می توان کیفیت ساختمان را افزایش داد بلکه امکان بهینه سازی هزینه ها نیز فراهم می گردد. بدیهی است با توجه به این مطلب تعمیر و نگهداری ساختمان و مدیریت آن از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. در این پایان نامه ابعاد مختلف مدیریت نگهداری ساختمان مورد مطالعه قرار گرفته است. نظر به اینکه داشتن مدیریتی صحیح و مناسب، نیازمند داشتن یک سازماندهی جهت اعمال اهداف مدیریت می باشد، به همین جهت در این پایان نامه همچنین مقوله سازماندهی تعمیر و نگهداری مورد مطالعه قرار گرفته است.از آنجا که آموزش و پرورش در ایران دارای بیشترین ساختمان بعداز خانه های مسکونی می باشد و همچنین با توجه به اهمیت مدارس، در این پایان نامه مدیریت تعمیر و نگهداری مدارس و چگونگی سازماندهی آن در وضعیت فعلی مورد نقد و بررسی قرار گرفته و برای بهبود آن، سازمان جدیدی ارائه شده است. مبحث تعمیرو نگهداری در ساختمان مدتهاست درسراسر جهان بویژه در کشورها ی توسعه یافته مورد توجه قرار گرفته است.با اینکه اهمیت این بخش از صنعت وتکنولوژی ساختمان از سوی محافل علمی و تحقیقاتی معتبر جهان بدست مآید شناخته شده متاسفانه در بعد کاربردی و علمی آنگونه که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است .برای جلب توجه بیشتر دست اندرکاران امر ساختمان به این مسئله مهم در اواخر دهه 1970 شواری جهانی اسناد و مدارک وتحقیقات ساختمان توجه به ارتقای کیفیت تخصصی در امر مدیریت تعمیر ونگهداری ساختمان را در دستور کار خود قرار دادو کمیسیون را نیز به مطالعه روشهای گسترش بکارگیری یافته های علمی تخصیص داد.
رقم قابل توجهی خواهد بود که طبیعتا به سرمایه ملی باز گردانده می شود .امروزه موضوع تعمیر ونگهداری در موضوعات پزوهش و اجرا نقش مهمی ایفا می کند .
تمامی ساختمان ها پس از ساخت نیار به تعمیر ونگهداری دارد .نحوه تعمیرو نگهداری نقش بسزایی در افزایش هزینه های ساختمان در زمان بهره برداری دارد.در اثراعمال سیستم مناسب نگهداری از انجام تعمیر در سطح وسیع جلوگیری شده و در نتیجه از هزینه ی قابل توجه تعمیر در سطح وسیع کاسته می شود.
بکار گیری یک سیستم مدیریتی برای انجام نگهداری ساختمان ها بسیار با اهمیت است زیرا بدون داشتن سیستم مناسب کار نگهداری سلیقه ای بوده و بازده لازم را نخواهد داشت تمامی این عوامل ایجاب می کند که یک سیستم مدیریتی از مرحله مناقصه تا مرحله اجرا در عملیات تعمیرو نگهداری ایجاد شود.
تعمیر ونگهداری ساختمان (تعمیر کاشی)
دلایل مهم ترک وشکست کاشی
دلیل عمده ترک وشکسته شدن کاشی درساختمان نشست ساختمان میباشد.دلیل دیگر جنس لعاب کاشی از شیشه و سیلیس می باشد و با کوچکترین فشار ترک و خرد میشود.درگاهی موارد کاشی پشت لوله های آبگرمکن یا دود کش بخاری و مکان های دیگری قرار میگیرد که باعث میشود کاشی گرمای زیادی به خود جذب کند و بر اثر انقباض و انبساط کاشی ترک می خورد در ضمن برای جلوگیری از این امر لوله ها را با پشم شیشه می پوشانند وبرای چسبندگی بهتر ملات با عایق پشم شیشه از تور سیمی استفاده میکنند.
تعمیر کاشی هایی که ترک برداشته اند
با چکش سبک به گوشه آن ضربه زده و آنرا خرد کرده وکامل جمع میکنیم محلی را که باید کاشی جدید نصب گردد کاملا تمیز کرده و به مقدار کافی از چسب کاشی استفاده میکنیم دقت شود چسب شره نکند و فقط جوابگوی نگه داشتن کاشی باشد.باتخماق به گوشه های آن به آرامی ضربه میزنیم تا به خوبی بچسبد.
تعمیر کاشی کاری به روش بنایی
پس از خرد کردن کاشی های ترک دار ملات پشت آن را به اندازه 2سانتیمتر کاملا خالی و تمیز میکنیم محل را آبخوار میکنیم ملات ماسه سیمان ریز دانه را با عیار کافی تهیه و در محل میگذاریم کاشی زنجاب شده را در محل خود قرار میدهیم وبا تخماق بر تمام سطح میکوبیم وهم سطح وتراز، نسبت به کاشیهای اطراف اجرا میکنیمپس از نصب کاشی آنرا با پودر سنگ وسیمان رنگی نسبت یک به چهار بند کشی میکنیم و با پارچه سطح کاشی را تمیز میکنیم.
نصب کاشی روی ترکهای عمیق دیوار
دو ردیف از کاشی های اطراف ترک را خرد میکنیم تا بتوانیم تعمیرات را به خوبی انجام دهیم. ملات پشت کاشی را کاملا میگیریم . آجرکاری و عرض ترک را تا ارتفاع عمق لازم خالی میکنیم.
پس از اجرای سفت کاری (نصب و ترتیب دادن به آجرها)نصب کاشی ها را با استفاده از گل رس ودوغاب ریزی ادامه میدهیم درمرحله آخربند کشی و سطح را تمیز میکنیم
چند نکته
برای تراشیدن کاشی از تیشه تیز و سمباده برقی استفاده میکنیم .وبرای جدا کردن کاشی(دو نیم کردن)ازمیخ مخصوص و تیزی سطح پشت کاشی را خط انداخته وشیار سراسری ایجاد کرده و دو گوشه کاشی را اهرم کرده وازهم جدا کنیم.که امروزه این کار به وسیله دستگاه کاشی بر انجام میشودگاهی مواقع لازم میشود کاشی را سوراخ کرد مثلا برای عبور شیرآلات و یا پریزهای برق از تیشه دو سر و تیشه کلنگی ونوک تیز و گاهی مواقع از گازانبر استفاده میکنیم
دلایل طبله کردن کاشی
(منظور از طبله کردن کاشی در آمدن کاشی از سر جای خود میباشد)
بی توجهی در ملات گذاری استفاده از کاشی کاملا خشک به کارگیری روشهای غلط دوغاب ریزی استفاده کردن خاک رس در ملات ماسه و سیمان
روش تعمیر طبله کردن کاشی
پس از خالی کردن ملات قدیمی کاشی را نصب و تعمیر کرده برای نصب میتوان از چسب کاشی استفاده کرد و سپس از دوغاب بندهای کاشی کاری را بند کش و تمیز میکنیم.
تعمیر ونگهداری ساختمان (تعمیر موزائیک)
به چه دلایلی موزائیک ها لق میشوند
چنانچه ماسه ملات موزائیک فرش ، شسته باشد از نوع درشت دانه بعلت زبری بین ملات و موزائیک پیوند به وجود نمی آید و به مرور زمان بر اثر رفت وآمد و جابجایی و سایل و غیره موزائیک فرش نیز لق میشود.
جلوگیری از لق شدن موزائیک
باید از ماسه ریز دانه سیلت دار استفاده کرد تا سبب چسبندگی هر چه بیشتر ملات و موزائیک شود.
باید سطح موزائیک را از گرد و غبار پاک کرد .
روش تعمیر موزائیک هایی که لق شده اند (تعمیر جزیی)
موزائیک و موزائیک هایی که لق شده اند را با لبه کاردک یا کمچه از جای در آورده سطح ملات زبره را گرد گیری و مرطوب میکنند. موزائیک راازملاتهای قدیمی پاک میکنیم(دوغاب اطراف را میتراشیم)وآن را زنجاب میکنیم دوغاب اصلی ساخته شده را روی ملات سابق زبره که سخت شده میریزیم و موزائیک را در جای قبلی خود قرار میدهیم .
و سطح موزائیک لزوم با مشت و تخماق میکوبیم عمل دوغاب ریزی را بلافاصله در موزائیک های لق شده انجام میدهیم.با پودر سنگ .سطح دوغاب اضافی را خشک و سپس با کمچه جمع میکنیم
نکته:
اگر دو سر موزائیک را به اندازه نیم سانتیمتر بتراشیم ملات دوغاب بین آنها بهتر قرار گرفته و چسبندگی بیشتری به وجود می آید.برای خود گیری بهتر موزائیک سطح آن را تا 48 ساعت با پارچه و گونی نمدار مرطوب نگه میدارندچنانچه چسب کاشی در دسترس باشد پس از غبار گیری موزائیک بجای دوغاب از چسب استفاده شود بهتر است
اگر لقی موزائیک به تعداد فراوان یا در کل سطح باشد به تعمیر کلی می پردازیم.
موزائیک ها را جمع میکنیم. دوغاب اطراف آنها را میتراشیم و آنها را مرطوب میکنیم. سطحی که قرار است موزائیک روی آن قرار بگیرد (زبره) را کاملا مرطوب کرده و ملات ماسه بادی و سیمان با عیار 250 کیلو گرم در متر مکعب
بخشی از متن:
مقدمه:
امروزه یافتن راه حل مناسب جهت برای مقاوم سازی سازه ها و مقاوم سازی ساختمانها روشهای زیادی وجود دارد که برخی از روش های رایج درمقاوم سازی سازه ها در زیر شرح داده می شوند. قابل ذکر است برای مقاوم سازی سازه ها روش های بسیار متنوعی وجود دارد که روش های مقاوم سازی مذکور در واقع متداول ترین روش های مقاوم سازی محسوب می شوند.:
1- مقاوم سازی سازه ها و مقاوم سازی ساختمان ها با FRP
2- مقاوم سازی سازه ها و مقاوم سازی ساختمان ها با اضافه نمودن دیوار برشی و یا مقاوم سازی سازه ها و مقاوم سازی ساختمان ها با اضافه نمودن بادبند فلزی
3-مقاوم سازی و مقاوم سازی ساختمان ها سازه ها با استفاده از میراگر یا دمپر
4-مقاوم سازی سازه ها و مقاوم سازی ساختمانها با استفاده از جرم های متمرکز پاندولی
5-مقاوم سازی سازه ها و مقاوم سازی ساختمانها با استفاده از از ژاکت های فلزی و بتنی
6-مقاوم سازی سازه ها و مقاوم سازی ساختمانها با استفاده از بادبند های کمانش تاب
7-مقاوم سازی سازه ها و مقاوم سازی ساختمانها با استفاده از جداگرهای لرزه ای
1- مقاوم سازی با FRP
بطور کلی مقاوم سازی سازه های بتنی و به طور کل مقاوم سازی ساختمان ها به منظور تقویت آنها برای تحمل بارهای وارده ، بهبود نارسایی های ناشی از فرسایش، افزایش شکل پذیری سازه یا سایر موارد با استفاده از مصالح مناسب و شیوه های اجرایی صحیح انجام می گردد. استفاده از مواد کامپوزیت به شکل پلیمرهای مسلح شده با الیاف (Fiber Reinforced Polymers) که به اختصار FRP نامیده می شوند به عنوان یک روش مدرن مقاوم سازی و جایگزین مصالح سنتی و شیوه های موجود شناخته می شود. مصالح FRP از ترکیب الیاف و رزین ساخته می شوند، در فرایند مقاوم سازی از رزین (رزین اپوکسی) برای ایجاد لایه یکپارچه، همچنین چسبیدن سیستم FRP به سطح بتن زیرین و ایجاد پوشش به منظور محافظت مصالح استفاده می شود. استفاده از FRP به دلیل وزن کم، سرعت اجرای بالا، مقاومت بالا و عدم ایجاد محدودیت معماری به خصوص در ساختمان های بتنی بسیار مورد توجه می باشد. شرکت رادیاب در نظر دارد تا اطلاعات مفید را در ارتباط با زمینه های متفاوت از این مصالح (FRP, Fiber reinforced Polymer composites) در اختیار مخاطبان خود قرار دهد.
2- مقاوم سازی با اضافه نمودن دیوار برشی و یا بادبند
استفاده از دیوار برشی بتنی و یا بادبند در ساختمانها یکی دیگر از روشهای مقاومسازی سازه و مقاوم سازی ساختمان ها میباشد. به علت سختی بیشتر دیوار برشی نسبت به بادبند، تعداد دهانههای لازم برای تعبیه دیوار برشی کمتر از دهانههای لازم برای بادبند است که در نتیجه طرح مقاومسازی مشکلات کمتری در زمینه معماری بوجود میآورد. برای اتصال دیوار به ستون باید از خاموت یا بولت به عنوان برشگیر در ارتفاع ستون استفاده کرد. همچنین برای اتصال دیوار به سقف هم باید تمهیداتی اندیشید. نکته مهم دیگری هم که در مورد استفاده از دیوار برشی باید به آن توجه کرد این است که نیروی زیادی در پی دیوار برشی بوجود میآید، که برای انتقال این نیروها به زمین احتمالا نیاز به تعبیه شمع وجود دارد.
3-مقاوم سازی با استفاده از جداگرهای لرزه ای
نصب جداسازهای لرزه ای در تراز پایه ساختمان، با هدف جداسازی حرکتی بین سازه و زمین صورت می گیرد. جداسازهای لرزه ای، المان هایی هستند که سختی جانبی آنها نسبت به سختی محوریشان بسیار کمتر می باشد، لذا با وقوع زلزله، این المانها میبایستی مانع انتقال نیرو به سازه ی اصلی شوند و سازه ی اصلی یک حرکت صلب را در حین وقوع لرزش های زمین تجربه نماید. عملکرد جداگرها فقط در محدوده خاصی از جرم و ارتفاع ساختمان مطلوب است و به همین دلیل این روش بصورت خیلی محدود و فقط برای ساختمانهای دارای وزن و ارتفاع مشخصی موثر بوده و به همین دلیل کمتر از سایر روش ها در جهان مورد استقبال کارشناسان قرار گرفته و درپروژه های بسیار کمی مورد استفاده قرارگرفته است.
4-مقاوم سازی با استفاده از سیستم های جاذب انرژی (دمپر(
در روشهای کنترل غیر فعال سازه نظیر استفاده از مستهلک کننده های ویسکوز و ویسکوالاستیک، جذب انرژی حاصل از حرکات نیرومند زمین توسط مستهلک کننده ها صورت گرفته و به سیستم سازه اجازه داده نمیشود که وارد ناحیه غیر خطی گردد. این امر موجب میشود که مقاومت سازه در برابر زلزله های با دوره بازگشت طولانی تر (که طبیعتا شدیدتر نیز می باشند) بیشتر گردد یا به تعبیر دیگر احتمال فروریزش سازه در برابر این زلزله ها کاهش می یابد .سیستمهای جاذب یا مستهلک کننده انرژی (Dampers) بر پایه افزایش ضریب میرایی ساختمان بنا شده اند. مهمترین تاثیر میرایی، کاهش دامنه نوسان و پاسخ ساختمان نسبت به نیروهای وارده می باشد و بدین وسیله قسمت عمده ای از انرژی ارتعاشی را قبل از رسیدن پاسخ سازه به حد نهایی به هدر می دهند. اتلاف کننده های انرژی ممکن است در مهاربندی ها، اتصالات و اجزای غیر سازه ای و یا دیگر مکانهای مناسب در ساختمانهای موجود قرار داده شوند، لیکن ساده ترین و پرکاربردترین آنها استفاده از میراگر در مهاربندها می باشد که میتوان از آنها در تمامی طبقات ساختمان سود جست. در برخی از انواع میراگرها ملاحظات زیبایی نیز مد نظر قرار گرفته شده است تا چنانچه بصورت نمایان بکار برده شوند مشکلی از لحاظ معماری ایجاد ننمایند.
میراگرهای ویسکو الاستیک بکار رفته در پروژه بهسازی لرزه ای هتل پارسیان آزادی توسط شرکت رادیاب
از ترکیب چند روش فوق نیز می تواند برای مقاوم سازی استفاده نمود. در مقاوم سازی پروژه هتل بزرگ آزادی از ترکیب روش مقاوم سازی با FRPدر ترکیب با سیستم مقاوم سازی با بادبند و دمپر (میراگر) استفاده شده است.در پروژه موزه دکتر شریعتی مقاوم سازی به روش افزایش سختی با اضافه نمودن دیوار برشی به همراه تقویت دیوارهای بنایی به روش مقاوم سازی با FRP بکار رفته است.همچنین در پروژه مصلی تهران از ترکیب روش های ژاکت فلزی و افزایش ابعاد دیوار برشی برای مقاوم سازی استفاده شده است. نکته جالب اینکه در پروژه مصلی بزرگ تهران بیش از دویست هزار مورد کاشت بولت و کاشت میلگرد انجام شده است.
خدمات اجرائی مقاوم سازی
مقاومسازی با ورقهای پلیمری تقویت شده (FRP) :
در سال های اخیر استفاده از ورقهای پلیمری تقویت شده (به اختصار FRP ) در کشورهای توسعهیافته بهمنظور مقاومسازی ساختمان مورد توجه خاص قرارگرفته است. این مواد به دلیل برخورداری از مدول الاستیسیته و مقاومت بالا پایداری در مقابل عوامل خورنده،سرعت کار بالا و توجیه اقتصادی از بهترین راهحلها برای مقاومسازی ساختمان هستند.
شرکت آرمان سازان با در اختیار داشتن کادری مجرب درزمینه طراحی،محاسبه و اجرای مقاومسازی با ورقهای FRP و با استفاده از بهترین مواد پلیمری موجود در کشور مطابق با آخرین استانداردهای روز دنیا و با تکیهبر تجربه چندین سالهی خود ،آماده ارائه خدمات مشاوره، طراحی و اجرایی درزمینه استفاده از الیاف FRP بهمنظور تقویت سازههای بتنی میباشد.
ورقهای FRP بر اساس کاربردهای موردنیاز در انواع مختلف نظیر الیاف کربن (C FRP) ، الیاف شیشه (G FRP) و الیاف آرامید (A FRP) تولید و مورداستفاده قرار میگیرند.
برند توصیه شده شرکت آرمان سازان در مقاومسازی با الیاف پلیمری کربن ، شرکت سیکا سوئیس (SIKA) می باشد.
کاربردها:
مقاومسازی و بهسازی لرزهای ساختمانهای بتونی ،سیلوها، مخازن و لولههای تحتفشار
افزایش مقاومت برشی تیر دال و ستون های بتنی
افزایش مقاومت خمشی تیر و دال های بتنی
افزایش مقاومت فشاری ستون های بتنی
بهبود شکل پذیری المان های بتنی
کاهش عرض ترک المان های بتنی به منطور کاهش خطر خوردگی ارماتور
مقاوم سازی با FRP جهت افزایش طبقات
تعمیر لوله های خورده شده نفت و گاز با پوشش کامپوزیتی FRP
ترمیم و بهسازی سازه های دریائی با مصالح کامپوزیتی FRP
مقاوم سازی ساختمان ها و ترمیم و تقویت سازههای صنایع فولاد و سیمان، حمل و نقل، معادن،صنعت نفت و گاز و پتروشیمی، سازههای دریائی، صنعت آب و فاضلاب، صنایع دفاعی – نظامی و تاسیسات شهری، با توجه به اینکه جایگزین نمودن سازه های موجود با سازه های جدید در اغلب موارد از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست، اهمیت شایانی پیدا کرده است. انتخاب غلط یک شیوه نامناسب مقاوم سازی ساختمان و تعمیر یا تقویت یک سازه، حتی میتواند عملکرد سازه را بدتر هم بکند. در مقایسه با ساختن یک سازه جدید، تقویت سازه موجود حتی میتواند پیچیده تر باشد؛ زیرا شرایط سازه ای از قبل ثابت شده است. علاوه بر این همواره دسترسی به نواحی که نیاز به تقویت سازه دارند ساده نیست. روشهای سنتی استفاده شده به عنوان تکنیک های مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله و بارهای ثقلی مرده و زنده، نظیر انواع مختلف پوشش های های مسلح (نظیر ژاکت فولادی و ژاکت بتنی)، شاتکریت، کابلهای پس تنیدگی قرار گرفته در خارج از سازه و استفاده از صفحات و ورق های فولادی مقید شده به سازه، معمولاً نیاز به فضای زیادی دارند و اغلب در برابر شرایط محیطی آسیب پذیر نیز میباشند.
در مجموع در موارد ذیل، ترمیم و تقویت سازه های مختلف صنایع و مقاوم سازی ساختمان ها مورد نیاز است و اهم فعالیت های یکشرکت مقاوم سازی نظیر شرکت افزیر برطرف نمودن این مشکلات میباشد.
مقاوم سازی و تقویت سازه ها جهت برآورده ساختن ضوابط موجود در آیین نامه های بارگذاری و زلزله کنونی که ساختمان موجود، مقاومت کافی در برابر نیروهای وارده ثقلی و زلزله را ندارد. یکی از مهمترین کارهای شرکت مقاوم سازی افزیر مطالعات مورد نیاز در این زمینه، علل الخصوص برآورد و تخمین آسیب پذیری سازه ها و ارائه راهکار برای مقاوم سازی ساختمان ها در برابر زلزله میباشد
مقاوم سازی ساختمان هایی که قرار است تغییر کاربری بدهند. در این حالت با توجه به اینکه بارهای زنده، ضریب اهمیت ساختمان و همچنین سطح عملکرد ساختمان تغییر پیدا میکند، نیاز به طراحی مجدد سازه و تعیین سطح عملکرد آن توسط شرکت مقاوم سازی میباشد
مقاوم سازی ساختمان ها توسط شرکت مقاوم سازی که طبقات سازه ای آن قرار است افزایش پیدا کند.
مقاوم سازی ساختمان هایی که اعضای سازه ای آن شبیه تیرها ستون ها و سقف ها دچار خوردگی و پوسیدگی شده باشند. انواع ساختمان های مختلف که دچار این مشکلات شده اند را میتوان با روشهای مقاوم سازی ارائه شده توسط شرکت مقاوم سازی افزیر تقویت کرد.
مقاوم سازی ساختمان هایی که در اثر ضعف سازه ای، ترکهایی در سازه های بتنی و یا ترکها و اعوجاج و لهیدگی در المانها و جوش سازه های فولادی مشاهده میگردد.
مقاوم سازی ساختمان های خسارت دیده پس از وقوع زلزله. در این حالت نیز هدف بازسازی سازه آسیب دیده و مقاوم سازی ساختمان ها در برابر زلزله های آتی میباشد.
مقاوم سازی ساختمان هایی که در حین ساخت خطاهای اجرایی باعث بروز ضعف سازه ای در آنها شده است، نظیر کیفیت و اجرای نامناسب بتن ریزی، عدم کارگذاری دقیق میلگرد در اجزای سازه ای در ساختمانهای بتنی، مقاومت پایین بتن و استفاده از مصالح نامرغوب در سازه های بتن آرمه و عدم جوشکاری نامناسب و غیر قابل قبول در سازه های فولادی.
مقاوم سازی در ساختمان هایی که در مرحله طراحی به دقت محاسبات سازه ای بر روی آنها صورت نگرفته است. شرکت مقاوم سازی افزیر با استفاده از آئین نامه های مختلف و روشهای اجزاء محدود، توانایی برطرف نمودن ضعف های سازه ای و ارائه راهکار برای مقاوم سازی ساختمان ها در برابر زلزله و تقویت سازه های بتنی و فولادی صنایع مختلف را دارد.
مقاوم سازی ساختمان ها و تقویت سازه های مختلف، توسط روش های سنتی و روش های نوین مقاوم سازی میتواند صورت گیرد. شرکت مقاوم سازی افزیر در صنایع زیر راهکارهای مختلفی جهت آسیب شناسی و برطرف نمودن ضعف های سازه انواع سازه ها ارائه میدهد:
بهسازی لرزه ای ساختمانهای مسکونی و بهسازی لرزه ای سازه های مختلف ارائه راهکارهای
مقاوم سازی ساختمانهای مسکونی، اداری و تجاری شامل ترمیم، تقویت و مقاوم سازی سازه های بتنی، سازه های فولادی و نیزمقاوم سازی سازه های بتن پیش ساخته
مقاوم سازی ساختمان های بلند مرتبه
مقاوم سازی ساختمان پارکینگها
مقاوم سازی ساختمان بناهای تاریخی در برابر زلزله
مقاوم سازی ساختمانها و سازه های استادیوم ها
مقاوم سازی ساختمان بیمارستان ها در برابر زلزله با توجه به اهمیت بالای این سازه ها پس از وقوع زلزله
مقاوم سازی ساختمان های مدارس در برابر زلزله
مقاوم سازی با نیلینگ و میکروپایل (تثبیت خاک)
تقویت سازه ای ساختمان های نیروگاه ها
مقاوم سازی و تقویت ساختمان ها و سازه های صنایع سیمان
مقاوم سازی ساختمان های موجود در کارخانجات تولید و فرآوری مواد شیمیایی
تقویت سازه ای ساختمان های کارخانه های فولاد
مقاوم سازی ساختمان های کارخانه های مواد غذایی و آشامینی
مقاوم سازی ساختمان های کارخانههای مختلف تولیدی
تقویت سازه های مجتمعهای کاغذ سازی و تولید خمیر کاغذ
مقاوم سازی ساختمان های پالایشگاهها وپتروشیمی
مقاوم سازی ساختمان های موجود در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی
ترمیم، تقویت و مقاوم سازی خطوط انتقال نفت و گاز
مقاوم سازی ساختمان سازه های ساحلی و سازه های بنادر
مقاوم سازی ساختمان ها و سازههای دریائی
مقاوم سازی سازه های فرا ساحلی
تقویت سازه های و ساختمان اسکلهها، لنگرگاه، پایه پلها و بارانداز بنادر
مقاوم سازی ساختمان تاسیسات دریایی و اسکلهها
مقاوم سازی ساختماندر صنعت حمل و نقل نظیر مقاوم سازی تونل، مقاوم سازی عرشه، کول و پایه پلها، مقاوم سازی پل های راه آهن، مقاوم سازی ساختمان های فرودگاه ها نظیر برج های مراقبت و مقاوم سازی در برابر زلزله ساختمان های مترو
مقاوم سازی ساختمان های موجود در کارخانجات سیمان
مقاوم سازی ساختمانهای صنعت آب و فاضلاب
حفاظت سازه ها و ساختمان های مختلف در مقابل انفجار
مقاوم سازی ساختمان های صنایع دفاعی و نظامی
مقاوم سازی ساختمان های معادن
مقاوم سازی ساختمان های تاسیسات شهریUtilities شامل ترمیم و تقویت سازه های تاسیسات گاز، بهسازی لرزه ای تاسیسات برق شهری و برون شهری، مقاوم سازی بناهای تاسیسات آبی، بهسازی، ترمیم و بازسازی تاسیسات فاضلاب، مقاوم سازی ساختمانهای تاسیسات مخابراتی و ارتباطی در برابر زلزله
پیدا کردن راه حلی مناسب به منظور ارتقاء مقاومت و تقویت باربری سازهها و ساختمانها در برابر زلزله و سایر نیروها، همیشه یکی از مهمترین مسائل و مشکلات طراحان و محاسبان سازه ها، پیمانکاران، مجریان ساختمان ها و نیز شرکت های مقاوم سازی بوده است. نیاز گسترده و روز افزون جامعه به ساختمان و مسکن و ضرورت استفاده از روش ها و مصالح جدید به منظور افزایش سرعت ساخت، سبک سازی، افزایش عمر مفید و نیز مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله را بیش از پیش مطرح کرده است، این امر سبب شده است که تعداد زیادی شرکت مقاوم سازی امروزه در امر بهسازی لرزه ای سازه ها و تقویت سازه ها در برابر زلزله فعالیت کنند. از طرفی حرکت استمراری علم در عرصه مهندسی سازه مهندسی زلزله موجب شده است تا برای بهسازی و مقاوم سازی در سالهای اخیر از روشهای نوین و مصالح جد
بخشی از متن:
با این افزونه اسکریپت یک سیستم کامل همکاری در فروش فایل خواهید داشت که دارای پنل مجزا برای کاربران که با ورود فایل هاشو رو مدیریت میکنند.
امکانات
مدیریت حرفهای بخش کاربران
ورود کاربر به بخش کاربری و آپلود فایل ها
تعریف پورسانت مدیریت بازاریابی
درخواست تسویه حساب
بازاریابی فایل ها
و کل امکانات لازم برای سیستم همکاری در فروش فایل
بخشی از متن:
گروه طراحی میم دیزاین با تکیه بر تخصص گرافیکی خود اینبار مجموعه مسترهای (گرید) صفحه آرائی کتاب را در اختیار همراهان خود قرار داده است.
به همراه این فایل، هدیه مخصوص گروه، که فونت تایپوگرافی محبوب است و برای اولین بار در کشور تولید می شود را تقدیم می کند.