بخشی از متن:
کتاب تاریخچه مختصر نقد ادبی Hall
نویسنده: V. Hall
فایل PDF کتاب به زبان انگلیسی و در 211 صفحه است.
فایل PDF با بهترین کیفیت و با قابلیت جستجو در متن و کپی برداری از متن است.
بخشی از متن:
دانلود پاورپوینت روششناسی آموزش زبان فارسی
نوع فایل:power point
قابل ویرایش: 65 اسلاید
قسمتی از اسلایدها:
3- مهارت نوشتن
مبانی نوشتن: واژگان، املا، دستور زبان، سبک
معیار سنجش انشا: املا، روانی سبک، صورت های افعال و زمان ها، انتخاب واژه ها
آزمون های پیش از نوشتن:
1- تمرین خط (صحت و سرعت)
2- دیکته: قراءت واژه و عبارت، پرکردنی، اصلاحی
3- تکمیل جمله های ناتمام
4- جمله های مطابق با دستور: جانشینی (ساده، تغییری، تعویضی)، پیوند دادن جمله
5- جمله سازی
6- توصیف تصویر
فهرست مطالب واسلایدها:
مبانی زبان
مبانی آموزش زبان
عوامل یادگیری زبان
عامل مهم برون زبانی در یادگیری زبان دوم
زبان آموزی و رشد گفتار کودک
فرضیه های زبان آموزی کودک
فرضیه ی شناخت گرایی زبان
رابطه ی زبان آموزی و توانایی های شناختی انسان
فرضیه ی شرطی شدن رفتاری زبان
ایرادهای فرضیه ی شرطی شدن رفتاری زبان
فرضیه ی ذاتی گیرایی زبان
فرایند یادگیری زبان
روی کرد های آموزش زبان دوم
روی کرد کلاسیک و سنت گرا
روش آموزش زبان بر اساس نظریه ی رفتار گرایی (گفتاری – شنیداری)
آسیب شناسی نظریه ی رفتارگرایی
آزمونهای سنجش مهارت شنیداری
مهارت نوشتن
بخشی از متن:
دانلود پاورپوینت آزادی بیان
نوع فایل power point
قابل ویرایش 27 اسلاید
قسمتی از اسلایدها:
مادهء 4: آزادی عبارت است از توانایی انجام دادن هر کاری که به دیگران زیان نرساند. بنا براین اجرای حقوق طبیعی هیچ یک از افراد دارای حد و مرزی نیست مگر حدودی که استفاده از همان حقوق را برای سایر اعضای جامعه تضمین کرده باشد. این حد مرز را فقط قانون می تواند تضمین کند.
مادهء 11: آزادی آگاهی از افکار و عقاید از گرانبهاترین حقوق بشر است. بنابرین هر یک از افراد کشور می توانند هر چه می خواهند آزادانه بگویند، بنویسند، به چاپ برسانند، مگر در مواردی که قانون تعیین کرده باشد. در آن صورت تجاوز آزادی مزبور مستلزم مسؤولیت خواهد بود.
فهرست مطالب و اسلایدها:
آزادی بیان، چشم انداز عمومی
بررسی آزادی بیان در متون حقوقی
آزادی بیان
آزادی بیان در قوانین ملی و بین المللی
اعلامیهء حقوق بشر و شهروند فرانسه 1789
اعلامیه جهانی حقوق بشر/دسامبر 1948
میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی/ 16 دسامبر 1966
محدودیت های آزادی بیان در آیینه تصویر
قانون اساسی افغانستان
قانون رسانه های همه گانی افغانستان
اهداف قانون رسانه ها، عبارت اند از
ماده 4 قانون رسانه ها
عناصر متشکلهء آزادی بیان
آزادی دریافت
آزادی جستجو
بخشی از متن:
دانلود پاورپوینت زندگینامه وحشی بافقی
نوع فایل: ppt (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد اسلاید: 11 اسلاید
قسمتی از متن فایل دانلودی
«فهرست مطالب»
پیشگفتار
زندگینامه وحشی بافقی
نمونه ای از اشعار وحشی بافقی
منبع
¢«پیشگفتار»
سلام...
امروزه زبان و ادبیات فارسی متاسفانه نقش کمتری را نسبت به گذشته در زندگی ما ایفا می کند والبته قابل ذکر است که از مهم ترین دلایل آن هممین ما مردم هستیم،که به عوامل مختلفی از جمله نا آگاهی از تاریخ و شعرا ونویسندگان ایرانی می باشد؛ما در این مجموعه به زندگینامه یکی از مهم ترین شعرای ایرانی{وحشی بافقی}پرداخته ایم و امید واریم با مطالعه این مطالب به نتایج خوبی نسبت به زبان و ادبیات فارسی برسید...
¢"زندگینامه وحشی بافقی"
مولانا شمس الدین محمد وحشی بافقی یکی از شاعران زبر دست ایران در سده دهم است که از عهد زندگانی خود در ایران و هند نام برآورده و شعرش دست به دست گشته است .
دوران حیاتش مصادف بود با پادشاهی طهماسب صفوی و شاه اسماعیل ثانی و شاه محمد خدابنده و او در شعر خود شاه طهماسب را ستوده است
وی از خاندانی متوسط در بافق برخاسته است . برادر بزرگ او مرادی بافقی نیز از شاعران روزگار خود بود و در آشنایی وحشی به محفل های ادبی بسیار موثر بود ولی پیش از آنکه وحشی در شاعری به شهرت برسد بدرود حیات گفت و در برخی اشعار وحشی نام او یافت می شود .ولادت وحشی ، ظاهرا در میانه نیمه اول سال در بافق ( بر سر راه یزد و کرمان ) اتفاق افتاد و چون بافق را گاه از اعمال کرمان و گاهز از یزد در قلم می آوردند ، به همین سبب ، وحشی را هم گاهی یزدی و گاه کرمانی گفته و نوشته اند . آغاز حیاتش در زادگاه سپری شد و در آنجا به غیر از برادرش در خدمت شرف الدین علی بافقی به کسب دانش و ادب پرداخت .
شرف الدین علی از شاعران و ادیبان زمان و از ستایشگران شاه طهماسب و دارای دیوانی از قصیده و غزل پیرامون چهار هزار بیت بود .
¢در ادامه...
وحشی پس از آموختن مقدمات ادبی از بافق به یزد و از آنجا به کاشان رفت و چندی در آن شهر سرگرم مکتب داری بود و پس از روزگاری به یزد بازگشت و همانجا ماند و به شاعری و ستایش فرمانروایان آن شهر سرگرم بود .
وحشی مردی پاکباز ، وارسته ، حساس ، بلند همت و گوشه گیر بود . با آنکه سنت شاعران عهد وی ، سفر و مهاجرت به هند و بهره مندی از نعمت های دربار گورکانی هند و امیران و سرداران و بزرگان آن دولت بود ، او از ایران پای بیرون ننهاد و حتی از بافق تنها چند گاهی به کاشان و باقی عمر را به یزد رفت و همانجا ماند .
دوران کمال شاعری را در یزد گذرانید و برای کسب معاش تنها به ستایش رجال یزد و کرمان پرداخت . در دیوان او قصیده ای در ستایش شاه طهماسب وجود دارد ،ولی ممدوح و حامی واقعی او میر میران حاکم یزد بوده است .
بخشی از متن:
دانلود پاورپوینت نگاهی به ویراستاری در زبان و ادبیات فارسی
نوع فایل: power point
قابل ویرایش 82 اسلاید
قسمتی از اسلایدها:
بی درنگ بنویس
یکی از علل کم نویسی آن است که افراد گمان می کنند وقتی می نویسند خطاهای آن ها باعث بی آبرویی شان می شود. گروهی نیز از این که مبادا نوشته ی آنها نادرست باشد یا دیگران از ایشان خرده بگیرند نمی نویسند، چنین گمانی خطاست.
نوشته در مرحله اول تنها حاصل اندیشه و تفکر است، پس بی درنگ باید بر روی کاغذ آید.
بعد از آن است که باید خطاهای دستوری، نگارشی را اصلاح کرد،حشو و زواید را زدود و عبارت های پریشان و دراز را سامان داد.
حال بار دیگر به نامه بعدی وانواع کاستی ها و نادرستی های آن دقت و توجه کنید.
قواعد و نکته هایی چند در املا و نگارش
لفظ «بی» با کلمه های بعد از خود«قید» یا «صفت» بسازد همیشه جدا نوشته می شود.
مانند:
بی ادب،بی هنر،بی سواد، بی نیاز
توجه: بهتر است کلمه های زیر را همیشه متصل بنویسیم:
مانند:
بیچاره، بیمار،بینوا و …
املای درست واژگان
وجود صداهایی که چند مشکل خطی دارند، مثل صدای«S» که سه شکل خطی دارد:س ث ص یا به عکس حروفی که چند صدا را نشان می دهند. مثل: حرف« و» که نماینده ی صداهای ß V هوا،U ß جلو،O ß مو است.
گونه های مختلف نوشتاری یک حرف، در آغاز، میانه و پایان کلمه مثل ه هـ ـهـ ـه
فهرست مطالب و اسلایدها:
سر آغاز کلام
انواع ویرایش
نشانه گذاری
شیوه رسم الخط فارسی
قواعد و نکته هایی چند در املا و نگارش
املای درست واژگان
منابع و مراجع
- آئین نگارش و سخنوری،دکتر احمد محمدی ملایری،1376،قیام.
2- راهنمای نگارش و ویرایش،دکتر محمد جعفر یا حقی،دکتر محمد مهدی ناصح،آستان قدس رضوی.
3- جشن واژگان فارسی،سید ابوالحسن مدرس صدرانی،خلیل کاظم زاده،عابد.
4- راهنمای درست نویسی،دکتر حسن ذوالفقاری،آموزش کشاورزی.
5- نگارش و ویرایش ،احمد سمیعی گیلانی،سمت.
6. سایت فرهنگستان زبان و ادب فارسی
بخشی از متن:
دانلود پاورپوینت دستور زبان فارسی فعل
نوع فایل:power point
قابل ویرایش: 27 اسلاید
قسمتی از اسلایدها:
انواع فعل بر اساس ساختمان
در زبان فارسی فعل از جهت ساختمان سه نوع است :
فعل ساده:فعلی که مصدر آن بیش از یک کلمه نباشد. آفریدن ، طلبیدن
فعل پیشوندی : فعلی است که از یک پیشوندو یک فعل ساده ساخته می شود . بر داشتن ، باز داشتن
فعل مرکب: فعل مرکب فعلی است که از یک صفت یا اسم با یک فعل ساده ساخته می شود و مجموعا یک معنی را بیان می کند .
پراکنده کردن ، سر رفتن، زمین خوردن
فهرست مطالب واسلایدها:
فعل
بُن(ماده)ریشه
اقسام فعل ازنظر زمان
فعل ماضی
ماضی مطلق
ماضی استمراری
ماضی نقلی
ماضی بعید یا دور
ماضی التزامی
ماضی ملموس
فعل مضارع
مضارع اخباری
مضارع التزامی
مضارع ملموس(در جریان)
مستقبل یا آینده
اقسام فعل از نظر معنی
افعال معلوم و مجهول
وجوه افعال
افعال معین
فعل دعا
انواع فعل بر اساس ساختمان
عبارت های فعلی
فعلهای چند شکلی
فعل منفی- فعل نهی
بخشی از متن:
دانلود پاورپوینت درباره زندگینامه حافظ شیرازی
دسته بندی: Powerpoint
نوع فایل: ppt (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد اسلاید: 38 اسلاید
قسمتی از متن فایل دانلودی
§خواجه شمسالدین محمد بن بهاءالدّین حافظ شیرازی ملقب به لسان الغیب (حدود ۷۲۷ – ۷۹۲ هجری قمری)، شاعر بزرگ سده هشتم ایران و یکی از سخنوران نامی جهان است. بیشتر شعرهای او غزل هستند که به غزلیات حافظ شهرت دارند.او از مهمترین تاثیرگذاران بر شاعران پس از خود شناخته میشود.در قرون هجدهم و نوزدهم اشعار او به زبانهای اروپایی ترجمه شد و نام او بگونهای به محافل ادبی جهان غرب نیز راه یافت.هرساله در تاریخ ۲۰ مهرماه مراسم بزرگداشت حافظ در محل آرامگاه او در شیراز با حضور پژوهشگران ایرانی و خارجی برگزار میشود.در ایران این روز را روز بزرگداشت حافظ نامیدهاند.
زندگینامه
اطلاعات چندانی از خانواده و اجداد خواجه حافظ در دست نیست و ظاهراً پدرش بهاء الدین نام داشته و مادرش نیز اهل کازرون بودهاست.
üدر اشعار او که میتواند یگانه منبع موثّق زندگی او باشد اشارات اندکی از زندگی شخصی و خصوصی او یافت میشود. آنچه از فحوای تذکرهها به دست میآید بیشتر افسانههایی است که از این شخصیّت در ذهن عوام ساخته و پرداخته شدهاست. با این همه آنچه با تکیه به اشارات دیوان او و برخی منابع معتبر قابل بیان است آن است که او در خانوادهای از نظر مالی در حد متوسط جامعه زمان خویش متولد شدهاست.(با این حساب که کسب علم و دانش در آن زمان اصولاً مربوط به خانوادههای مرفه و بعضاً متوسط جامعه بودهاست.) در نوجوانی قرآن را با چهارده روایت آن از بر کرده و از همین رو به حافظ ملقب گشتهاست.
در دوران امارت شاه شیخ ابواسحاق (متوفی ۷۵۸ ه. ق) به دربار راه پیدا کرده و احتمالاً شغل دیوانی پیشه کردهاست. (در قطعه ای با مطلع «خسروا، دادگرا، شیردلا، بحرکفا / ای جلال تو به انواع هنر ارزانی» شاه جلال الدین مسعود برادر بزرگ شاه ابواسحاق را خطاب قرار داده و در همان قطعه به صورت ضمنی قید میکند که سه سال در دربار مشغول است. شاه مسعود تنها کمتر از یکسال و در سنه ۷۴۳ حاکم شیراز بودهاست و از این رو میتوان دریافت که حافظ از اوان جوانی در دربار شاغل بودهاست). علاوه بر شاه ابواسحاق
بخشی از متن:
دانلود پاورپوینت نماز قطعه ای از پازل زندگی موحد
نوع فایل:power point
قابل ویرایش: 107 اسلاید
قسمتی از اسلایدها:
•برخی صاحبنظران تعهد را به عنوان سنگ بنای هویت دینی تلقی میکنند. با توجه به آنچه هویت دینی به نسل جوان میدهد، در طرف مقابل اختلال و آشفتگی در هویت دینی سبب ضعف دینداری در بین جوانان میگردد. چرا که تعهد و مسئولیتپذیری فرد را در قبال گزارههای دینی کاهش داده و به این ترتیب ضمانت اجرایی احکام دینی کاهش مییابد. اختلال در هویت دینی سبب میشود فرد نه بتواند ارزشهای دینی گذشته را ارزیابی نماید و نه آن که صاحب ارزشهایی شود که به کمک آن ها بتواند آزادانه برای آینده طرحریزی کند. با درهمریختگی نظام ارزشی در نزد جوان، او در دریافت مفاهیم دینی، زمینه مثبت و قابل قبولی را احساس نمیکند، تا انگیزهای برای انجام دستورات آن داشته باشد. لذا دچار بیتفاوتی و بیمسئولیتی میگردد.
فهرست مطالب واسلایدها:
نماز و آسیب شناسی اجتماعی
آثار نماز و نیازهای جامعه ما
آیا جوانان دین ستیز و نماز گریزند؟
دین
جوان
نقش معنویت در موفقیت و آرامش جوانان
دو ویژگی مهم دوره جوانی عبارت است از
بروز احساسات مذهبی
نقش معنویت در آرامش جوانان
آثار توجه به معنویات
محبوبیت اجتماعی
شجاعت و نترسیدن
شایستگی های جوانان در عرصه تهذیب نفس
آمادگی روح و روان ،پذیرش قلبی
جوانان و اعتقادات مذهبی
هویت دینی
رعایت الزامات
مفهوم جذب و جذابیت
مهم ترین دلایل توجه ویژه به جوانان در جذب به مساجد
17 راهکار برای مشکلات جوانان و نوجوانان
چگونه می توان میان جوان و نماز پیوند آفرید؟
ارکان ارتباط عبارتند از
نماز، به ویژه نماز اول وقت، مصونیت روانــی می آورد
بخشی از متن:
دانلود پاورپوینت ابوعبدﷲ، محمدبن موسی ، خوارزمی
نوع فایل: power point
فرمت فایل: pptx
قابل ویرایش
تعداد اسلایدها : 84 اسلاید
قسمتی از متن :
زندگی نامه خوارزمی
محمد بن حسن جهرودی طوسی مشهور به خواجه نصیر الدین طوسی در تاریخ ۱۵ جمادی الاول سال ۵۹۸ هجری قمری در طوس ولادت یافته است. او به تحصیل دانش علاقه زیادی داشت و از دوران جوانی در علوم ریاضی و نجوم و حکمت سرآمد شد و از دانشمندان معروف زمان خود گردید. طوسی یکی از سرشناس ترین و با نفوذترین چهره های تاریخ اسلامی است. علوم دینی و علوم عملی را زیر نظر پدرش و منطق و حکمت را نزد خالویش بابا افضل ایوبی کاشانی آموخت. تحصیلاتش را در نیشابور به اتمام رسانید و در آنجا به عنوان دانشمندی برجسته شهرت یافت. خواجه نصیر الدین طوسی را دسته ای از دانشوران خاتم فلاسفه و گروهی او را عقل حادی عشر (یازدهم) نام نهاده اند. علامه حلی که یکی از شاگردان خواجه نصیر الدین طوسی می باشد درباره استادش چنین می نویسد: خواجه نصیر الدین طوسی افضل عصر ما بود و از .علوم عقلیه و نقلیه مصنفات بسیار داشت
او اشرف کسانی است که ما آنها را درک کرده ایم. خدا نورانی کند ضریح او را. در خدمت او الهیات، شفای ابن سینا و تذکره ای در هیئت را که از تألیفات خود آن بزرگوار است قرائت کردم. پس او را اجل مختوم دریافت و خدای روح او را مقدس کناد. نصیرالدین زمانی پیش از سال ۶۱۱ در مقابل پیشروی مغولان به یکی از قلعه های ناصرالدین محتشم فرمانروای اسماعیلی پناه برد. این کار به وی امکان داد که برخی از آثار مهم اخلاقی، منطقی، فلسفی و ریاضی خود از جمله مشهورترین کتابش «اخلاق ناصری» را به رشته تحریر درآورد. در کار آنجا رخ دهد و کوشش بسیار نمود که آن رصد خانه و کتابخانه از بین نرود.
وقتی که هولاکو به فرمانروایی اسماعیلیان در سال ۶۳۵ پایان داد طوسی را در خدمت خود نگاه داشت و به او اجازه داد که رصدخانه بزرگی در مراغه احداث کند که شروع آن از سال ۶۳۸ بود. برای کمک به رصد خانه علاوه کمکهای مالی دولت اوقاف سراسر کشور نیز در اختیار خواجه گذارده شده بود که از عشر (یک دهم) آن جهت امر رصدخانه و خرید وسایل و اسباب و آلات و کتب استفاده می نمود در نزدیکی رصد خانه کتابخانه بزرگی ساخته شده بود که در حدود چهارصد هزار جلد کتب نفیس جهت استفاده دانشمندان و فضلا قرار داده بود که از بغداد و شام و بیروت و الجزیره بدست آورده بودند در جوار رصدخانه یک سرای عالی برای خواجه و جماعت منجمین ساخته بودند و مدرسه علمیه ای جهت استفاده طلاب دانشجویان. این کارها مدت ۱۳ سال به طول انجامید تا اینکه ایلخان هلاکوی مغولی در سال ۶۶۳ درگذشت.
لیکن خواجه تا آخرین دقایق عمر خود اجازه نداد که خللی در کار آنجا رخ دهد و کوشش بسیار نمود که آن رصد خانه و کتابخانه از بین نرود.
قسمت اعظم ۱۵۰ رساله و نامه های طوسی به زبان عربی نوشته شده است. وسعت معلومات و نفوذ او با ابن سینا قابل قیاس است جز آنکه ابن سینا پزشک بهتری بود و طوسی ریاضیدان برتری. از پنج کتابی که در زمینه منطق نوشته شده است اساس الاقتباس از همه مهمتر است. در ریاضیات تحریرهایی بر آثار آوتولوکوس، آرستاخوس، اقلیدس، آپولونیوس، ارشمیدس، هوپسیکلس، تئودوسیوس منلائوس و بطلمیوس نوشت. از جمله مهمترین آثار اصیل وی در حساب هندسه و مثلثات جوامع الحساب بالتخت و التراب، رساله الشافیه و اثر معروفش کتاب شکل القطاع است که به نوشته های رگیومونتانوس اثر گذارده است. معروفترین آثار نجومی وی زیج ایلخانی که در سال ۶۵۰ نوشته شده می باشد و همچنین تذکره فی علم الهیئه است. کتاب تنسوق نامه و کتابهایی در زمینه اختربینی نیز نوشته است.
احتمالاً برجسته ترین کار طوسی در ریاضیات در زمینه مثلثات بوده است در کشف القناع عن اسرار شکل القطاع، وی نخستین کسی بود که مثلثات را بدون توسل به قضیه منلائوس یا نجوم توسعه بخشید و هم او بود که برای نخستین بار قضیه جیوب را، که رویداد برجسته ای در تاریخ ریاضیات است به روشنی بیان کرد. در نجوم تذکره فی علم الهیئه وی شاید کاملترین نقد بر نجوم بطلمیوسی در قرون وسطی و معرف تنها الگوی ریاضی جدید حرکات سیارات است که در نجوم قرون وسطی نوشته شده است. این کتاب به احتمال زیاد از راه نوشته های منجمان بیزانسی به کوپرنیک اثر گذاشته است و همراه با کار شاگردان طوسی متضمن تمام تازه های نجومی کوپرنیکی است به استثنای فرضیه خورشید مرکزی آن. نصیر الدین طوسی با اینکه سرو کارش بیشتر در سیاست و اجتماع بوده روشن ترین راه را که برای رسیدن به جهان
جاودانی نشان می دهد دیانت است.
بخشی از متن:
دانلود پاورپوینت گروه های فعلی
نوع فایل: power point
قابل ویرایش 14 اسلاید
قسمتی از اسلایدها:
تغییر معنا در فعل ها
به جمله های زیر توجه کنید :
مادر دست کودکش را گرفت .
خورشید گرفت .
خورشید که غروب کرد دلم گرفت .
لوله گرفت ...
فعل گرفت در هر یک از جمله های بالا، معنا و کاربرد خاصی دارد که با دیگر کلمات متفاوت است .
کلمه «گرفت» در هر یک از کاربرد هایش فعل دیگری است و نباید آن را همان فعل پبشین به شمار آورد .
فعل مرکب
اگر به فعل ساده یا پیشوندی یک یا چند تکواژ آزاد اضافه شود ،فعل (مرکب) خواهد شد. مانند: حادثه ی مهمی روی داد،منوچهر روی تخت دراز کشید. او برگ گل را به آرامی لمس میکند.
برای تشخیص فعل ساده از مرکب، به سه ویژگی اساسی باید توجه داشت:
1)پذیرفتن عناصری دیگر ،گسترش یابد یا نقش نحوی بپذیرد، فعل مرکب نخواهد بود: مثلاً : حرف زد به این دلیل فعل مرکب نیست که می توان گفت:حرف ها زد یا حرفی زد. بنابراین ، حرف زد به این مثال مفعول است و نمی توان آن را جزئی ار فعل مرکب شمرد.
فهرست مطالب و اسلایدها:
گروه های فعلی
زمان فعل ها
تغییر معنا در فعل ها
ساختمان فعل
بخشی از متن:
دانلود پاورپوینت پاورپوینت رشته زبان و ادبیات عرب آرا کوفیان در ابیات الفیه ابن مالک (مباحث اضافه و مضاف به یاء متکلم)
نوع فایل:power point
قابل ویرایش: 19 اسلاید
قسمتی از اسلایدها:
در اضافه لفظی، متصل شدن «ال» به مضاف جایز است اگر:
1ـ مضاف الیه دارای «ال» باشد مانند: «الجَعدُ الشَعَرِ: پیچیده موی».
2ـ مضاف الیه خود مضاف باشد برای مضاف الیه دارای «ال» مانند:«زَیدٌ الضارِبُ رأسِ الجانی: زید زننده سر گناهکار».
که این دو شرط برای درآمدن «ال» بر سر مضاف در موارد زیر لازم است:
1ـ مضاف اسم مفرد باشد
2ـ مضاف جمع مکسر باشد مانند: الضوارِب أو الضُّرًاب الرّجل، أو غُلامِ الرَّجُلِ.
3ـ مضاف جمع مؤنث سالم باشد مانند: الضارباتُ الرجُلِ أو غُلامِ الرّجُلِ.
فهرست مطالب واسلایدها:
چکیده
باب اول: مکتبهای نحوی مکتب بصره
مکتب کوفه
مکتب بغداد
اختلاف نظر نحویان در مورد عامل جر مضاف الیه
اختلاف نظرها در باب (کلا و کلتا)
اختلاف نظرهادر بحث اسم های دائم الاضافه
اختلاف نظرها در مضاف به یاء متکلم
تقدیر و تشکر
بخشی از متن:
دانلود پاورپوینت ارزش و شاخص های آن
نوع فایل:power point
قابل ویرایش: 22 اسلاید
قسمتی از اسلایدها:
طبقه بندی اسپرول (1984)
- باورهای پدیدار شناختی (طبیعت اشیاء یا اشخاص)
باور فرد مبنی بر اینکه یک ورزش خاص نسبت به ورزش های دیگر به هزینه بیشتری نیاز دارد.
2- باورهای علی (روابط علی بین پدیده مشاهده شده)
بالا بودن هزینه در یک ورزش به خاطر فشارهای ناشی از رسانه های گروهی است.
3- باورهای هنجاری (حالت های ترجیحی فرد)
کل پول بایستی عادلانه بین همه ورزش ها تقسیم شود.
فهرست مطالب واسلایدها:
ارزش
ارزش ها، باورها، نگرش ها و هنجارها
طبقه بندی باورها
طبقه بندی اسپرول
شاخص ارزش
شاخص ارزش فرد
شاخص ارزش سازمان
راههای بالا بردن شاخص ارزش فرد و سازمان
ارزش ها و نگرش ها
ساختار شناختی
ارزش ها و هنجارها
منابع ارزش ها
ارزش های غایی و ابزاری
بخشی از متن:
دانلود پاورپوینت معرفی و راهنمایی کلی طرح درس «انواع ادبی» و جایگاه آن در میان درسهای دیگر
نوع فایل: power point
فرمت فایل: pptx
قابل ویرایش
تعداد اسلایدها : 165 اسلاید
قسمتی از متن :
هدف کلی این درس آشنایی با انواع ادبی دنیا و چگونگی استقلال یا ارتباط آثار ادبی با یکدیگر است. موضوع اصلی این درس طبقهبندی ادبیات و کوشش در راه درک ارتباط آثار ادبی و پیدا کردن نظم و قانون در بین آنهاست.
در این درس در مورد آثار ادبی از جمله حماسه، غنا، ادبیات نمایشی، ادبیات تعلیمی، قوالب شعری و دگرگونیهای تاریخی آنها بحث میشود.
انواع ادبی در ردیف سبکشناسی و نقد ادبی یکی از اقسام جدید علوم ادبی است. موضوع اصلی آن طبقهبندی کردن آثار ادبی از نظر ماده و صورت در گروههای محدود و مشخصی است.
در انواع ادبی این پرسش مطرح است که آیا هر اثر ادبی برای خود وجود مجزا و مستقلی دارد و یا میتوان بین گروههایی از آنها ارتباط و تشابهی یافت.
انواع ادبی یکی از شعبههای بسیار مهم ادبیات است که مخصوصاً در سالیان اخیر که دید علمی بر همه شؤون فکری بشر تأثیر نهاده است مطمح نظر محققان ادبیات قرار گرفته است.
بخشی از متن:
دانلود پاورپوینت انواع پژوهش
نوع فایل: power point
قابل ویرایش 40 اسلاید
قسمتی از اسلایدها:
انواع پژوهش
کمی -- کیفی
قبل از پرداختن به انها: بیان دونوع پژوهش کاربردی و بنیادین
پژوهش بنیادی(پایه یا محض):basic or pure
بررسی علمی که مستلزم جستجوی دانش به خاطر دانش است.
هدف: تولید واصلاح نظریه و ساخت سازه هاست و بنابراین غالبا یافته ها مستقیما در عمل مورد استفاده قرار نمی گیرد.
مقدم بر کاربردی های هستند و اساسی را برای انها شکل میدهند.
پژوهش کاربردی:
بررسی علمی برای تولید دانشی که مستقیما در عمل (بالین) کاربرد داشته و موجب بهبود ان می شود.
هدف: حل مشکلات،تصمیم گیری، پیشگویی یا کنترل پیامدها در موقعیت های عملی زندگی واقعی است
تحقیق شبه تجربی
هدف از انجام تحقیقات نیمه تجربی شناسایی و بررسی ارتباطات علیتی و علت است.
چون در موارد اجتماعی و انسانی کمتر امکان انجام تحقیق تجربی وجود دارد به صورت جایگزین استفاده می شود، که البته قدرت کمتری دارد.
برای بررسی رابطه علیتی است
حتما مداخله و متغیر مستقل و وابسته داریم.
حداقل یکی از سه معیار کنترل در تحقیق تجربی را (مداخله،گروه شاهد،تصادفی سازی) را کم دارد.
فهرست مطالب و اسلایدها:
پژوهش چیست؟
انواع پژوهش
دستهبندی طرحهای مطالعات در پزشکی
مقایسه پژوهش کمی و کیفی
انواع روشهای تحقیق کیفی
انواع روشهای تحقیق کمی
انتخاب طرح پژوهش
بخشی از متن:
دانلود پاورپوینت آرایه Array
نوع فایل:power point
قابل ویرایش: 31 اسلاید
قسمتی از اسلایدها:
آرایه مجموعه اى از متغیرهاى از یک نوع است که با یک نام مشترک تحت استفاده
قرار مى گیرند.
یک عنصر بخصوص در یک آرایه با یک index ( اندیس ) مورد دستیابى قرار مى گیرد.
در C تمام عناصر آرایه از مکانهاى مجاور ( بهم چسبیده ) حافظه تشکیل مى گردند .
کوچکترین آدرس ، آدرس عنصر اول است . بزرگترین آدرس متناظر آخرین عنصر است
آرایه ها مى توانند یک بعدى یا چند بعدى باشند .
فهرست مطالب واسلایدها:
آرایه Array
مثال
کل اندازه آرایه از فرمول زیر بدست مى آید
برنامه جمع دو بردار
آرایه هاى داراى ابعاد بالاتر
انواع خطاها Kinds of Errors
تابع Function
تعریف تابع
بخشی از متن:
دانلود پاورپوینت آرایه های ادبی ( درس بیست و پنجم لف ونشر )
نوع فایل:power point
قابل ویرایش: 17 اسلاید
قسمتی از اسلایدها:
ای شاهد افلاکی در مستی و در پاکی
من چشم تو را مانم تو اشک مرا مانی
در این بیت دو تشبیه به کار رفته است
دو وجه شبه در مصراع اول و بقیه ارکان تشبیه در مصراع دوم آمده اند .
در این مثال چون لف اول (در مستی) به نشر اول ( من چشم تو را مانم ) و لف دوم ( در پاکی ) به نشر دوم ( تو اشک مرا مانی ) باز می گردد و لف ها به ترتیب نشرهاست ، آن را مرتب می خوانیم .
فهرست مطالب واسلایدها:
لف و نشر
نمونه
در مصراع اول این مثال ، دو تشبیه آمده است
خود آزمایی
فردوسی
مولوی
انوری
تکلیف
بخشی از متن:
دانلود پاورپوینت آشنایی با روشهای پژوهش در سازمان
نوع فایل:power point
قابل ویرایش: 37 اسلاید
قسمتی از اسلایدها:
2ـ استناد به مقام صلاحیتدار
رجوع به کارشناسان ، متخصصان و مراکز ذیصلاح در زمینههای موردنظر
پذیرش قول و فعل مقامات ذیصلاح به عنوان واقعیتهای قابل استناد
محدودیتهای استناد به مقام صلاحیتدار
نحوه کسب دانش و اطلاعات از سوی مقامات صلاحیتدار « آیا آنان دچار اشتباه نمیشوند» ؟
اختلاف نظر صاحبنظران در امر واحد
فهرست مطالب واسلایدها:
تبیین انتظارات دوره
روش تحقیق
از چه راههایی می توان
به شناخت دست یافت ؟
مفهوم شناسی تحقیق علمی
ویژگی های تحقیق علمی
بخشی از متن:
دانلود پاورپوینت آییننامه حفاظت حمل و نقل، ذخیره سازی و توزیع گاز مایع
نوع فایل: power point
قابل ویرایش 44 اسلاید
قسمتی از اسلایدها:
ماده 15 : مخزن، شاسی، محور و فنرهای وسائط نقلیه حامل گاز مایع باید بهوسیله اتصالهای فلزی به یکدیگر متصل باشد تا از لحاظ الکتریکی یک مدار بسته را تشکیل دهد.
ماده 16 : سیستم خروج دود مشتمل بر صدا خفه کن و لوله خروج دود باید از مخزن سوخت وسیله نقلیه و سایر مواد قابل اشتعال به اندازه کافی فاصله داشته باشد. انتهای خروجی لوله دود بایستی در جهتی دور از مخزن و متعلقات آن بوده و بیرون از بدنه و اطراف وسیله نقلیه نصب شده باشد.
ماده 17 : هر وسیله نقلیه گازکش باید لااقل مجهز به یک آتش خاموش کن قابل حمل با ظرفیت کافی برای خاموش کردن یکمتر مربع آتش نوع گازی یا بدون خاکستر باشد و اگر بیش از یک خاموش کننده در وسیله نقلیه موجود باشد هر کدام از آنها باید کافی برای خاموش کردن متر مربع آتشهای فوق باشد.
فهرست مطالب و اسلایدها:
فصل اول - تعاریف
فصل دوم: مقررات حفاظتی مخازن حمل گاز مایع
فصل سوم: مقررات حفاظتی مخازن ذخیره سازی گاز مایع
فصلچهارم ـ مقرراتحفاظتی تاسیسات ذخیرهسازی و سیلندر پرکنی گازمایع
فصل پنجم - مقررات حفاظتی پر کردن و نگهداری سیلندر توزیع گاز مایع و وظائف توزیع کنندگان
بخشی از متن:
دانلود پاورپوینت بدیع(رشته ادبیات و زبان فارسی)
نوع فایل: power point
فرمت فایل: pptx
قابل ویرایش
تعداد اسلایدها : 145 اسلاید
قسمتی از متن :
هدف کلی: آشنایی با اصطلاحات ضروری برای فهم مطالب فصل های بعدی، بطوری که بتوان مورد مربوط به هر اصطلاح را در متن فارسی (به صورت کلمه یا جمله) تشخیص داد.
1- تعریف مفهوم «بدیع»
2- تعریف صنعت «بدیعی»
3- طبقه بندی انواع بدیع و توضیح تفاوت آنها
4- توضیح نقش صنایع بدیعی در آهنگین کردن کلام ادبی
5- تشخیص انواع مصوت ها و اصوات صامت
6- خواندن کلمه بر اساس آوا نوشته
7- تعریف واک و تشخیص تعداد واک در هر کلمه
بدیع مطالعه در ابزار و شگردها و فنونی است که باعث ایجاد موسیقی کلام میشوند (در نثر) و یا موسیقی کلام را افزونتر میکنند( در شعر). به عبارت دیگر بدیع بررسی و شناخت ابزار و شیوههایی است که به وسیلۀ آن ها در بین اجزاء کلام تناسبات و روابط خاصی به وجود میآید.
به ابزاری که موسیقی کلام را به وجود میآورند و یا افزون میکنند و بین اجزاءکلام روابط هنری به وجود میآورند اصطلاحاً « صنعت بدیعی» میگویند. این ابزار گاهی جنبۀ لفظی دارند و موسیقی کلام را از نظر روابط آوایی افزون میکنند و گاهی جنبۀ معنایی دارند و از طریق تناسبات و روابط معنایی کلام را منسجمتر میکنند.
بخشی از متن:
دانلود پاورپوینت دیگر مکاتب بررسی ادبیات از دیدگاه زبان شناسی
نوع فایل:power point
قابل ویرایش: 10 اسلاید
قسمتی از اسلایدها:
درباره مکاتب زبانشناسانۀ نقدادبی
فرمالیست ها معتقد به مطالعه ی خود اثر ادبی بودند نه مسائل تاریخی و اجتماعی و روانشناسی مربوط به متن . اهتمام اصلی آنان به فرم اثر بود نه به معنی آن حتی المقدور می کوشیدند بحث را به فرم ومحتوا تقسیم نکنند اما گاهی که این مسئله پیش می آمد می گفتند فرم بیان محتوا نیست بلکه این محتواست که فرم را ایجاد می کنند روش فرمالیست ها بعدا منجر به مکتب دیگری به نام ساخت گرایی شد .یا کوبسون در این انتقال سهم اصلی را دارد ساختار گرایان هممانند فرمالیست ها مطالعه در زمینه های اجتماعی و....را چندان مهم نمی دانند و عمدتا فقط متن را مهمی دانند و نه مؤلف را .
فهرست مطالب واسلایدها:
مکتب پراگ
نقش اصلی زبان روزمره تفهیم وتفاهم یا گفتگوست.
نئوفرمالیسم
فوتوریسم
درباره مکاتب زبانشناسانۀ نقدادبی
پسا ساختار گرایان (ساختار گرایان جدید)