فروشگاه اینترنتی نفیس فایل

خرید، فروش و بازاریابی فایل های قابل دانلود. مرجع بزرگ دانلود پاورپوینت، جزوه درسی و انواع فایل های دانلودی

فروشگاه اینترنتی نفیس فایل

خرید، فروش و بازاریابی فایل های قابل دانلود. مرجع بزرگ دانلود پاورپوینت، جزوه درسی و انواع فایل های دانلودی

مطالعات مجتمع مسکونی


مطالعات-مجتمع-مسکونی
مطالعات مجتمع مسکونی
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: DOCX
تعداد صفحات: 105
حجم فایل: 108
قیمت: 15000 تومان

بخشی از متن:
توضیحات:
فایل ورد مطالعات مجتمع مسکونی ، در حجم 105 صفحه آماده پرینت جهت استفاده دانشجویان رشته معماری.

بخشی از متن:
بیان مسئله
غارها , خانه های گلی , سنگی , چوبی , آجری , شیشه ای , بتنی و فلزی مسکن انسان در طول چندهزار سال حیات او بر زمین بوده است .
مسکن مهم ترین تأمین کننده تمدن و خانه بهترین نگهداری فرهنگ اجتماعی جامعه است . (بنجامین درزا ایلی)
مسکن یکی از فاکتورهای اساسی تعادل و پاپرجایی اجتماع انسانی می باشد . مسکن حافظ کیان خانواده و روابط بین اعضای آن است . داشتن مسکن مناسب مانند سایر نیازهای بشری از حقوق اولیه انسان هاست و در قانون اساسی ( اصل سی و یکم ) بر این نکته تأکید شده است . ( می توان خانه را اساساً نوعی سرپناه انگاشت , اما طرح آن آینه ای اندیشه های موجود در باب فضا , زیبایی شناسی , آداب و فرهنگ مردم است . )
فقدان مسکن و کیفیت نامناسب آن با افزایش میزان بزه کاری , طلاق و از هم گسیختگی های اجتماعی ارتباط مستقیم و تنگانگی دارد و به عنوان یک عامل بازدارنده در رشد و اعتدال اجتماعی , فرهنگی و روانی به شمار می رود . همچنین نداشتن مسکن موجب پیدایش پدیده های نابهنجار اجتماعی از قبیل خیابان خوابی , آلونک نشینی و زاغه نشینی می شود که این چنین زیستنی ساختار شخصیتی نابهنجاری به افراد می بخشد .
فقدان مسکن و یا کیفیت نامناسب آن عامل مؤثری در پیدایش پدیده هایی چون اضطراب , افسردگی و اختلالات رفتاری به شمار می رود و سبب کاهش مقاومت روانی و جسمی فرد در مواجهه با مشکلات می گردد . اهمیت مسئله مسکن از بعد روانی تا اندازه ای است که با در نظر گرفتن مراحل تحول روانی کودکان , آن ها نیازهای روانی خود را در سنین پایین در خانواده و از طریق والدین خودبرآورده می کنند .

هدف : ( مجتمع مسکونی )
هدف عمده , شناخت ابعاد مختلف خانه ( کیفی و کمی ) می باشد , یعنی در این پروژه سعی شده تا وجوه اقتصادی , اجتماعی , کالبدی و ... مورد توجه قرار گیرند . با توجه به مجتمع قرار است نیازهای سکونتی خانواده های قشر متوسط و جوانان ایرانی را مورد توجه قرار دهد .

مبانی نظری عام طرح
- برای طراحی خانه ای مناسب اولین گام می تواند شناخت مسکن با توجه به تعاریف ارائه شده باشد که بهبود کیفیت زندگی اجتماعی , فراهم ساختن فعالیت های زیستی خانواده شامل جمعی و فردی و فراهم ساختن خدمات و تسهیلات برای بهزیستی و سلامت خانواده , از اهم موضوعات این تعاریف می باشد .
- اما بررسی نیازها و رفتارهای سکونت , از پارامترهای مهم در طراحی فضاهای مسکونی است , که شامل نیازهای بیولوژیکی , اقتصادی و اجتماعی می باشد .
البته نیازها برای خانواده های مختلف با توجه به سطح درآمد , رده نسبی و تمایلات آن ها متفاوت خواهد بود . پس در نظرگرفتن واحدهای مسکونی با شرایط و متراژهای مختلف و همچنین فضاهایی با کاربری های متنوع در مجموعه برای مرتفع ساختن این مسئله می تواند مفید واقع شود.
- انسان به اجتماع و زندگی با مردم محتاج است , پس چه بهتر که در طراحی مسکن متناسب با نیازهای کاربران بکوشیم تا روابط همسایگی را تقویت کنیم , ضمن این که برای آسایش بیشتر ساکنین باید در حفظ حریم و حرمت نیز کوشید .
- برای ارتقاء کیفیت محیط شهرمان خواهیم کوشید پارامترهایی که برای این منظور به کار می روند عبارتند از : زیبایی , هویت , هماهنگی , نظم , ماندگاری , پایداری و تغییرپذیری .
- طراحی مناسب دسترسی ها به طوری که افراد پیاده و سواره هرکدام احساس امنیت و آسایش در راه خود داشته باشند.
- در نهایت حفظ و گسترش فضای باز به کمک طراحی آب و گیاهان برای بهبود کیفیت محیط زندگی و ایجاد آرامش و سرزندگی در مجموعه از نکات قابل توجه در طرح می باشد .

انتخاب سیستم
با توجه به نوع عملکرد پروژه و محاسبات اقتصادی , سیستم سازه پیشنهادی , پیش ساخته بتنی می باشد

معرفی موضوع مجتمع مسکونی
یک نمونه مشهور مسکن که در ایران و در قرن 14 شمسی و با منسوخ شدن خانه های سنتی حیاط داخلی رواج یافته است، خانه های ردیفی (Row House) می باشد. اساساً این نوع مسکن بر مبنای تفکیک قطعات و مالکیت فردی قطعه زمین مسکونی استوار است، و در صورتی که فقط شامل یک واحد مسکونی باشد، مسکن اختصاصی (Detached) یا مستقل نام می گیرد. در این نوع مسکن هم اکنون در زبان عامیانه ویلایی و امثالهم خوانده می شود، فقط مربوط به یک خانواده می شود و امکان استفاده بیشتر از یک خانواده در آن وجود ندارد.
و...

این فایل با فرمت ورد در 105 صفحه آماده پرینت ، جهت آشنایی دانشجویان رشته معماری با روند مطالعات طراحی(رساله نویسی) تهیه شده است.

دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.