فروشگاه اینترنتی نفیس فایل

خرید، فروش و بازاریابی فایل های قابل دانلود. مرجع بزرگ دانلود پاورپوینت، جزوه درسی و انواع فایل های دانلودی

فروشگاه اینترنتی نفیس فایل

خرید، فروش و بازاریابی فایل های قابل دانلود. مرجع بزرگ دانلود پاورپوینت، جزوه درسی و انواع فایل های دانلودی

بررسی رابطه بین ارزش افزوده اقتصادی EVA و نرخ بازده حقوق صاحبان سهام ROE در بانک ملی ایران


بررسی-رابطه-بین-ارزش-افزوده-اقتصادی--eva-و-نرخ-بازده-حقوق-صاحبان-سهام-roe-در-بانک-ملی-ایران
بررسی رابطه بین ارزش افزوده اقتصادی EVA و نرخ بازده حقوق صاحبان سهام ROE در بانک ملی ایران
فرمت فایل دانلودی: .docx
فرمت فایل اصلی: docx
تعداد صفحات: 40
حجم فایل: 208
قیمت: 50000 تومان

بخشی از متن:
بهبود مستمرعملکرد سازمانها نیروی هم افزایی ایجاد می کند که این نیرو می تواند پشتیبان برنامه رشد و توسعه و ایجاد فرصت هاى تعالى سازمانی شود. دولتها و سازمانها و موسسات تلاش جلو برنده ای را در این مورد اعمال می کنند. بدون بررسی و کسب آگاهی از میزان پیشرفت و دستیابی به اهداف بدون شناسایی چالش های پیش روی سازمان و کسب بازخور و اطلاع از میزان اجرا سیاستهاى تدوین شده و شناسایی مواردى که به بهبود جدى نیاز دارند، بهبود مستمر عملکرد میسر نخواهد شد و تمامی موارد مذکور بدون اندازه گیری و ارزیابی امکان پذیر نسیت.
بانک ها نیزکه در جهان صنعتی امروز نقش اساسی در هدایت اقتصاد کشور دارند و می توان گفت در اکثر کشورهای جهان به عنوان مهمترین نهاد مالی و واسطه در بازارهای پول و سرمایه فعالیت می کنند با چهار چالش اصلی مواجه هستند؛ چالش اول قانون گذاری ١، چالش دوم مشتری مداری ٢، سوم چالش تکنولو‍‍ژی ٣و از همه مهمتر چالش سودآوری٤. (Skinner,2007)
چالش اول در واقع مشکل بزرگ بانکدارهاست چرا که مجبور هستند فعالیت هایی را انجام دهند که مایل به انجام آن نیستند و این به علت تاثیرات قانونگذاری دولتها است از جمله این قوانین می توان از قوانین ممنوعیت هاى پولشویى و قوانین حمایت از دولت توسط بانک و قوانین جلوگیری از ورشکستگی تجار نام برد.
چالش دوم، چالش مشتری مداری است. اگرچه به مدد تکنولوژی و پیشرفتهای فنی، مشتریان به نوعی به خارج از بانکها و به سمت دستگاههای خودپرداز، اینترنت و تلفنبانک رانده شدند ولی این خود باعث تغییرات عمده در سیستم بانکداری و هجوم تکنولوژی به بانکها شد که در واقع زمینه ایجاد چالش سوم می باشد. انتظارات و تقاضاهای مشتریان بانکها، این واحدهای مالی را ملزم ساخت تا همواره در مسیر به روز نگه داشتن تکنولوژی و استفاده از فن آوری پیشرفته به رقابت بپردازند. بهبود تکنولوژی به تشدید اصل جهانی شدن در بانکها منجر شد که در پی این پدیده جابجایی سهام در اقصی نقاط جهان و خرید و فروش سهام سودآور به وقوع پیوندند. فعالیت در جهت سودآوری، چالش اصلی بانکها در قرن بیست و یک می باشد. در واقع سودآوری عنصر اصلی برندگان این رقابت عرضه سهام می باشد. (Skinner,2007 )
بانک ملی ایران به عنوان یکی از بزرگترین بانک ایرانی که اخیراً طی اجرای اصل ٤٤ قانون اساسی در فرایند خصوصی سازی قرار دارد، می بایست در دیدگاه سنتی سازمان از سود دهی تغییراتی ایجاد کند، و با توجه به اینکه نظام دولتی حاکم بر این بانک رفته رفته کمرنگ شده وسهام این بانک در بورس اوراق بهادار مورد داد و ستد قرار گرفته است می بایست هر چه بیشتر به منافع سرمایه گذاران توجه نشان دهد، به همین منظور افشا اطلاعات حاصل از بکارگیرى ابزار نوین ارزیابى عملکرد مى تواند ضمن ارتقاء اثربخشی و کارآیی فعالیت های خود، به سودآورى به نفع سهامداران نیز کمک کند. انتخاب یک ابزار مناسب که مسئله سود اقتصادى و هزینه فرصت سرمایه گذارى مالکان را در نظر بگیرد حائز اهمیت مى باشد. در این تحقیق ارزش افزوده اقتصادى EVA به عنوان یک ابزار مناسب ارزیابی عملکرد مدیران مورد بررسی قرار گرفته است. این معیار هم کمک به ارزیابی سهامداران از عملکرد مدیران می کند و از آنجائیکه ارزیابی عملکرد با پاداش دهی مدیران رابطه مستقیم دارد این امر را نیز تسهیل می کند، همچنین مدیران می توانند با ارزیابی مناسب از عملکرد، اثربخشی و کارآئی سازمان را افزایش دهند.
در بیشتر نظام های بانکی شاخص مورد استفاده ROA۱و ROE٢ بوده است ولی با توجه به اینکه این شاخص نیز مبنای سود حسابداری می باشد، انتظار می رود نتواند معیار مناسبی برای اندازه گیری عملکرد قرار گیرد، از طرفی بسیاری از نظریه پردازان علم اقتصاد بویژه متخصصانی که در زمینه اندازه گیری عملکرد فعالیت می کنند بر این باورند که ارزش افزوده اقتصادی ( EVA)٣ تنها معیاری است که معایب روشهای مذکور را نداشته و عملکرد شرکت را بطور واقعی محاسبه می کند.
مدل EVA نشان می دهد که بنگاه اقتصادی از سرمایه ای که در مجموع در اختیار داشته است به چه نحوی بهره برداری کرده و به چه میزان عملکرد بنگاه اقتصادی بهبود یافته است و در واقع باقیمانده سودی است که بعد از کسر هزینه کل سرمایه بدست آمده است. می توان گفت EVA یک شاخص بنیادین برای ارزیابی عملکرد واقعی شرکت بوده و راههای منجر به افزایش یا کاهش عملکرد واقعى شرکت را نمایان می سازد. استفاده از رویکرد EVA در کشورهای پیشرفته امری عادی و حتی ضروری می باشد و اکثر شرکتها و موسسات برای ارزیابی عملکرد خود از این رویکرد استفاده می کنند. با توجه به میزان رشد اقتصادی و همچنین نرخ دو رقمی تورم، منابع مالی کمیاب و پر هزینه شرکتها در تامین مالی خود با محدودیت هایی مواجه می باشند، لذا نقش مدیریت بهینه در استفاده از منابع مالی بسیار حیاتی میباشد. ارزش افزوده اقتصادی که بر کاهش هزینه سرمایه و استفاده بهینه از منابع سرمایه ای تاکید دارد می تواند نقش اساسی ایفا کند. بدین ترتیب استفاده از این رویکرد در موسسات مالی از جمله بانک ها مناسب به نظر می رسد.

دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.