بخشی از متن:
• سیاست های آموزشی
• ساختار آموزشی
o آموزش پیش دبستانی
o آموزش پیش دانشگاهی
o آموزش پایه
o آموزش ابتدایی
o آموزش متوسطه
o نظام آموزش عالی
o پژوهش و تحقیقات
o آموزش غیر رسمی
o آموزش فنی و حرفه ای
o آموزش استثنایی
o آموزش معلمان
• اصول و اهداف آموزشی
• اولویت های آموزشی
• دستاوردهای آموزشی
• طرح های آموزشی
• معظلات آموزشی
• اصلاحات آموزشی
• ارزیابی تحصیلی
• مشاوره تحصیلی
• قوانین آموزشی
• مدیریت آموزشی
• نظارت آموزشی
سیاستهای آموزشی
از جمله مهمترین سیاستهای آموزشی دولت فرانسه طی سالهای اخیر میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:
1. احداث مراکز پژوهشی در مراکز آموزشی سراسرکشور
درحال حاضر، پرداختن به7حوزه پژوهشی اعم از صنایع الکترونیک و فنآوری اطلاعاتی و آموزشی، حمل و نقل زمینی و هوایی، صنایع شیمیایی، صنایع غذایی- کشاورزی، علوم مربوط به نوآوری محصولات، پژوهش پزشکی وفنآوریهای محیط زیست ، از جمله مهمترین اولویتهای دولت فرانسه درحوزه پژوهش محسوب میگردد.بهمنظور نیل به تحقق سیاست مذکور،وزارت پژوهش فرانسه به استخدام پژوهشگران جوان و گسترش تحرک همگانی جوانان فرانسوی طی سالهای اخیرمبادرت نموده است.
مأموریت آژانس ملی پژوهش(Anvar)، ارتقاء فرهنگ پژوهش، برقراری ارتباط میان پژوهشگران و موسسات پژوهشی و نیز اجرای پژوهشهای کاربردی است.شایان ذکر است که دراین راستا، تشکلهایی تحت عنوان(GIP) درجهت تحقق برنامهها و طرحهای پژوهشی مصوب، ایجاد شده که به سازماندهی مراکز پژوهشی و دانشگاهها میپردازند.ازجمله مهمترین این تشکلها میتوان به سازمان Sophia Antipolis درمونپلیه، سازمانSaint-Quentin-en-yvelines و سازمان Cergy-Pontois درپاریس اشاره نمود.هدف دولت از ایجاد چنین تشکلهایی برقراری مشارکت واقعی میان مؤسسات بزرگ علمیو دانشگاهها بهمنظور برنامهریزیهای کلان درجهت تطابق با دانش مدرن میباشد.کشورفرانسه پس از ایالات متحده امریکا، ژاپن و آلمان درردیف چهارم کشورهای پیشرفته جهان قرار داشته و 4/2% تولید ناخالص داخلی(PIB) را به مقوله پژوهش و توسعه اختصاص داده است.کشورفرانسه همچنین به تولید 7/4% انتشارات علمیجهان و 8/16% انتشارات اتحادیه اروپا مبادرت مینماید.با وجودیکه اغلب موسسات پژوهشی به تامین اعتبار بالغ بر50 درصد فعالیتهای پژوهشی و توسعه ملی مبادرت مینمایند، با این حال ، این رقم درکشور فرانسه بر53%، در آمریکای شمالی بر 57% و در ژاپن بر 68% بالغ میگردد.مرکز ملی پژوهشهای علمیفرانسه(CNRS) با تعداد 18 هزار محقق و پژوهشگر، بزرگترین مرکز پژوهشی اروپا محسوب میگردد.گفتنی است که مرکزمذکور به تولید، مدیریت و ارتقاء راندمان فعالیتهای پژوهشی مبادرت مینماید.مرکز فوق ازتعداد 300 گروه تخصصی ـ پژوهشی و 1000 گروه پژوهشی عمومی مستقر در دانشگاههای سراسر کشور برخوردار میباشد. مرکز ملی پژوهشهای علمیفرانسه(CNRS) ، علاوه براجرای پژوهشهای تخصصی خود به اجرای برنامههای مشترکی با برخی موسسات پژوهشی دیگر نیز مبادرت مینماید.
2. ترویج زبان فرانسه به عنوان زبان ملی و آموزشی
ترویج زبان فرانسه به عنوان زبان ملی و آموزشی اصلی ترین سیاست آموزشی دولت فرانسه محسوب میگردد.باوجودیکه زبان فرانسه هیچگاه از رواج حال حاضر خود برخوردار نبوده است، با اینحال هیچگاه تا به امروز درمقابل اوجگیری توقف ناپذیر زبان انگلیسی که میرود تا به عنوان زبان ارتباطات جهانی مطرح گردد،مورد تهدید واقع نشده است. هدف از اجرای چنین سیاستی مبارزه با زبان انگلیسی نبوده، بلکه مقصود اصلی، حفظ سیستم چندزبانی و چندفرهنگی جهانی درکشور فرانسه میباشد.از جمله مهمترین اقدامات دولت فرانسه در جهت نیل به چنین هدفی میتوان به گسترش همکاریهای میان مدارسفرانسوی مستقر درخارج از کشور و مدارس تحت نظارت سیستم آموزشی ملی، افزایش برنامههای آموزشی به زبان فرانسه در رسانههای سمعی و بصری و حمایت از ابتکارات جامع در این خصوص (راه اندازی رادیوی فرانسوی در صوفیه، رادیو بینالمللی فرانسه (RFI)،احداث انستیتوهای بین المللی فرهنگی، آموزش زبان فرانسه بهروزنامهنگاران بلغاری و تشویق و ترغیب جوانان فرانسوی به فراگیری زبانهای خارجی در داخلکشوردر جهت استقبال ازآموزش زبان فرانسه در خارج اشاره نمود.
3. برقراری همکاریهای بین المللی دانشگاهی
طی سالهای اخیر، دولت فرانسه تلاش عمده ای در جهت ارائه دورههای آموزشی تا سطح دیپلم متوسطه به 100 هزار نوجوان فرانسوی در مدارسفرانسوی خارج از کشور به عمل آورده است.گفتنی است که چنین سیاستی با هزینه بودجه سالیانه 5/1میلیارد فرانک صورت میگیرد.
به عبارت دیگر، تربیت دانشمندان و محققین فرانسوی از پایة متوسطه تا آموزش عالی در دانشگاه ها و مراکز علمی سراسر جهان، از جمله مهمترین سیاستهای آموزشی دولت محسوب میگردد. از این روی ، ادارهکل فرهنگی وزارت امور خارجه با اختصاص 500 میلیون فرانک از سال 1994، درجهت نیل به هدف مذکور گام برداشته و به اعطای بیش از18هزار بورسیه تحصیلی و دوره کارآموزی مبادرت نموده است.
4. ارتقاء همکاریهای تخصصی با سایرکشورهای جهان
از آنجاییکه تربیت و آموزش سهم عمده ای از دانشمندان فرانسوی، به افزایش درخواست همکاری کشورهای جهان با کشور فرانسه درسطح جهانی منجرخواهد گردید، از اینرو دولت فرانسه به ارائه پیشنهادات همکاری خود در زمینههای مختلف آموزشی با سایرکشورهای جهان تمرکز نموده است.آموزش نیروی انسانی ماهر، برقراری همکاریهای بین المللی آموزشی، استقرار نهادهای حکومتی و قانونی در سایر کشورهای جهانو آموزشکادرهای اداری ماهر از جمله مهمترین اقدامات دولت فرانسه در جهت نیل به اهداف فوق محسوب میگردد. از این روی،ادارهکل فرهنگ با همکاری چندین وزارتخانه، تشکیلات اداری محلی، سازمانهای غیردولتی وشرکتهای تجاری، به اجرای سیاستهای جامعی در این خصوص پرداخته و به ایفای نقش تشویقی و هماهنگسازی درجهت انسجام هر چه بیشتر اقدامات دولت فرانسه مبادرت نموده است.
5. افزایش ابزارهای سمعی و بصری
اجرای سیاست افزایش ابزارهای سمعی و بصری در جهت تثبیت جایگاه امروزی زبان فرانسه و توسعه آن درسطوح بین المللی از جمله مهمترین سیاستهای دولت فرانسه طی سالهای اخیر محسوب میگردد.در این راستا، تلاش دولت درجهت گسترش سریع ابزارهای جدید تکنولوژیک، به ارائه طرح 5 ساله توسعه ابزارهای سمعی و بصری فرانسوی درسایر کشورهای جهان منتهی گردید.راه اندازی خطوط اصلی طرح مذکور، به راه اندازی 2 کانال تلویزیونی فرانسوی(کانال فرانسوی زبان TV5 درجهت ترویج و اشاعه زبان فرانسه و کانالفرانسوی بینالمللی(CFI) به عنوان بانک فرانسوی برنامههای آموزشی برای کلیه تلویزیونهای جهان، منجرگردیده است.
گفتنی است که کانال تلویزیونی مذکور به پخش برنامههای ویژه بینندگان غیرفرانسوی زبان مبادرت نموده و از متد آموزشی با درج زیرنویس و دوبله استفاده مینماید.
6 . ارائه مشاوره تحصیلی و شغلی مناسب به نسل جوان کشور در جهت جایدهی مناسب شغلی به آنان
7. تأکید برگسترش برنامه های آموزش متوسطه علاوه بر آموزش فنیو حرفهای، درجهت جبران کمبود نیروی انسانی ماهر
8 . تربیت نخبگان ملی، بدون اتکا به وراثت و ثروت در نهادهای آموزشی
9. أکید بر انتقال دانش نظری، عملی، فرهنگ عمومی و روش استدلالی
10. تأکید بر فرهنگ عمومی به موازات پرداختن به آموزشهای فنی و
حرفهای
توجه به سیاست فوق از جمله مقولات بحث برانگیز در طول تاریخ نظام آموزشی فرانسه بوده است که همچنان نیز ادامه دارد.اینگونه بحثها که ریشه در وفاداری به اصول سهگانه جمهوری (برابری، برادری و آزادی) دارد، بر این استدلال استوار است که (مدارس دولتی) ملزم به جبران کمبودهای آموزشی و غیرآموزشی آندسته از دانشآموزانی میباشند که در خانواده، از انضباط، دقت علمی و فرهنگ عمومی بیبهره ماندهاند.
11- تربیت نیروی انسانی ماهر به موازات تلاش در جهت تحقق بخشیدن به برابری فرصت، عدالت اجتماعی و دستیابی به فرهنگ عمومی
12- استقرار نظام کارآموزی حرفهای مداوم در جهت تربیت مهندسین و تکنسینهای حرفهای در خارج از مدارس عالی
13- پرداختن به مطالعاتی با عنوان (پایهگذاری و ترسیم آموزش جهانی) به منظور یافتن نوعی متد آموزشی با کیفیت جهانی
اصلاح سیاستهای آموزشی
برگزاری جلسات مشترک وزارت آموزش عالی با تعدادکثیری از نمایندگان دانشگاههای کشور در سال 1994،منجر به ارائه10پیشنهاد اصلاحی درساختار آموزشی کشورفرانسه گردید. تشویق و ترغیب تعداد24 دانشگاه کشور در جهت افزایش سطح همکاریهای خود با دانشگاههای بزرگ جهان، احداث مؤسسات مستقل آموزشی نظیر گالاتاسرای در استانبول با حمایت 7 دانشگاه فرانسوی و پذیرش متقابل مدارک دانشگاهی 15 دانشگاهفرانسوی و 15دانشگاه برزیلی طی سال 1994 از جمله اصلاحات فوق به شمار می آید.
ساختار آموزشی
ساختار نظام آموزشی فرانسه بر مبنای دو محور اصلی (پایداری) و (پویایی) بررسی میگردد. در محور پایداری، سیاستهای آموزشی و قوانین مصوب در جهت دستیابی به وضعیت مطلوب آموزشی (پنداره نظام) و در محور پویایی، نوسامانی ساختارها و استقرار زیرساختها، اهداف و عملکرد وضعیت موجود نظام آموزشی کشور مورد توجه قرار گرفته است. محور پایداری بر مفهوم تداوم در حفظ ارزشهای سهگانه جمهوری (برابری، برادری و آزادی) تأکید دارد.
در این محور، تلاشهای متفکران و مسوولان کشور ظرف مدت بیش از دو قرن پس از انقلاب فرانسه (1995-1789) در قالب سیاستهای عمده آموزشی عرضه گردیده است.محور پویایی و نوآوری نیز که به معنای تکاپوی وضعیت موجود نظام آموزشی (سیاستها، اهداف، ساختار، کادر و عملکرد آموزشی) است، درجهت پاسخگویی به نیازهای جامعه در حال تحول و دستیابی به وضعیت مطلوب آموزشی عنوان گردیده است.به طورکلی میتوان گفت که نظام آموزشی فرانسه، محصول برهه خاص زمانی است که با پایداری و پویایی از آغاز انقلاب ملی طی سال1789تاکنون همچنان ادامه داشته است.
گفتنی است که برهه زمانی فوق نیز خود به سه دوره به شرح ذیل قابل تقسیم میباشد:
- دوره اول (طی سالهای1879-1789): تلاش در جهت نیل به آموزش ابتدایی برای کلیه کودکان واجبالتعلیم.
- دوره دوم (طی سالهای 1975-1880): تلاش در جهت تحقق آموزش پایه و رایگان تا پایان دوره کالج (رده سنی16 سال) برای کلیه ردههای سنی
- دوره سوم (طی سالهای2003- 1975): تحقق برنامههای آموزش پایه و رایگان تا پایان مقطع متوسطه برای90 درصد از دانشآموزان ردههای سنی ذیربط و فراهمسازی امکان برخورداری از آموزش عالی و کارآموزی حرفهای مداوم و جایدهی شغلی برای کلیه متقاضیان فرصت شغلی
مقاطع آموزش پیش دبستانی، آموزش ابتدایی و کالجهای دانشگاهی3 مقطع اصلی آموزشی کشور فرانسه راتشکیل میدهند.اکثریت شهروندان فرانسوی درمراکز آموزش متوسطه حضور یافته،دیپلم متوسطه دریافت نموده و برخی دیگر نیز به آموزش فنی و حرفه ای روی میآورند.
بالغ بر13میلیون دانش آموز در مدارس کشور فرانسه به تحصیل مبادرت مینمایند. نظام آموزشی کشور یکپارچه بوده واین در حالی است که ساختار حال حاضر آن در خلال دهه های60 و70 دستخوش تغییرات تدریجی گردیده است که از جمله این تغییرات میتوان به تفکیک مقاطع آموزش ابتدایی ومتوسطه از یکدیگر اشاره نمود.از دهه70 کشور فرانسه از افزایش قابل توجهی در توسعه ورشد نظام آموزش پیش دبستانی برخوردار گردیده است.در این اثنا، با توجه به تغییرات آموزشی کشور، امکان حضورکلیه کودکان گروه سنی 5-3 سال در کلاسهای پیش دبستانی فراهم گردید. از سال 1967، سن حضور دانشآموزان در مدارس مقطع آموزش پایه بین ردههای سنی 16-6 سال تعیین گردیده است. کشور فرانسه با برخورداری از تعداد60 هزار مدرسه ابتدایی، به فراهم سازی تسهیلات آموزشی لازم برای دانش آموزان ، در خلال 5 سال اول آموزش رسمیمبادرت نموده است. در3 سال اول آموزش رسمی، آموزش پایه در حوزه مهارتهای پایه (ابتدایی ) ارائه گردیده ودر دو سال باقی مانده دانش آموزان، آموزشهای لازم را فراگرفته ومدارس ابتدایی را پشت سر میگذارند.مقطع آموزش متوسطه نیز خود به دو مرحله متوالی تقسیم میگرددکه به نام سیکل یا دوره نامگذاری شده است. تقریباً کلیه کودکان ردههای سنی11 تا 15 سال در کالج ها حضور مییابند. از سال 1975تنها تعداد یک کالج جهت آموزش توانائیهای مختلط اجتماعی به کلیه دانش آموزان صرفنظر از سطح پیشرف تحصیلی آنان وجود داشته است.پس از گذراندن دوره3 آموزش دانش آموزان به کالج های عمومی، فنی ویا فنی حرفه ای راه یافته که آنها را برای آزمونهای مکاتبه ای کارشناسی یا مهندسی آماده مینماید. درمقطع مذکور از دانش آموزان رده سنی18 سال ثبت نام بعمل می آید.تصمیم گیریهای آموزشی درخصوص دروس تجدیدی، تعیین کلاسهای بالاترآموزشی،تغییر رشته تحصیلی با روند گفتگوی میان مدارس ( معلمان،کادر اجرائی وپرسنل دستیار)، اولیاء و نمایندگیهای دانش آموزی صورت میگیرد. اگرچه معلمان به ابراز نظرات خود در شوراهای آموزشی مرکب از نمایندگان دانش آموزی ،معلمان ووالدین- مبادرت مینمایند،با این وجود والدین از حق تقاضای ورود دانش آموزان به مقاطع بالاتر آموزشی و یا تقاضای تکرار سال تحصیلی گذشته برخوردار میباشند. درکلیه مدارس کشور،مشاوران متخصصی در جهت ارائه خدمات مشاوره به دانش آموزان،والدین ومعلمان در راستای برطرف سازی مشکلات آموزشی پیش روی دانش آموزان،در نظر گرفته شده است .در حال حاضر فرم3 (سال آخر کالج ) نقطه آغازین آموزش کالج میباشد که طی آن دانش آموزان در خصوص برخی از موضوعات مورد علاقه خود به مطالعه پرداخته و به تعیین رشته تحصیلی مبادرت مینمایند.
اکثریت قریب به اتفاق دانش آموزان کشور فرانسه در مدارس تحت نظارت وزارت آموزش ملی آموزش میبینند. با این وجود درحدود 100 هزار دانش آموزان مواجه با معلولیتهای مختلف جسمانی، در مدارس استثنایی و تحت حمایت وزارت بهداشت و بالغ بر200 هزار دانش آموز در کالجهای کشاورزی به تحصیل مبادرت مینمایند. در مجموع بالغ بر300 هزار دانش آموز رده سنی بالای16 سال تحت دورههای کار آموزی- قرار گرفته اند.
همگام با نظام آموزشی عادی کشور، کلاسهای تخصصی تطبیق یافته در نظر گرفته شده است که نقطه مشترک و اتکاء آنها مدارس ابتدایی ومتوسطه میباشد. برخی از برنامههای آموزشی من جمله برنامه آموزشی(CLIS) نیز به عنوان پلی در جهت باز گرداندن دانش آموزان به نظام آموزشی و برنامه آموزشی (SEGPA)به منظور ارائه آموزشهای فنی وحرفه ای عمومی به کودکان ونوجوانانی که بنا به علل روانشناختی،عاطفی یا رفتاری با مشکلاتی در حوزه آموزش مواجه میباشند، ارائه میگردد.همچنین برنامههای آموزشی مشابه برنامههای فوق، در مدارس خاص در نظر گرفته شده است،که از آن جمله میتوان به مدارس تحت پشتیبانی ونظارت وزارت بهداشت اشاره نمود. هدف ارائه برنامههای آموزشی فوق ارتقاء تواناییهای با القوه دانش آموزان میباشد. مدارس تحت نظارت وزارت آموزش ملی ممکن است عمومییا خصوصی باشند. گفتنی است که مدارس خصوصی بالغ بر 15% از دانش آموزان مقطع آموزش ابتدایی و20 % از دانش آموزان مدارس مقدماتی متوسطه را تحت پوشش قرار داده اند. اکثریت مدارس خصوصی کشور در زمره مدارس کاتولیک بوده و با دولت قرارداد آموزشی منعقد می نمایند.
بخشی از متن:
توضیحات:
فایل مجموعه چندین پاورپوینت معرفی معماران ایرانی و خارجی و آثارشان،در حجم 228 اسلاید.
در این مجموعه چندین پاورپوینت معرفی معماران ایرانی و خارجی گنجانده شده است که بسیار مفید و کامل می باشد.
فهرست پاورپوینت معماران به شرح زیر می باشد:
زاها حدید و آثارش(21اسلاید)
نورمن فاستر و آثارش(30اسلاید)
فرانک اون گلدبرگ و آثارش (37 اسلاید)
فرانک لوید رایت و آثارش(14 اسلاید)
میس وندوروهه و آثارش(61 اسلاید)
پروفسور بهرام شیردل(28 اسلاید)
بررسی زندگی نامه و آثار استاد عبدالعزیز فرمان فرمایان (37 اسلاید)
امیدواریم این مجموعه رضایت شما دانشجویان عزیز را به همراه داشته باشد.
بخشی از متن:
فهرست
مقدمه. 3
نیازهای اکولوژیکی. 4
خاک.. 5
تناوب.. 6
داشت.. 6
مبارزه با بیماریها و آفات: 7
هرس علفهای هرز. 7
برداشت.. 7
صفات مطلوب و موثر در عملکرد نخود 8
تهیه زمین : 9
نیاز کودی : 9
برداشت : 9
نخود پاییزه یک اولویت مهم و ضروری برای منطقه 10
نیازهای اکولوژیکی نخود: 11
مزایای کشت پاییزه مکانیزه نسبت به بهاره : 11
مراحل کاشت نخود پاییزه آماده سازی زمین: 12
ضدعفونی بذر: 14
روشهای کاشت: 14
عملیات داشت نخود: 16
مزایای این روش: 16
روشهای برداشت نخود: 19
نخود پاییزه در شهرستان اسلام آباد غرب : 20
گیاه نخود 21
شناسنامه 21
شرح گیاه 21
نیازهای اکولوژیکی. 22
خاک.. 23
تناوب.. 24
داشت.. 25
مبارزه با بیماریها و آفات: 25
هرس علفهای هرز. 25
برداشت.. 26
صفات مطلوب و موثر در عملکرد نخود 26
خط کشت.. 32
عملیات داشت.. 32
آبیاری.. 33
آبیاری جوی و پشته ای.. 33
عملیات برداشت.. 34
ب- بذرکاری.. 36
فواید و مزیت های کشت مکانیزه نخود 38
منابع. 41
مقدمه
نخود گیاهی علفی یکساله، کوچک، کرکدار، روز بلند که تقریباً 25 تا 50 سانتی متر ارتفاع دارد. ریشه آن بخوبی منشعب می شود و تا عمق یک الی دو متری خاک نفوذ می کند.
ساقه آن منشعب استوانه ای و پرزدار است. برگهای آن مرکب، متناوب که حدود 5 سانتی متر طول داشته دارای 9 تا 15 جفت برگچه با یک برگچه منفرد در انتهاست. گلهای نخود به صورت منفرد و بر روی دمگل نسبتاً بلندی قرار گرفته است. رنگ گلها سفید یا آبی بنفش است. گلهای نخود دارای کاسه گلی بلند و باریک است که از 5 کاسبرگ به هم پیوسته تشکیل یافته است. دارای یک تخمدان و 10 پرچم به شکل دیادلفوس است.
پرچم ها همزمان با باز شدن جداره غشای بساک بطور دسته جمعی و قبل از بازشدن گل در بالای کلاله قرار می گیرند و لذا امکان دگر کشنی را کاهش می دهند. با توجه به اینکه جدار غشای بساکها قبل از باز شدن غنچه ها از هم جدا و دانه گرده بر روی کلاله پخش می شود نرعقیم کردن مکانیکی آن مشکل است. میوه آن غلافی است متورم و پرزدار که حاوی 1 تا 3 دانه است.
دانه نخود به رنگ سفید، کرمی رنگ، زرد، قرمز قهوه ای و یا سیاه است. سطح دانه در بعضی ارقام صاف و در برخی دیگر چروکیده است. وزن یکصددانه آن بین 9 تا 40 گرم متغیر بوده و هرچه رنگ بذر روشن تر باشد وزن آن بیشتر است.
تثبیتِ ازت:
نخود همچون دیگر حبوبات بازندگی همزیستی با باکتریها قادر به تثبیت ازت اتمسفر است. نژادهایی از ریزوبیوم که درنخود گره سازی میکنند. ( R. Leguminosarum ) بسیار اختصاصی بوده و فقط در گونه های نخود قادر به تولید گره می باشند.
اگر نخود به طور صحیح با باکتری تلقیح شده باشد ریزوبیوم ها حدود 30 درصد ازت مورد نیاز آنرا تامین می کنند و بقیه را هم بایستی از طریق خاک تأمین کرد. معمولاً 10 الی 12 روز پس از کاشت گره ها شکل می گیرند. و 15 تا 20 روز پس از کاشت تثبیت ازت شروع می شود. طول دوره تثبیت ازت تحت تأثیر شرایط محیطی مخصوصاً درجه حرارت و رطوبت خاک است.
نیازهای اکولوژیکی
نخود گیاهی است مقاوم به خشکی نیاز به اقلیمی خشک و سرد دارد. و دارای دو تیپ زمستانه و تابستانه است تیپ زمستانی آن دارای دانه های ریز بوده و بیشتر در ممالک شرقی آسیا و ایران کاشته می شود. این دسته از گیاهان کوچک با گلهای صورتی و فوم رویش خوابیده هستند. دانه های آنها به رنگهای مختلف بوده و دارای رنگیزه آنتوسیانین می باشند.
تیپ تابستانه آن دارای دانه های درشت وبه رنگ کرم است. این تیپ نخود را در کشورهای غرب آسیا و همچنین ایران می کارند. این دسته از گیاهان فاقد آنتوسیانین بوده و گلهای آنها سفید است. این نوع نخودها به تیپ مدیترانه ای هم مشهور هستند. نخود نه تنها دمای بالا بلکه دمای پائین را نیز به خوبی تحمل می کند.
جوانه زنی بذرهای آن در دمای 2 تا 5 درجه سانتی گراد آغاز می شود. و شاخ و برگ آن تا دمای
(8- الی 11-) درجه سانتی گراد را تحمل می کند. دمای مطلوب برای رشد آن 20 تا 30 درجه سانتی گراد است. این گیاه در طی دوره گل دهی نیاز به دمایی معتدل دارد و هوای داغ وتنش خشکی باعث کاهش محصول می شود دوره گل دهی آن ممکنست بیش از یک ماه طول بکشد و با توجه به اینکه نخودگیاهی است با رشد نامحدود غلافهای آن به طور همزمان به مرحله بلوغ نمی رسند. هنگامیکه دمای روز 35 درجه سانتی گراد و دمای شب 14 الی 15 درجه سانتی گراد باشد این گیاه بهتر می رسد. رطوبت بالا و هوای ابری اثری نامطلوبی بر روی گل دهی و غلاف دهی آن داشته و مقدار مواد قابل ذخیره در بذر را کاهش می دهد. نخودگیاهی روز بلند است و عمل متقابل درجه حرارت و طول روز تاریخ گل دادن آن را تحت کنترل دارد. بین مقدار شاخه های فرعی گیاه و عملکرد گیاه رابطه مستقیم وجود دارد. تراکم بوته در واحد سطح تعداد شاخه های فرعی گیاه و غلافهای آنرا تحت تاثیر قرار می دهد، با افزایش تراکم و دور شدن از تراکم مطلوب تعداد شاخه های فرعی گیاه در نتیجه غلافهای آنها کاهش می یابد از طرفی دیگر با کاهش تراکم و دور شدن از تراکم مطلوب نیز قادر به جبران کاهش محصول حتی با افزایش تولید بیشتر شاخه های فرعی نمی باشد. با بزرگ شدن غلاف معمولاً تعداد گل و تعداد غلاف در گیاه کاهش پیدا می کند.غلاف نخود با توجه به برداشتن کلروفیل وانجام عمل فتوسنتز در مناطق خشک دارای اهمیت است ریشه های نخود قوی و انبوه هستند ومعمولاً ریشه های واریته های دیررس به مراتب از واریته های زودرس راست تر و انبوه تر هستند.
خاک
این گیاه بر روی اکثر خاکها مخصوصاً لومهایی که به اندازه کافی دارای آهک هستند رشد می کند بافتهای سنگین، رسی و مرطوب مناسب گیاه نیستند . استفاده صحیح از کود می تواند افزایش عملکرد نخود را باعث شود. این گیاه اکثراً برای افزایش محصول نیاز به کودهای فسفره پتاس دارو آهک دارد. آهک را بایستی قبل از کاشت استفاده کرد و بطور کامل آنرا با لایه شخم خا
بخشی از متن:
توضیحات:
فایل پاورپوینت طرح تفضیلی منطقه9 تهران،در حجم103 اسلاید،همراه با یک هدیه ویژه.
بخشی از متن:
شاخصهای اجتماعی – اقتصادی، کالبدی و... معرف منطقه ساختار تقسیمات منطقه
نواحی .. 2 ناحیه وضع موجود . 3 ناحیه وضع پیشنهادی
محلات : 13 محله موجود . 15 محله پیشنهادی
تحلیل وضعیت منطقه (SWOT)
نقاط قوت و ضعف
تهدیدها و فرصتها
جمعبندی و اولویتبندی مسایل اصلی منطقه
فهرست مطالب:
- ویژگیهای منطقه (وضعیت موجود)
2- جایگاه منطقه در طرح جامع تهران 1385
3- الگوی توسعه منطقه
4- شبکه معابر
5- پهنهبندی استفاده از اراضی منطقه
6- کاربریها و پهنهبندی استفاده از اراضی
7- خدمات منطقه
8- طرحهای موضعی
9- بافتهای فرسوده
این فایل با فرمت پاورپوینت در 103 اسلاید قابل ویرایش تهیه شده است.
هدیه محصول :
فایل پاورپوینت اصول و مبانی برنامه ریزی شهری(26 اسلاید)
بخشی از متن:
تعداد صفحات انگلیسی 20 صفحه (5114 کلمه)
تعداد صفحات ترجمه فارسی 22 صفحه
ترجمه انگلیسی به فارسی، دانشگاه، پژوهش
مقاله انگلیسی به همراه مقاله فارسی در قالب آفیس قابل ویرایش
به همراه ترجمه شکل و جدول
هر 250 کلمه 1 صفحه میباشد
منظور از 250 کلمه تعداد کلمات در متن انگلیسی هست
زیر قیمت بازار
فایل فارسی در قالب آفیس قابل ویرایش و فایل لاتین در قالب pdf
مقاله سال 2013
نمونه ترجمه
چکیده
مدلسازی رگرسیون بهره وری از زمین (LUR) یک روش آماری مورد استفاده برای تعیین قرار گرفتن در معرض آلاینده های هوا در مطالعات اپیدمیولوژیک است. فعالیت زمانی روزانه را میتوان با مدل LUR ترکیب نمود و آن قادر به برآورد دقیق و محدود کردن اشکال در طبقه بندی در تاخیر زمانی بلندتر و کوتاهتر است.
در این مطالعه، ترافیک مربوط به آلاینده هوا با کربن سیاه با M-aethalometers بر روی یک پایه زمان 5- دقیقه در 63 مکان در فلاندری غربی، بلژیک اندازه گیری شد. اندازه گیری نشان می دهد که غلظت ساعتی بین مکان های مختلف و همچنین طول روز متفاوت میباشد. علاوه بر این الگوی روزانه برای خیابان و مکان زیرزمینی، فرق میکند. این نشان می دهد که مدل LUR سالانه برای دستیابی به تمام تغییرات کافی نیست. ....................
ساخت مدل های جدید مستقل ساعتی، با متغیرهای کمکی استاتیک و یا پویا، به عنوان بهترین راه حل برای حل این مسائل ارائه شده است................................
بخشی از متن:
تعداد صفحات انگلیسی 22 صفحه (5514 کلمه)
تعداد صفحات ترجمه فارسی 22 صفحه
ترجمه انگلیسی به فارسی، دانشگاه، پژوهش
مقاله انگلیسی به همراه مقاله فارسی
به همراه ترجمه شکل و جدول
هر 250 کلمه 1 صفحه میباشد
فایل فارسی در قالب آفیس و فایل انگلیسی pdf
زیر قیمت بازار
نمونه مقاله ترجمه شده
چکیده
این مقاله اشاره به مشکل محل تخصیص تاسیسات پارکینگ در شرکت فولاد مبارکه دارد. هدف از این مطالعه، پیداکردن محل بهینه برای تاسیسات پارکینگ و دیگر اختصاصات سفرهای بین سازمانی برای تاسیسات پارکینگ است. برای بهینه سازی هزینه و پوشش تقاضاهای حمل و نقل تمام سازمانها، یک مدل ریاضی طراحی شده و توسط یک بسته نرم افزاری تجاری حل شده است. همچنین، تعدادی وسیله نقلیه به هر پارکینگ اختصاصی داده شده است. یک الگوریتم فراابتکاری هیبرید (پیوندی)، ترکیب الگوریتم ژنتیک با آنیلینگ موازی شبیه سازی شده، توسعه داده شد که میتواند حتی در ساختار پیچیده تر این مشکل هم استفاده شود. نتایج نشان داد که الگوریتم هیبرید کارآمدی زیادی در حل این نوع مشکلات دارد.
بخشی از متن:
تعداد صفحات انگلیسی 19 صفحه (4930 کلمه)
تعداد صفحات ترجمه فارسی 22 صفحه
ترجمه انگلیسی به فارسی، دانشگاه، پژوهش
مقاله انگلیسی پی دی اف به همراه مقاله فارسی در قالب آفیس قابل ویرایش
به همراه ترجمه شکل و جدول
هر 250 کلمه 1 صفحه میباشد
حداکثر قیمت برای هر صفحه 1000 تومان
نمونه ترجمه
چکیده
اندازه گیری و کنترل تولید گازهای گلخانه ای در سراسر شبکه لجستیک (تدارکات) یک چالش مهم برای شرکت های امروزی با توجه به افزایش نگرانی در مورد اثرات زیست محیطی بر فعالیت های کسب و کار میباشد. این مقاله یک مدل برنامه نویسی ریاضی فازی دو هدفه مبتنی بر اعتبار را برای طراحی پیکربندی استراتژیک شبکه لجستیک سبز تحت شرایط نامطمئن پیشنهاد میکند. این مدل با هدف به حداقل رساندن اثرات زیست محیطی و هزینه های کل ایجاد شبکه به طور همزمان به خاطر ارائه یک تعادل معقول بین آنها صورت گرفته است. یک شاخص ارزیابی اثرات زیست محیطی، عامه پسند اما معتبر، یعنی، شاخص تعادل CO2 برای مدل اثرات زیست محیطی در سراسر شبکه لجستیک مورد نظر، استفاده میشود. ...........................
یک مطالعه موردی صنعتی نیز برای نشان دادن انطباق مدل پیشنهادی و همچنین سودمندی روش حل آن، ارائه شده است.
بخشی از متن:
توضیحات:
فایل پاورپوینت بررسی مساجد ایران ،در حجم 197 اسلاید قابل ویرایش،همراه با یک هدیه ویژه.
بخشی از متن:
هنگامی که از مراکز مذهبی سخن می گوییم ذهن متوجه زیارتگاه ها ومساجد می شود،زیرا این گونه بناها را بیشتر از هر عامل دیگر دیده ولمس کرده ایم.
در میان اندامهای درونی هر شهر وروستا ،نیایشگاه همیشه جای ویژه خود را داشته ودارد واز اندامهای دیگر نمایانگر وچشمگیرتر است واز این رو همه جا در مرکز آبادی جای گرفته است.
هر گاه سخن از تارخچه می شود ابتدا باید اولین ها را مورد بررسی قرار دهیم.
اولین بناهایی که با ظهور اسلام پدیدار شدند، مساجد بودند که جهت برگزاری امر مقدس نماز ساخته شدند.
اولین مسجد در زمان پیامبراکرم(ص) در مدینه به دست انصار ساخته شد.
در این فایل به بررسی و تحلیل 15 مسجد ایرانی پرداخته شده است.
فهرست مطالب:
مقدمه
تاریخچه مسجد
بررسی مساجد زیر:
مسجد فهرج یزد
مسجد تاریخانه ی دامغان
مسجد جامع نایین
مسجد یزدخواست
مسجد جامع کبیر نیریز
مسجد جامع اردستان
مسجد جامع تبریز
مسجد کبود تبریز
مسجد عتیق اصفهان
مسجد جامع ارومیه
مسجد بردستان
مسجد جامع دماوند
مسجد جامع ورامین
مسجد اتابکان
مسجد جامع دزفول
این فایل با فرمت پاورپوینت در 197 اسلاید قابل ویرایش به همراه تصاویر و نقشه مربوطه در هر قسمت تهیه شده است.
هدیه محصول:
فایل پاورپوینت مسجد تاریخانه ی دامغان(16 اسلاید)
بخشی از متن:
توضیحات:
فایل ورد مفهوم سکونت،در حجم 142 صفحه،همراه با یک هدیه ویژه.
بخشی از متن:
خانه برپا داشتن و در خانه زیستن امری است فنی، علمی و اجتماعی که داده ها و پدیده های مختلفی در شکل گیری اش دخالت دارند، پدیده هایی که بی توجه به آنها خانه مفهومی نخواهد داشت. بر این اساس، مفهوم خانه را می توان در سه گستره مورد بررسی قرار داد:
ـ خانه در گستره ساختمانی به مفهوم یک ساختمان با تمام شرایط و مشخصات فنی لازم،
ـ خانه در گستره کاربردی به مفهوم مکان زندگی که انسان واحد اندازه گیری و نقطه مرکزی احساس هایش می باشد،
ـ خانه در گستره اجتماعی به مفهوم خانواده و نمایان گر تصور نمادینی که واحد اندازه گیری و مرکز یا نقطه عطفش به شکل هسته اجتماعی درآمده است.
معماران ، تعاریف متنوعی از خانه ارائه کرده اند که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:
ـ خانه پوششی است که در تطابق با برخی شرایط، رابطه صحیحی را بین محیط خارج و پدیده های زیستی انسانی برقرار می کند. در خانه باید یک فرد (یا یک خانواده) زندگی کند، یعنی اینکه بخوابد، راه برود، دراز بکشد، ببیند و فکر بکند ( لوکوربوزیه ).
ـ خانه برای ساکنانش مرکز جهان است و برای محله ای که در آن جای گرفته است، شاخص ترین بنا در تحکیم مکان به شمار
می رود ( مور ).
این فایل با فرمت ورد در 142 اسلاید قابل ویرایش و آماده پرینت تهیه شده است.
هدیه محصول:
فایل WORD مطالعات مجتمع مسکونی(8صفحه)
بخشی از متن:
قسمتی از متن :
تکلیف همواره به عنوان یکی از عوامل مهم در تحقق یادگیری مطرح بوده و در هر دوره متناسب با برداشتی که از یادگیری وجود داشته، شکل و نوع تکلیف نیز متفاوت بوده است. شاید در گذشته اگر دانش آموزی صرفاً موفق به محفوظاتی در ذهن خویش می شد، تصور می رفت که یادگیری در او تحقق یافته است. اما امروزه، با تعریفی که از یادگیری می شود توقع اهدافی فراتر از آن وجود دارد. یکی از متغیرهای رایج در مورد یادگیری به شرح زیر است: «یادگیری تغییری است که در توانایی انسان ایجاد می شود و برای مدتی باقی می ماند و نمی توان آن را به سادگی به فرآیندهای رشد کسب شده نسبت داد.»
بخشی از متن:
قسمتی از متن :
با اینکه امروزه مدیریت در دنیای پیچیده و متحول جایگاه اساسی خود را پس از فراز و نشیب های بسیار پیدا کرده است، به نظر میرسد در کشور ما بیان فوق مصداق کامل عینی پیدا نکرده است . مدیریت آموزشی نیز از این امر مستثنی نبوده و هنوز جایگاه واقعی خود را در مفهوم علمی خود باز نیافته است. هنوز هم در موارد بسیاری ،مدیران فعلی آموزشی در نهایت مدیران آموزشی به معنی مجری قوانین و مقررات جاری هستند نه «رهبر آموزشی» و لازمه این کار توجه به مدیریت آموزشی و بها دادن به آن در مفهوم علمی آن است.
از میان انواع مدیریت آموزشی، مدیریت آموزشی در سطح مدارس یکی از با اهمیت ترین و حساس ترین وظایف محسوب میگردد. آموزش در مدرسه انجام می گیرد و کیفیت آموزش و نتایج آن نیز به مدرسه بستگی دارد. لذا نظام آموزشی باید از مدیران توانا، کار آمد و کار آزموده در سطح مدارس برخوردار باشد تا بتواند وظایف خطیر خود را به نحو موثر به انجام برساند، و این امر مستلزم آن است که نظام آموزشی از یک در جهت پرورش و جذب مدیران ماهر و تحصیل کرده گام بردار و از طرف دیگر سیستم انتخاب و انتصاب مدیران آموزشی را طوری طراحی نماید که از طریق مدیران شایسته و کاردان و تحصیل کرده به سمت های مدیریت آموزشی انتخاب کردند.
فهرست مطالب :
فصل اول
مقدمه
تعریف موضوع
اهمیت موضوع
اهداف تحقیق
فرضیات تحقیق
قلمرو تحقیق
تعاریف اصطلات
فصل دوم
پیشینه و ادبیات تحقیق مطالعه منابع مربوط به موضوع تحقیق
فصل سوم
سیر تحول مدیریت
نظریه کلاسیک مدیریت
نظریه مدیریت علمی
نظریه مدیریت اداری
نظریه بوروکراسی
مزایا و محدودیتهای عمده تئوری کلاسیک مدیریت
مکتب روابط انسانی
تئوری علم مدیریت
نگرش سیستمی
مدیریت اقتضائی
تاثیر تئوریهای مدیریت بر مدیریت آموزشی
تعاریف مدیریت
ویژگیهای منحصر به فرد مدیریت
مهارت مورد نیاز مدیران
عوامل موثر در موفقیت مدیران
ارزشیابی اثر بخشی و کارآمدی مدیران
عوامل موثر در اثر بخشی سازمان
وظایف مدیران
برنامه ریزی
انواع برنامه ریزی
مراحل عمده برنامه ریزی
برنامه ریزی موثر
نظارت و کنترل
هدایت و رهبری
سلسله مراتب نیازها
انگیزش و رفتار
بهداشت روانی
تئوری x و y
نظریه گروهای انسانی
مطالعات در مورد نظریه رهبری
سیستم مدیریت لیکرت
رهبری اقتضایی
رهبری موفق
همگانی و رهبری
رهبری مبتنی بر عشق و محبت
مدیریت مشارکتی
شرایط لازم برای اثر بخش بودن مشارکت
مزایای مشارکت
برنامه ریزی و اجرای تغییر
فرآیند ایجاد تغییر
خلاقیت و نوآوری
فرآیند خلاقیت
ویژگی افراد خلاق
موانع خلاقیت
استراتژی نوآوری
روابط انسانی
روابط انسانی در مدرسه
شاخص روابط انسانی مطلوب
عوامل موثر در ایجاد رضایت خاطر معلمان
فصل چهارم
روش تحقیق
جامعه آماری
ابزار جمع آوری اطلاعات
نحوه جمع آوری اطلاعات
روشهای آماری تحقیق
فصل پنجم
جدول توزیع پاسخهای مربوط به فرضیه یک
نمودار فرضیه ۱
جدول شماره ۲ فرضیه ۱
جدول توزیع پاسخهای مربوط به فرضیه دو
نمودار فرضیه ۲
جدول شماره ۲ فرضیه ۲
جدول توزیع پاسخهای مربوط به فرضیه سه
نمودار فرضیه ۳
جدول شماره ۲ فرضیه ۳
جدول توزیع پاسخهای مربوط به فرضیه چهار
نمودار فرضیه ۴
جدول شماره ۲ فرضیه ۴
جدول توزیع پاسخهای مربوط به فرضیه پنج
نمودار فرضیه ۵
جدول شماره ۲ فرضیه ۵
خلاصه تحقیق و نتیجه
پیشنهادات
محدودیتها و تنگناهای تحقیق
پیوستها
منابع و ماخذ
بخشی از متن:
دانش آموزان عزیز و معلمان گرامی
این آموزش ویدیویی در حجم 305 مگا بایت (سیصد و پنج مگا بایت) به صورت 6 فایل مجزا تهیه شده است.
آموزش ها شامل پودمان های 2 و 3 و 4 و 8 مربوط به آموزش کامپیوتر کتاب کار و فناوری کلاس هفتم ( پایه اول متوسطه ) می باشد. از طریق این فایل های ویدیویی در کوتاهترین زمان ممکن می توانید مباحث مربوط به کامپیوتر این کتاب را به طور کامل و عملی فرا گیرید.
معلمان گرامی نیز برای یادگیری هر چه بهتر و عملی تر دانش آموزان خود می توانند از این آموزش ها استفاده نمایند.
پودمان های آموزش داده شده شامل :
پودمان 2 : کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات (در سه قسمت )
پودمان 3 : جستجو و جمع آوری اطلاعات
پودمان 4 : مستند سازی
پودمان 8 : اشتراک گذاری اطلاعات
توجه : پودمان دوم در سه قسمت تهیه شده است.
بخشی از متن:
فهرست مطالب
چکیده
فصل یکم : مقدمه پژوهش
1-1- عنوان تحقیق: ............................... 1
1-2- مقدمه ...................................... 1
1-3- بیان مساله: ................................ 2
1-4- اهمیت و ضرورت پژوهش ........................ 7
1-5- اهداف پژوهش: ............................... 9
الف- هدف کلی: ................................... 9
ب - اهداف جزئی:.................................. 9
1-6- پرسشهای پژوهش: ............................ 9
الف- اصلی:....................................... 9
ب- فرعی:......................................... 9
1-7- متغیرهای پژوهش: ............................ 10
متغیر پیش بین:................................... 10
متغیر ملاک:...................................... 10
متغیر تعدیل کننده ............................... 10
متغیر کنترل ..................................... 10
1-8- تعاریف علمی واژه ها:........................ 10
1-9- تعاریف عملیاتی واژه ها: .................... 14
فصل دوم : بررسی پیشینه پژوهش
مقدمــه.......................................... 16
الف- بررسی نظریهها............................... 19
2-1- ارتباطات.................................... 19
2-1-1- اهمیت ارتباطات............................ 19
2-1-2- تعاریف ارتباطات........................... 22
2-1-3- فرآیند ارتباط............................. 26
2-1-3-1- منبع ................................... 26
2-1-3-2- رمزگذاری................................ 27
2-1-3-3- وسیله................................... 27
2-1-3-4- رمزگشایی................................ 28
2-1-3-5- دریافت کننده............................ 28
2-1-3-6- بازخورد................................. 29
2-1-4- مسیر ارتباطات............................. 29
2-1-4-1- ارتباطات عمودی.......................... 29
الف- مسیر رو به پایین............................ 29
ب- ارتباطات رو به بالا............................ 30
2-1-4-2- ارتباطات در سطح افقی.................... 31
2-1-5- مدل ارتباطات.............................. 32
2-1-6- اصول ارتباطات............................. 35
2-1-7- ارتباطات سازمانی از دیدگاه مکاتب مختلف مدیریت 38
2-1-7-1- دیدگاه کلاسیکها در مورد ارتباطات:........ 38
2-1-7-2- نظریه نئوکلاسیکها و ارتباطات............. 40
2-1-7-3- دیدگاه سیستمی در مورد ارتباطات.......... 40
2-1-7-4- دیدگاه اقتضایی و ارتباطات............... 41
2-1-7-5- دیدگاه مراودهای یا تعاملی در مورد ارتباطات 41
2-1-8- اثربخشی در ارتباطات میان فردی ............ 42
2-1-9- ویژگیهای اثربخشی.......................... 43
2-1-9-1- گشودگی.................................. 43
2-1-9-2- همدلی................................... 45
2-1-9-3- حمایتگری................................ 46
2-1-9-4- مثبت گرایی.............................. 46
2-1-9-5- تساوی................................... 47
2-1-9-6- همانندی «تشابه با هم» و «تخالف با هم»... 47
2-1-10- موانع ارتباطی ........................... 48
2-2- قدرت ....................................... 61
2-2-1- اهمیت قدرت................................ 61
2-2-2- تعاریف قدرت............................... 62
2-2-3- قدرت در سطوح مختلف سازمان ................ 65
2-2-3-1- قدرت در سطح عمودی....................... 65
2-2-3-1-1- منابع قدرت مدیران ردهی عالی سازمان.... 66
2-2-3-1-2- منابع قدرت مدیران رده میانی سازمان.... 69
2-2-3-1-3- منابع قدرت مدیران ردهی پایین سازمان... 69
2-2-3-2 - قدرت در سطح افقی....................... 71
2-2-4- روابط قدرت................................ 72
2-2-4-1- رابطه صف و ستاد........................ 73
2-2-4-2- تشکیل دستهها و ائتلاف.................... 74
2-2-5- منابع قدرت بر اساس پژوهشهای فرنچ و راون... 75
2-2-6- انواع رویکردها به قدرت ................... 77
2-2-6-1- راسل و قدرت:............................ 78
2-2-6-2- هیکس، گولت و قدرت: ..................... 79
2-2-6-3- گالبرایت و قدرت: ....................... 81
2-2-6-4- اتزیونی و قدرت:......................... 83
ب- پیشینه پژوهشهای انجام شده .................... 85
2-3- پژوهشهای پیرامون ارتباطات سازمانی........... 85
2-3-1- پژوهشهای انجام شده در داخل کشور:.......... 85
2-3-2- پژوهشهای انجام شده در خارج از کشور:....... 89
2-4- پژوهشهای پیرامون منابع قدرت ................ 99
2-4-1- پژوهشهای انجام شده در داخل کشور.......... 99
2-4-2- پژوهشهای انجام شده و در خارج از کشور... 108
نتیجه گیری کلی ................................. 121
فصل سوم: روش پژوهش
3-1- جامعه آماری................................ 123
3-2- گروه نمونه ................................ 123
3-3- روش و طرح نمونهبرداری...................... 124
3-4- حجم نمونه.................................. 124
3-5- ابزار گردآوری دادهها....................... 125
3-5-1- پرسشنامه اثر بخشی ارتباطات سازمانی....... 126
3-5-2- پرسشنامه منابع قدرت «شرایخیم و هینکین»... 127
3-6- تعیین روایی و اعتبار پرسشنامه.............. 128
3-6-1- روایی.................................... 128
3-6-2- اعتبار................................... 128
3-7- نوع مطالعه (روش گردآوری دادهها-............ 131
3-8- طرح پژوهش و روش تجزیه و تحلیل دادهها....... 131
فصل چهارم : یافتههای پژوهش
مقدمــه......................................... 133
تبدیلهای انجام شده بر روی متغیرها جهت تغییر مقیاس: 134
4-1- توصیف دادهها:.............................. 135
4-1-1- توصیف مولفه های منابع قدرت:.............. 135
توصیف منابع قدرت بر حسب قدرت غالب مدیران:....... 138
4-1-2- توصیف مؤلفههای اثربخشی ارتباطات سازمانی.. 126
4-1-3- توصیف سایر دادهها........................ 154
4-2- تجزیه و تحلیل دادهها بررسی فرضیات.......... 158
4-2-1- نتایج و یافتههای سوالهای پژوهشی ......... 158
فصل پنجم: تفسیر و استنتاج نتایج پژوهش
5-1- تجزیه و تحلیل نتایج پژوهش.................. 178
5-2- محدودیتهای پژوهش .......................... 191
5-3- پیشنهادها.................................. 192
5-3-1- پیشنهاد به برنامهریزان:.................. 192
5-3-2- پیشنهاد به پژوهشگران :................... 193
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 2-1: منابع قدرت مدیران ردهی پایین سازمان... 70
جدول 2-2- اولویت شایستگیهای مورد نیاز مدیران تربیت بدنی 92
جدول شماره 2-2-: مقایسه شایستگیهای مورد نیاز مدیران و کارآموزان تربیت بدنی...................................... 96
جدول شماره 2-3- مقایسه شایستگیهای مدیران باشگاههای ورزشی 97
جدول شماره 3-1: امتیاز گزینههای مختلف در روش پنج گزینهای 126
جدول شماره 3-2: امتیاز گزینههای مختلف در روش پنج گزینهای 127
جدول 3-3 : دستهبندی سوالهای پرسشنامه منابع قدرت. 127
جدول 4-1-1- میانگین و انحراف معیار منبع قدرت پاداش 135
جدول 4-1-2- میانگین و انحراف معیار منبع قدرت اجبار 136
جدول 4-1-3- میانگین و انحراف معیار منبع قدرت قدرت قانون 136
جدول 4-1-4- میانگین و انحراف معیار منبع قدرت تخصص 137
جدول 4-1-5- میانگین و انحراف معیار منبع قدرت مرجعیت 138
جدول 4-1-6- جدول توزیع فراوانی منابع قدرت سازمانی 139
جدول 4-1-7- جدول توزیع فراوانی منبع قدرت پاداش.. 141
جدول 4-1-8- جدول توزیع فراوانی منبع قدرت اجبار.. 142
جدول 4-1-9- جدول توزیع فراوانی منبع قدرت قانون.. 143
جدول 4-1-10- جدول توزیع فراوانی منبع قدرت مرجعیت 144
جدول 4-1-11- جدول توزیع فراوانی منبع قدرت تخصص.. 145
جدول 4-1-12- میانگین و انحراف معیار ارتباطات اثر بخش 146
جدول 4-1-13- میانگین و انحراف معیار بازخورد..... 147
جدول 4-1-14- میانگین و انحراف معیار تعدد کانالهای ارتباطی 147
جدول 4-1-15- میانگین و انحراف معیار اثربخشی ارتباطات سازمانی 148
جدول 4-1-16- جدول توزیع فراوانی ارتباط اثربخش... 149
جدول 4-1-17- جدول توزیع فراوانی بازخور.......... 150
جدول 4-1-18 جدول توزیع فراوانی تعدد کانالهای ارتباطی 151
جدول 4-1-19- جدول توزیع فراوانی اثربخشی ارتباطات سازمانی 152
جدول 4-1-20 جدول توزیع فراوانی مولفه اثر بخشی غالب 153
جدول 4-1-21- جدول توزیع فراوانی رشته تحصیلی..... 154
جدول 4-1-22 میانگین و انحراف معیار سنوات خدمت... 155
جدول 4-1-23- میانگین و انحراف معیار سابقه مدیریت 156
جدول 4-1-24- جدول توزیع فراوانی مدرک تحصیلی..... 156
جدول 4-2-1- ضریب همبستگی بین منبع قدرت پاداش و اثر بخشی ارتباطات سازمانی......................................... 158
جدول 4-2-2- ضریب همبستگی بین منبع قدرت اجبار و اثر بخشی ارتباطات سازمانی......................................... 159
جدول 4-2-3- ضریب همبستگی بین منبع قدرت مرجعیت و اثر بخشی ارتباطات سازمانی160
جدول 4-2-4- ضریب همبستگی بین منبع قدرت تخصص و اثر بخشی ارتباطات................................................ 160
جدول 4-2-5- ضریب همبستگی بین منبع قدرت قانون و اثر بخشی ارتباطات سازمانی......................................... 161
جدول 4-2-6- آزمون من ویتنی برای مقایسه منبع قدرت پاداش به تفکیک رشته تحصیلی162
جدول 4-2-7- آزمون من ویتنی برای مقایسه منبع قدرت اجبار به تفکیک رشته تحصیلی..................................... 163
جدول 4-2-8- آزمون من ویتنی برای مقایسه منبع قدرت قانون به تفکیک رشته تحصیلی164
جدول 4-2-9- آزمون من ویتنی برای مقایسه منبع قدرت مرجعیت به تفکیک رشته تحصیلی164
جدول 4-2-10- آزمون من ویتنی برای مقایسه منبع قدرت تخصص به تفکیک رشته تحصیلی165
جدول 4-2-11 - ضریب همبستگی بین منابع قدرت و سابقه مدیریت 168
جدول 4-2-12- ضریب همبستگی بین منابع قدرت و سنوات خدمت 170
جدول 4-2-13- آزمون کروسکال والیس برای بررسی منابع قدرت در ناحیه یک.............................................. 171
جدول 4-2-14- آزمون کروسکال والیس برای بررسی منابع قدرت در ناحیه دو ............................................. 172
جدول 4-2-15- آزمون کروسکال والیس برای بررسی منابع قدرت در ناحیه سه.............................................. 173
جدول 4-2-16- آزمون کروسکال والیس برای بررسی منابع قدرت در ناحیه چهار............................................ 174
جدول 4-2-17- آزمون کروسکال والیس برای بررسی منابع قدرت در ناحیه پنج ............................................ 175
جدول 4-2-18- آزمون کروسکال والیس برای بررسی منابع قدرت در ناحیه شش.............................................. 176
جدول 4-2-19- آزمون کروسکال والیس برای بررسی منابع قدرت در ناحیه هفت............................................. 177
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار 4-1-1- نمودار میلهای منابع قدرت سازمانی.. 139
نمودار 4-1-2- نمودار میلهای منبع قدرت پاداش..... 141
نمودار 4-1-3 نمودار میلهای منبع قدرت اجبار...... 142
نمودار 4-1-4- نمودار میله ای منبع قدرت قانون.... 143
نمودار 4-1-5- نمودار میلهای منبع قدرت مرجعیت ... 144
نمودار 4-1-6- نمودار میلهای منبع قدرت تخصص...... 145
نمودار 4-1-7- نمودار میلهایارتباطات اثربخش...... 149
نمودار 4-1-8- نمودار میلهای بازخور.............. 150
نمودار 4-1-9- نمودار میلهایتعدد کانالهای ارتباطی 151
نمودار 4-1-10- نمودار میلهای اثربخشی ارتباطات سازمانی 152
نمودار 4-1-11- نمودار میلهای مولفه اثربخشی غالب. 153
نمودار 4-1-12- نمودار میلهای رشته تحصیلی........ 154
نمودار 4-1-13- نمودار میلهای مدرک تحصیلی........ 157
پیوستها
عنوان
1- پرسشنامه اثربخشی ارتباطات سازمانی
2- پرسشنامه منابع قدرت
3- معرفینامه و مجوز جهت فعالیتهای میدانی
4- محاسبات آماری
بخشی از متن:
کودکان سرمایه های ارزشمند وسازنده آینده جامعه هستند. آموزش و پرورش در دوره کودکی که زمان شکل گیری شخصیت و ایجاد عادات مختلف و پیشگیری از بروز مشکلات است. آینده فرد و جامعه را بنایی نهد و مسیر حرکت مملکت را مشخص می سازد. توجه به مسائل و مشکلات کودکان باعث پیشرفت و ترقی جامعه می شود و غفلت در رفع مشکلات آنان، خسارات جبران ناپذیری به بار می آورد. از این رو، سرمایه گذاری و برنامه ریزی در آموزش و پرورش ابتدایی، از حساسترین و مهمترین وظایف دست اندر کاران و مسئولان جامعه است و باید از اولویت ویژه ای برخوردار باشد.
هدف ما در اینجا آشنا ساختن خواننده با خصوصیات، شیوه های شناخت، برقراری ارتباط صحیح، نحوه کارکردن و درنهایت رفع مشکلات کودکان است. برای نیل به این هدف ابتدا تعاریف، اهداف، تاریخچه، ضرورت و اصول راهنمایی و مشاوره کودک مورد بررسی قرار گرفته، سپس مطالبی درباره خصوصیات دوره کودکی ارائه شده است تا دست اندرکاران آموزش و پرورش و مشاوره کودک بتوانند رفتارهای عادی کودکان را از رفتارهای غیر عادی تشخیص دهند.
تعریف لغوی آموزش و پرورش پیش از دبستان
آموزش: عمل آموختن، یاد دادن تعلیم: تربیت، پرورش
پرورش: 1- تربیت، تعلیم، تأدیب 2- فرهنگ، تمدن 3- پرستیدن، پرستش 4- خوراک، خورش، غذا، طعام
پیش: OIS ]پب. Patis مقابل فلز است.
Paitis، پهـ (7) [Pe$Pat 1- (ق - مکان) جلو، قبل، قدام. مق. پس، پیش، وضع، حال، نهاد
جزوهای جسم بود جهشهای مختلف چنان که نشستن و برخاستن و رکوع و سجود و چون دست و پا پدر و اندامهای دیگر را نهادهای ایشان سوی چشمهای راست و چپ و زیر و زبر (پیش و پس...) دانشنامه الهی 30
2- (ق- زمان) قبل؛ پس. بعد. پیش از 3- (هر - اضـ ) نزد ( حضور داشتن چیزی یا کسی را رساند)
4-(هر - اضـ ) طرف، جانب، سوی (پیش او رفت)
دبستان: ded - estan ]= رب + پب . rdipi نوشتن + ستان - پسـ 20 (امر)
آموزند؛ مکتب 2- (نو) (مزه) مدرسه ابتدایی- آموزشگاه نوآموزان که بالاتر از کودکستان و پایین تر از دبیرستان است.
بخشی از متن:
رشد رو به تزاید مصرف منابع غیرقابل تجدید انرژی و افزایش آلودگی های ناشی از بهره برداری های بی رویه، توازن این ذخائر پایان پذیر را به مخاطره افکنده و در این رابطه، بررسی راهکارهای عملی استفاده از منابع جدید انرژی (انرژیهای تجدیدپذیر ) در دستور کار محققان و دانشمندان قرار داده است.
حفظ سلامت محیط زیست و قابلیت بازیافت طبیعی دو خصوصیت مهمی است که در گزینش نهایی این منابع مورد توجه بوده و در این راستا، جذب انرژی مفید از اقیانوس ها، دریاها و رودخانه ها بعنوان یکی از پاکیزه ترین منابع بکر به جهان معرفی گردیده است.
بحران انرژی در دهه 1970 میلادی، فکر دانشمندان را به سوی منابع انرژی مستقل از سوخت فسیلی کشانده که از آن جمله استفاده از انرژی پایان ناپذیر نهفته در دریاها می باشد.
در این پایان نامه به چگونگی تولید برق از جزر و مد دریاها بعنوان یکی از انرژیهای پایان ناپذیر نهفته در دریا اشاره شده است.
در فصل اول سعی شده تا ابتدا مختصری درباره انرژیهای قابل حصول از دریاها گفته شود تا خواننده این پایان نامه یک دید کلی درباره انرژیهای دریایی پیدا نماید. در فصل دوم در مورد جزر و مد و چگونگی به وجود آمدن جزر و مد و پارامترهای موثر در جزر و مد مطالبی ارائه گردیده است. در فصل سوم به شرایط لازم مکانی، برای ایجاد نیروگاههای جزر و مدی و نکات اساسی طراحی نیروگاههای جزر و مدی اشاره شده است. در فصل چهارم به روشهای مختلف تولید برق از طریق نیروی جزر و مدی، همچنین به عنوان نمونه 3 نیروگاه جزر و مدی لارنس فرانسه و آناپولیس کانادا و سیوای کره جنوبی که در حال حاضر از آنها برای تولید برق استفاده می شود اشاره شده است. و در نهایت به بررسی سواحل ایران برای استفاه از انرژی جزر و مدی برای تولید برق پرداخته شده است. در فصل پنجم هم ترجمه مقاله ای آمده است که به کوشش حقیر انجام شده است.
بخشی از متن:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه عزت نفس و سلامت روانی با بهزیستی روانشناختی والدین کودکان عادی و والدین آموزش پذیر می باشد. ابزارهای این پژوهش شامل سه نوع پرسشنامه است که شامل: پرسشنامه عزت نفس و پرسشنامه سلامت روانی و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی می باشد و پرسشنامه عزت نفس شامل سه مقیاس عملکرد تحصیلی و ارزیابی اجتماعی و ارزیابی ظاهری می باشد و پرسشنامه سلامت روانی 7 ماده آن برای نشانه های جسمانی و 7 ماده دیگر آن علایم اضطراب و 7 ماده دیگر آن اختلال در کنش اجتماعی و 7 ماده دیگر علایم افسردگی را می سنجد. پرسشنامه بهزیستی روانشناختی که 19 ماده آن برای رضایت از زندگی و 13 ماده آن برای معنویت و 19 ماده آن برای شادی و خوش بینی و 8 ماده آن مربوط به رشد و بالندگی و 8 ماده برای ارتباط مثبت با دیگران و 10 ماده آن برای خود مختاری می باشد. بر اساس نتایج تحقیق مشاهده شد که نمره سلامت روانی در والدین دانش آموزان مرزی بیشتر از دانش آموزان عادی است بدین معنی که والدین کودکان مرزی از سلامت روانی بیشتری برخوردارند و همچنین از لحاظ عزت نفس بین والدین دانش آموزان عادی و مرزی مشاهده نشد و مشحص شد که نمره بهزیستی روانشناختی در بین والدین دانش آموزان عادی بیشتر از والدین دانش آموزان مرزی می باشد بدین معنی بهزیستی روانشناختی بیشتری دارند.
بخشی از متن:
مقدمه دیوان بین المللی کیفری اولین دادگاهی است که بارداری اجباری را غیر قانونی اعلام کرده است .اساسنامه دیوان ،بارداری اجباری را بعنوان"حبس غیر قانونی زنی که به اجبار باردار شده با هدف تاثیرگذاری بر ترکیب قومی در یک جامعه یا هر نوع نقض قوانین بین المللی"تعریف کرده است .اگرچه جرم بارداری اجباری مفهومی نسبتا جدید است اما در طول تاریخ از لقاح اجباری بعنوان ابزار مقابله به مثل یا غلبه بر دشمن،اقلیت یا برده ها استفاده شده است...
بخشی از متن:
چکیده:به منظور تحلیل رابطه بین کیفیت درک شده خدمات،رضایت مشتری ،وفاداری و نیت مشتریان بانکداری شرکت های بزرگ و متوسط برای افزایش میزان استفاده از خدمات بانکی،مدلی طراحی کرده ایم.به این معتقدیم که کیفیت درک شده خدمات از طریق رضایت مشتری تاثیر غیر مستقیم مثبتی بر وفاداری بانکی خواهد داشت،کیفیت درک شده خدمات تاثیری مثبت بر وفاداری بانکی ایجاد خواهد کرد،رضایت مشتری تاثیر مستقیم مثبتی بر وفاداری بانکی خواهد داشت،و وفاداری بانکی تاثیر مستقیم مثبتی بر نیت مشتریان در افزایش استفاده از خدمات بانکی خواهد گذاشت...
بخشی از متن:
مقدمه
امروزه موتورهایی که برای کار با منبع یکفاز طرح می شوند با انواع مختلف ساخته شده و در منازل ادارات ، کارخانه ها ، کارگاه ها و شرکتهای تجارتی و غیره بطور وسیعی مورد استفاده قرار
می گیرند .
موتورهای کوچک مخصوصاً با قدرت کسر اسب بخار کاربرد فراوان دارند بطوریکه پیشرفت محصولات جدید سازندگان سفینه های فضائی ، هواپیماها ، ماشینهای تجارتی ، ماشین های ابزار و غیره در سایه طرح موتورهای با قدرت کسر اسب بخار امکان پذیر می باشد.
چون لزوماً عملکرد و موارد استعمال موتورها بسیار گوناگون است صنعت تولید موتور در زمینه انواع چنین موتورهائی تکامل پیدا کرده بطوریکه برای هر زمینه ای طرحی موجود است.
بخشی از متن:
نمونه ترجمه
صنعت طیور یکی از بخش های با رشد سریع در صنعت حیوانات است. مصرف جهانی پرندگان در حال افزایش است. مرغ، بوقلمون، اردک، غاز و پرندگان دیگر، بخش بزرگی از رژیم غذایی گوشت مردم را در بسیاری از کشورها، تشکیل می دهند. در ایالات متحده، مصرف سرانه جوجه بیش از 100 پوند است، که تقریبا در 25 سال گذشته دو برابر شده است (شکل 6-1 را ببینید).
بر خلاف برخی گوشتها، طیور به طور کلی توسط بسیاری از فرهنگها پذیرفته شده است. به عنوان مثال، مسلمان و یهودی گوشت خوک نمی خورند و در فرهنگ هندو، خوردن گوشت گاو مجاز نیست. با این حال، تقریبا در تمامی فرهنگها، طیور به عنوان یک گوشت سالم برای مصرف انسان پذیرفته شده است. کشورهای در حال توسعه اغلب شروع به ساخت یک پایگاه کشاورزی سالم با طیور پرداخته زیرا پرندگان به عنوان یک خوراک مکفی است و به راحتی برای کشورهایی که نیروی کار انسانی به راحتی در دسترس است، نگهداری میشود. بزرگترین تولیدکنندگان مرغ در جهان چین، کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق و ایالات متحده است.