بخشی از متن:
مراحل تصفیه آب شهری مربوط به رشته های عمران و شهرسازی و ... ، این فایل قابل ویرایش می باشد
شامل عناوین زیر :
مراحل تصفیه آب شهری, فرآیند تصفیه آب شرب
مروری کوتاه بر تاریخچه تصفیه آب
اهداف تصفیه آب و سیستم تصفیه آب
خصوصیات آب آشامیدنی
ویژگی های فیزیکی آب اشامیدنی
ویژگی های شیمیایی آب آشامیدنی
ویژگی های بیولوژیکی آب آشامیدنی میکروارگانیسم های بیماریزا در آب
خصوصیات آبهای سطحی
خصوصیات آبهای زیرزمینی
مصرف آب
عوامل موثر بر مصرف آب شهری
انتخاب محل تصفیه خانه
تصفیه آب قابل شرب
کنترل کیفیت آب آشامیدنی با شاخص استاندارد
استاندارد
آزمایش آب
آزمایش میکروبی آب ، کیفیت آب برای آشامیدن و دیگر مصارف خاص
تصفیه آب و اهمیت سیستم تصفیه آب
فرآیند تصفیه آب به روش اسمز معکوس
مراحل مختلف تصفیه آب
1.آبگیر(intake)
2.آشغالگیر(screen)
انواع آشغالگیر
3. تصفی? شیمیایی مقدماتی (Pretreatment of chemical)
الف) مشکلات ناشی از جلبک ها
کنترل جلبک ها
4. ته نشینی مقدماتی(Sedimentation)
5. توریهای آبهای سطحی(Strainners for surface water)
6. هوادهی(Aeration)
روشهای هوادهی
انواع هوادهی
7. انعقاد و لخته سازی
انعقاد
8. کاهش سختی آب(Softening of water)1- ته نشینی شیمیایی Chemical Precipitation
1- ته نشینی شیمیایی Chemical Precipitation
فرایندهای سختی گیری
2- تبادل کننده های یونی Ion Exchanger
بخشی از متن:
توضیحات:
فایل پاورپوینت آشنایی با شرح وظایف و مسئولیت های پیمانکار و مجری ( دوره صلاحیت اجرا)،در حجم 95 اسلاید قابل ویرایش،همراه با یک هدیه ویژه.
بخشی از متن:
کلیه پروژه ها در سطح کشور یا از بودجه دولتی ساخته میشوند ویا از بودجه غیر دولتی
در حالت اول : ضوابط سازمان برنامه حاکم بوده و کار توسط مثلث
کارفرما – مشاور - پیمانکار انجام و دستگاه نظارت مشاور برکیفیت وحسن
انجام کار نظارت خواهد داشت.
در حالت دوم : ضوابط مبحث دوم مقررات ملی حاکم بوده و به جای
کارفرما=صاحبکار و مشاور=طراح و به دستگاه نظارت= ناظر و به جای پیمانکار= مجری مسئولیت حسن انجام وکیفیت کار را عهده دار خواهند بود.
*لطفا در مطالعه مطالب آتی به تفاوت کلمه پیمانکار ومجری توجه فرمائید*
تاییدات وتعهدات پیمانکار:(ماده 16 تا27 شرایط عمومی پیمان)
ماده 16:موارد زیر را پیمانکار تایید مینماید:
الف)تمام اسناد ومدارک موضوع موافقتنامه را مطالعه نموده واز مفاد آن آگاه است.
ب)نسبت به تامین نیروی انسانی مورد نیاز و تدارک مصالح تجهیزات ماشین آلات وابزار اجرای کار طبق مشخصات در محل یا از نقاط دیگر اطمینان یافته است.
ج)محل اجرای کار را دیده وبررسی کرده واز وضعیت آب وهوا بارندگی وامکان اجرای کار
در فصول مختلف سال با توجه به آمارهای بیست سال پیش از ارائه پیشنهاد قیمت ودر نظر
گرفتن مدت اجرای کار اطلاع یافته است.
د)از قوانین ومقررات مربوط به کار بیمه های اجتمایی مالیات ها عوارض و دیگر قوانین ومقررات که تا تاریخ تسلیم پیشنهاد معمول ومجرا بوده کاملا مطلع بوده ومتعهد است که همه
آنها را رعایت کند درهر حال مسئولیت عدم رعایت قوانین ومقررات یاد شده برعهده اوست.
ه)در تهیه پیشنهاد قیمت سود مورد نظرخود وتمام هزینه های ناشی از مفاد بندهای بالا را در
نظر گرفته وبعدا از هیچ بابت حق درخواست اضافه پرداختی ندارد.
در هرحال پیمانکار تایید می نماید که هنگام تسلیم پیشنهاد مطالعات کافی انجام داده وهیچ موردی باقی نمامده که بعدا در مورد آن استناد به جهل کند.
و...
فهرست مطالب:
مقدمه
تاییدات وتعهدات پیمانکار
ماده 17.کارکنان
ماده 18.مسئولیت حسن اجرای کار ,برنامه کار,گزارش پیشرفت کار,هماهنگی با پیمانکاران دیگر,رئیس کارگاه
ماده 19.کنترل نقاط نشانه,پیاده کردن نقشه ها,اندازه گیری ها
ماده 20.تجهیزکارگاه,تدارک مصالح,تجهیزات و ماشین آلات
ماده 21-حفاظت از کار وشخص ثالث بیمه کار ومراقبتهای لازم
ماده 22-ترتیب گردش مدارک نقشه ها وابلاغ دستورکارها
ماده 23-حفاظت تاسیسات زیر بنایی وتغییر وضع آنها
ماده 24-واگذاری پیمانکاران جزء
ماده 25-اجرای کار در شب
ماده26-آثار تاریخی واشیاء عتیقه
ماده 27-اقامتگاه قانونی
وظایف ومسئولیت های مجریان ساختمان
تعهدات و اختیارات مجری
موارد تجهیز کارگاه
سرفصل
1- تعریف و جایگاه مجری
2- حدود صلاحیت و ظرفیت اشتغال بکار مجری
3- قوانین و ضوابط حاکم بر مجری
4- تکالیف مهندسان مجری و نگاه پروژه ای
5- انواع مسئولیت های مهندسان مجری
6- انواع قراردادهای مجری ساختمان با مالک و مقایسه آنها
7- ساختار مدیریت کارگاه های ساختمانی
8- اختلافات و دعاوی معمول و عمومی بین مجریان با مالکان ، پیمانکاران جزء و کارگران
9- مهارت های مجری
این فایل با فرمت پاورپوینت در 95 اسلاید عمدتا قابل ویرایش تهیه شده است.
هدیه محصول:
فایل پاورپوینت ارکان پروژه و شرایط عمومی پیمان(20 اسلاید)
بخشی از متن:
این مجموعه نفیس شامل 36 پروژه دانشجویی برتر از سراسر دنیا می باشد که توسط دانشجویان رشته معماری زیر نظر برترین اساتید معماری جهان انجام شده. این مجموعه به همراه تصاویری از آثار و همچنین توضیحاتی درباره آنهاست به همراه نام دانشگاه ، نام اساتید ، نام دانشجویان و نام کشور نیز می باشد.
ترجمه : سعید هداوند
بخشی از متن:
......................................
کد متلب پخش بار اقتصادی با استفاده از الگوریتم ژنتیک
خط های کد برنامه حاوی توضیحات لازم به صورت کامنت هستند.
برای نمایش نتایج خروجی کافیست برنامه را در محیط نرم افزار متلب اجرا نمایید.
......................................
بخشی از متن:
3 شیت فتوشاپ از شناخت طبیعی و کالبدی و انسانی منطقه 7 تهران با کیفیت بسیار بالا و فرمت JPG
این شیت ها بصورت دیجیتالی یعنی با نرم افزار فتوشاپ تهیه شده اند
پیش نمایشی از شیت ها :
بخشی از متن:
گذاشتن وبرداشتن ایودی
IUD یک وسیله کوچک، انعطاف پذیرست که داخل رحم گذاشته می شود. IUD معمولا از جنس پلاستیک ساخته شده و به شکل T است . این روش پیشگیری از بارداری بی خطر و بسیار موثر است.
سه مارک موجود در ایالات متحده وجود دارد: Mirena، ParaGard ،و Skyla. آی یو دی محبوب ترین شکل کنترل بارداری برگشت پذیر در جهان است.
در واقع بسیاری از زنان که IUD را انتخاب کردند – ۹۹ درصد آنها از آی یو دی راضی هستند.
آی یو دی Mirena
آی یو دی Mirena از پلاستیک انعطاف پذیر ساخته شده است. میزان پروژسترون ان، لوونورژسترول است که به طور مداوم بیش از مدت ۵ سال به عنوان یک راه برای جلوگیری از بارداری آزاد است. به گفته سازنده Mirena برای زنان متاهل بدون خطر و یا سابقه حاملگی اکتوپیک یا بیماری التهابی لگن است. آی یو دی Mirena می تواند گرفتگی های قاعدگی،و مقدار کل دوره خونریزی ماهانه را کاهش دهد و مورد تایید FDA برای درمان خونریزی قاعدگی سنگین است.پس از برداشتن آی یودی توانایی شما برای باردار شدن به سرعت برمی گردد.
آی یو دی ParaGard
آی یو دی ParaGard (همچنین به نام مسی T 380A) پلاستیک انعطاف پذیر و پیچیده در مس است .
توجه داشته باشید که با استفاده ازای یو دی ParaGard، دوره های قاعدگی کوتاه تر یا سبک تر نخواهد شد بلکه ممکن است آنها را سنگین تر و طولانی تر دریافت کنید. آی یو دی ParaGard مقدار بسیار کمی از مس را انتشار می دهد که برای بیش از مدت ۱۰ سال به عنوان یک راه جلوگیری از بارداری می باشد .
* یک مزیت اضافی:آی یو دی ParaGard به عنوان شکل اضطراری پیشگیری از بارداری استفاده می شود. در واقع اگر ظرف ۵ روز پس از مقاربت محافظت نشده باشد ParaGard خطر بارداری را ۹۹٫۹% کاهش می دهد.
آی یو دی Skyla
Skyla تصور می شود “جفت Mirena است.” این مینی آی یو دی به آرامی مقدار کم لوونورژسترول را به طور مداوم در طول مدت ۳ سال انتشار می دهد. کوچکتر از Mirena و حاوی پروژسترون کمتر است. آی یو دی Skyla مورد تایید FDA برای استفاده توسط زنان در تمام سنین بوده است.
آی یو دی Kyleena
آی یو دی Kyleena بخشی از همان “خانواده” Skyla و Mirena است. آی یو دی هورمونی نیز به طور مداوم مقدار کم لوونورژسترول پروژسترون را طی دوره ۵ سال انتشار می دهد.
این حاوی پروژسترون بیشتر از Skyla اما کمتر از Mirena. مانند Skyla است،استفاده از آی یو دی Kyleena مورد تایید FDA برای تمام زنان است.
نحوه کار آی یو دی
آی یو دی Mirena، آی یو دی Skyla و آی یو دی ParaGard ازپیوستن اسپرم با تخمک توسط تداخل با حرکت اسپرم به سوی تخمک جلوگیری دارد. IUDs همچنین پوشش داخلی رحم را تغییر می دهد. در تئوری، این تغییر برای دیواره رحم ممکن است از چسبیدن تخم بارور شده به دیواره رحم حفظ شود اما هیچ مدرکی است که این واقع اتفاق می افتد وجود ندارد.
برای برخی از زنان آی یو دی Mirena وآی یو دی Skyla نیز مانع از وقوع تخمک گذاری می شود. پروژسترون غلیظ دهانه رحم زن می تواند از پیوستن اسپرم با تخمک جلوگیری کند.
گذاشتن آی یو دی
بسیاری از زنان از آی یو دی با خیال راحت استفاده می کنند. اما برخی از عوامل خطر در روش کنترل بارداری برای برخی از زنان ممکن است رخ دهد. آی یو دی باید در شرایط بهداشت حرفه ای قرار داده شود. گذاشتن آی یو دی معمولا شامل یک معاینه می باشد دکتر آی یو دی را از بسته بندی استریل خارج می کند. سپس پشت آی یو دی را خم و یک لوله حاوی آی یو دی وارد می کند .آی یو دی به محل توسط پیستون در لوله رانده می شود.از لوله و در موقعیت مناسب آی یو دی به شکل “تی” قرار می گیرد.
پس ازگذاشتن آی یو دی
آی یو دی را برای قرار گرفتن در رحم تنظیم کنید و برخی از زنان ممکن است احساس گرفتگی کنند. در این مورد، گرفتگی با زمان رفع شده و شاید باید برای راحتی برخی یا کاهش دارو تجویز شود. همچنین ممکن است برخی از خونریزی و لکه بینی چند روز پس از گذاشتن داشته باشند.
حفاظت با استفاده از آی یو دی
به محض این که احساس راحتی پس از گذاشتن آی یو دی داشتید می توانید رابطه جنسی داشته باشید. آی یو دی ParaGard ، بلافاصله مؤثر است. آی یو دی Mirena و آی یو دی Skyla بلافاصله موثر هستند تنها در صورتی که مدت ۷ روز پس از شروع ورود گذشته باشد. اگر در هر زمان دیگری در طول چرخه قاعدگی خود از وسایل بهداشتی مثل کاندوم، کاندوم زنانه، اسفنج را استفاده می کنید در طول هفته اول بعد از گذاشتن آی یو دی استفاده کنید. حفاظت پس از هفت روز آغاز خواهد شد.
IUD شما را در برابر بیماری های مقاربتی محافظت نمی کند.
نگهداری آی یو دی
لغزش IUD از محل، به احتمال زیاد در چند ماه اول استفاده و یا در طول دوره رخ می دهد. با دکتر خود تماس بگیرید و از روش های پیشگیری دیگر بارداری استفاده کنید. به خصوص بررسی آی یو دی برای چند هفته اول و برای انتهای رشته بین دوره مهم است تا مطمئن شوید که آی یو دی هنوز به درستی در محل است.
هزینه های آی یو دی
آی یو دی ممکن است هزینه های چشمگیر بالاتر را داشته باشد. اما آن شکل دراز مدت و قابل برگشت پذیر ارزان ترین کنترل موجود است. از آنجا که آی یو دی می تواند ۵ تا ۱۰ سال حفاظت شود ، در هر ماه مصرف ماهانه قرص و هزینه نسخه را کاهش می دهد.
برداشتن آی یو دی
سرانجام باید IUD را برداشت ولی IUD متلاشی نمی شود. روش برداشتن آی یو دی اغلب راحت تر و بی دردتر و سریعتر از گذاشتن ان است. شما باید آی یو دی خود را توسط پزشک یا ماما بردارید ولی هرگز نسبت به برداشتن آی یو دی توسط خودتان و یا یک فرد بی تجربه به انجام این کار اقدام نکنید به این علت که می تواند آسیب جدی به شما وارد سازد. شما می توانید آی یو دی را در هر زمان بردارید و آی یو دی جدید را در همان زمان جایگزین کنید.
اثربخشی آی یو دی
IUD یکی از موثرترین نوع کنترل ازبارداری در دسترس است. اگر از ParaGard ،Skyla یا آی یو دی Mirena استفاده می شود به احتمال ۱ از ۱۰۰ زن هر سال باردار خواهد شد.
احتیاط های ویژه: بارداری بیشتر هنگامی که سایز آی یو دی برای شما مناسب نبوده اتفاق افتاده است. حتی اگر احتمال حاملگی در طول استفاده آی یو دی بسیار کم است، اگر آن رخ داد به محض این که شما حامله شدید باید با پزشک تماس بگیرید.
چک کردن آی یو دی
به منظور آن که بیشتر موثر باشد، باید با استفاده از کنترل بارداری راه صحیح را انتخاب کنید. اگر می خواهید شانس خود را برای بارداری کاهش دهید باید شکست آی یو دی را بررسی کنید. شما هر روز نیاز ندارید که بررسی کنید، اما خوب است بدانید، بنابراین اگر احساس کردید برسی کنید. و اگر هر گونه سوال در مورد آی یو دی دارید، باید با پزشکتان تماس بگیرید.
دو رشته متصل به ته آی یو دی وجود دارد. سپس خود آی یو دی به رحم وارد شده ، رشته از پایین دهانه رحم تا جایی در بالای کانال واژن آویزان است. زمان برداشتن آی یو دی پزشک از این رشته استفاده می کند. بسیاری از زنان عارضه خروج آی یو دی را نمی دانند یا حتی نمیدانند که آی یو دی بیرون آمده است. چک کردن نخ ایودی تنها راه برای اطمینان خارج شدن آی یو دی از محل است.
چک کردن نخ آی یو دی
اول، دستان خود را بشویید. سپس یا نشسته یا چمباتمه بزنید و تا دهانه رحم را لمس یا انگشت وسط را در مهبل قرار دهید. آن باید محکم و تا حدودی لاستیک مانند، مثل نوک بینی احساس شود.
پایان نخ آی یو دی که باید از طریق دهانه رحم آنرا احساس می کنید. اگر رشته ها را احساس می کنید پس آ
آیودی چیست؟7 سؤالی که درباره آی یو دی میپرسند
آی یو دی یکی از روش های جلوگیری از بارداری است،در این مطلب با نکاتی در این رابطه آشنا می شوید...
آیا آییودی ممکن است در بدن حرکت کرده و به قسمتهای بالایی شکم، معده و قلب کشیده شود؟
خیر. آییودی وسیله متحرکی نیست که بتواند حرکت کند و معمولا در جای خود باقی میماند. از طرف دیگر مسیری در رحم برای حرکت آییودی به سمت بالا وجود ندارد. تنها امکان جابهجایی آییودی به طرف پایین و داخل واژن است که خطری برای سلامت فرد ندارد.
آیا آییودی باعث عفونت رحم و در نتیجه چسبندگی و خشکی رحم میشود؟
خیر. آییودی باعث ایجاد عفونت دستگاه تناسلی زنان نمیشود و بنابراین مشکلات چسبندگی، خشکیرحم و بیماریهای زنانگی با آن به وجود نمیآید. با توجه به اینکه تا مدتی پس از کارگذاری آییودی ترشحات طبیعی دهانه رحم کمی زیاد میشود، با رعایت نکات بهداشتی باید از عفونی شدن آن جلوگیری کرد.
آیا آییودی باعث به وجود آمدن دردهایی مانند درد کمر، درد هنگام خونریزی ماهیانه، درد زیر شکم، ساق پا، ران، استخوان و دیسک کمر میشود؟
خیر. آییودی اندازه کوچکی دارد و فشاری به هیچ ناحیهای از بدن مانند استخوان، ساق پا، ران و کمر وارد نمیآورد. ممکن است در 2 تا 3 ماه پس از گذاشتن آییودی درد کمی در ناحیه کمر، زیر شکم و هنگام قاعدگی ایجاد شود که در صورت نیاز با مسکنهای معمولی برطرف خواهد شد.
آیا آییودی باعث لکهبینی و نامنظم شدن قاعدگی شده و با زیاد کردن مقدار خونریزی، کمخونی به وجود میآورد؟
آییودی در بعضی از افراد ممکن است باعث افزایش میزان خونریزی عادت ماهیانه و لکهبینی شود که این مشکل معمولا طی 2 تا 3 ماه بعد از گذاشتن آییودی رفع میشود. برای برطرف کردن لکهبینی آییودی نیازی به خوردن قرصهای خوراکی پیشگیری از بارداری نیست. کمخونی با آییودی در افرادی دیده میشود که خونریزی شدید با آییودی برای آنها بهوجود آید. مشکل کمخونی در معاینههای دورهای آییودی بررسی میشود و اگر وجود داشته باشد با قرص آهن به راحتی قابل درمان است.
آییودی باعث مشکلات رحمی مانند افتادگی رحم و کوچک شدن اندازه رحم میشود؟
خیر. آییودی با توجه به اندازه و نحوه اثر و جنس آن نمیتواند باعث افتادگی رحم و یا تغییرات اندازه رحم شود. عوامل اصلی افتادگی رحم تعداد زیاد بارداریها، زایمانهای سخت و.... است.
آییودی باعث به وجود آمدن سرطان رحم میشود؟
خیر. عفونتهای درمان نشده و مسایل ژنتیکی از عوامل بروز سرطان رحم بوده و آییودی احتمال به وجود آمدن سرطانهای رحم و دهانه رحم را کاهش میدهد.
آییودی حالت گزیدگی ایجاد میکند؟
خیر. آییودی قدرت گزیدن ندارد. از طرفی رحم عضو بیحسی است، به طوری که فرد در هنگام بارداری درد یا خارش ناشی از بزرگ شدن رحم را حس نمیکند.
چقدر در پیشگیری از حاملگی موثر است؟
IUD یکی ار مطمئن ترین روشهای جلوگیری از بارداری است بطوریکه در طول یک سال از 1000 نفر استفاده کننده از این وسیله حدود 1 تا 6 نفر (بر حسب نوع IUD) باردار می شوند. این مقدار به اندازه روش دائمی بستن لوله های رحم است با این مزیت که هر زمان که فرد بخواهد، قابل برداشتن است. البته روشهایی مانند استفاده از قرص نیز ممکن است به همین اندازه یا بیشتر موثر باشند اما در صورتیکه به درستی مصرف شوند. در استفاده از IUD پزشک یا ماما آنرا قرار می دهد و کافیست هر ماه توسط خود فرد چک شود.
آیا بعد از برداشتن، بر میزان باروری من تاثیر می گذارد؟
خیر. آی یو دی را می توان در هر زمان از سیکل قاعدگی برداشت و از همان زمان هم اقدام برای بارداری را آغاز کرد. قابلیت باروری شما همانند پیش از گذاشتن IUD خواهد بود.
چگونه باید آنرا تهیه کنم؟
از آنجا که این وسیله باید توسط پزشک یا ماما گذاشت شود، شما باید به ایشان مراجعه کنید یا با مراجعه به مرکز بهداشتی و درمانی محله خود درخواست این روش را برای پیشگیری از حاملگی بنمائید.
بهترین زمان برای گذاردن آی. یو. دی در روزهای پایان عادت ماهانه است، زیرا گذاردن آن در این زمان راحتتر است و احتمال بارداری نیز وجود ندارد. اما فقط محدود به همین زمان نیست و برای خانمی که مطمئن است باردار نیست، در هر زمانی می توان آی. یو. دی گذاشت. در غیر از زمان خونریزی پریود، پزشک یا ماما برای اطمینان از باردار نبودن شما یک تست حاملگی درخواست می کند و برای اطمینان از نبود عفونت و التهاب لگنی شما را معاینه خواهد کرد. معمولا در مراجعه بعدی، وقتی که جواب آزمایش شما آماده شود، IUD را برای شما قرار می دهد.
چگونه جای گذاری می شود؟
پزشک یا ماما هنگا� جای گذاری IUD از شما می خواهد تا روی تخت مخصوص معاینه بروید، سپس واژن را باز کرده و محل را استریل می کند، برای باز نگه داشتن دهانه رحم از وسیله ای استفاده می کند که ممکن است برای شما درد مختصری را ایجاد کند. پس از اندازه گیری عمق رحم، با استفاده از یک اپلیکاتور، IUD را داخل رحم قرار می دهد. در این مرحله ممکن است احساس انقباض داشته باشید.
با خروج اپلیکاتور، شاخه های T مانند ای یو دی باز می شود و دو رشته نخ نازک متصل به آن از دهانه رحم خارج شده و تا واژن امتداد می یابد. کل این مراحل بیش از چند دقیقه بطول نمی انجامد. ممکن است دردهای انقباضی مانند درد قاعدگی داشته باشید که برای کاهش آن می توانید یک ساعت قبل از یک مسکن مانند ایبوبروفن استفاده کنید.
شما باید در قاعدگی بعدی برای معاینه نزد پزشک یا مامای خود بروید. او هنگام معاینه مطمئن می شود که آیا IUD در محل خود قرار دارد و آیا گذاشتن آن منجر به عفونت نشده است؟ در ضمن این معاینه باید هر ساله تکرار شود.
آیا لازم است در آغاز مصرف از یک روش دیگر نیز برای جلوگیری از بارداری استفاده کنم؟
بله. برای اطمینان بیشتر، باید که در ماه اول بعد از گذاشتن IUD، از یک روش دیگر برای پیشگیری از بارداری استفاده کنید.
چطور مطمئن باشم که IUD در محل خود قرار دارد؟
شما باید بطور منظم حضور آنرا در محل کنترل کنید.
روش کنترل
ممکن است پزشک یا مامای شما روش کار را برایتان توضیح دهد. ابتدا دستهایتان را بشوئید. می توانید روی زمین چمباتمه بزنید (مانند نشستن روی توالت)، روی توالت فرنگی بنشینید یا فقط یک پا را روی صندلی بگذارید. سپس انگشت خود را داخل واژن ببرید تا جایی که دهانه رحم را لمس کنید، در این حالت باید انتهای دو نخ را لمس کنید. کافیست آنها را با نوک انگشتتان لمس کنید؛ نباید زیاد دستکاری کنید!
اگر نتوانید محل نخها را تعیین کنید یا اگر خود IUD را لمس کردید باید به پزشک یا مامای خود مراجعه کنید. در این مدت باید از یک روش مطمئن دیگر برای جلوگیری از بارداری استفاده کنید. چون وقتی آی یو دی در محل مناسب خود در رحم نباشد، در پیشگیری از حاملگی موثر نیست.
اگر شما نتوانید نخها را لمس کنید و پزشک یا ماما هم نتواند در معاینه آنها را پیدا کنی، باید از سونوگرافی استفاده کرد تا مشخص شود آیا IUD در محل خود قرار د�رد یا بیرون آمده است. در 2 تا 8 درصد خانمها IUD در طول یک سال اول بیرون می آید. این احتمال در خانمهای با سن کمتر از بیست سال، آنها که هرگز باردار نشده اند، افرادی با خونریزی قاعدگی خیلی زیاد یا پریودهای دردناک همراه با کرامپ شکمی، بیشتر است.
اگر IUD شما بیرون آمده باشد می توانید دوباره اقدام به گذاشتن IUD کنید. اما 30% احتمال خروج مجدد آن وجود دارد.
زمان کنترل
بهتر است در یک ماه اول هر هفته و سپس هر ماه وجود آنرا بررسی کنید. بخصوص بعد از خونریزی پریود زمان مناسبی است زیرا احتمال اینکه IUD طول خونریزی قاعدگی بیرون بیاید بیشتر از سایر اوقات است.
چگونه برداشته می شود؟
زمانی که باید IUD شما برداشته شود، پزشک یا ماما مشابه آنچه برای گذاشتن توضیح داده شد عمل می کند. نهایتا با یک گیره نوک نخ ها را گرفته و آنرا بیرون می کشد. بازوهای T مانند آی یو دی که انعطاف پذیر هستند، خم شده و از دهانه رحم خارج می شوند. در این زمان ممکن است شما احساس انقباض داشته باشید. اگر بخواهید به استفاده از IUD برای پیشگیری از بارداری ادامه دهید، در همین جلسه برای شما IUD جدیدی گذاشته می شود.
اگر تصمیم به بارداری داشته باشید، هر زمان از سیکل قاعدگی که آماده باشید می توان IUD را خارج کرد. اما اگر بخواهید با یک روش دیگر ادامه دهید، بهتر است این موضوع را با پزشک یا مامای خود مطرح کنید. شاید بهتر باشد آنرا پس از شروع (مثلا قرص) بردارید تا از تاثیر روش دوم مطمئن شوید.
IUD چه تاثیری بر قاعدگی دارد؟
خونریزی قاعدگی طولانی تر و بیشتر می شود و ممکن است دردهای دوران قاعدگی نیز تشدید شود. در موارد استفاده از IUD حاوی مس ممکن است خونریزی بقدری شدید باشد که برای جلوگیری از کم خونی تجویز آهن لازم باشد.
البته در انواع حاوی پروژستین پس از گذشت چند ماه مقدار و زمان خونریزی قاعدگی بشدت کاهش می یابد.
عوارض جانبی استفاده از IUD چیست؟
معمولا عارضه جانبی استفاده از IUD زیاد نیست. در انواع حاوی پروژستین ممکن است آکنه، سردرد، درد و سنگینی در پستانها و افسردگی بروز کند که با گذشت زمان بهبود می یابد. این عوارض مشابه سایر روشهای هورمونی پروژستین تنها هستند و بعلت کمتر بودن مقدار این هورمون در خون استفاده کنندگان از IUD، شدت عوارض نیز کمتر از سایرین است.
آیا استفاده از آن مزایایی برای سلامتی دارد؟
پزشکان استفاده از انواع حاوی پروژستین را بعلت کاهش خونریزی قاعدگی، در افرادی که پریودهای شدید و دردناک دارند توصیه می کنند. این موضوع خطر ابتلا به کم خونی فقر آهن را در این افراد کاهش می دهد.
بعضی از مطالعات نشان داده است که استفاده از IUD خطر ابتلا به سرطان رحم را نیز کاهش می دهد.
آیا استفاده از آن مخاطراتی دارد؟
در هفته های اول پس از گذاشتن IUD خطر ابتلا به بیماری التهابی لگن (PID) وجود دارد. در این بیماری ممکن است عفونت در رحم، لوله های رحمی و تخمدانها انتشار پیدا کند و منجر به اختلالاتی شود که فرد را برای بارداری آینده دچار مشکل نماید. در موارد نادر این بیماری ممکن است کشنده باشد. بنابرا�ن بررسی از نظر عفونت لگنی اولین و مهمترین دلیلی است که فرد باید در فاصله چند هفته تا یک ماه بعد از گذاردن IUD به پزشک یا ماما مراجعه نماید. این بیماری در صورت تشخیص به راحتی با آنتی بیوتیک قابل درمان است و هر چه زودتر تشخیص داده شود، عوارض درازمدت آن کمتر خواهد بود.
در موارد اندکی ممکن است علیرغم داشتن IUD حاملگی اتفاق افتد و در اینصورت احتمال قرار گیری تخم در خارج از رحم و بروز بارداری خارج رحمی بیشتر خواهد بود. این وضعیت بسیار جدی بوده و نیاز به اقدام درمانی سریع دارد.
بندرت پارگی رحم
گردآوری و تنظیم:گروه سلامت پرشین پرشیا
persianpersia.com/health
salamat.ir
بخشی از متن:
با توجه به مشخصات تاریخی، جغرافیایی، ویژگیهای معماری و بناهای بازمانده منسوب به سبک آذری میتوان آن را بر معماری اسلامی ایران در دوره ایلخانی (مغول) منطبق ساخت. به نظر پیرنیا پس از استقرار هولاکو در مراغه (۶۵۷ق/۱۲۵۹م) معماری ایران جان تازهای گرفت و سبک آذری در پی دگرگونی هایی که بر اثر اوضاع سیاسی، اجتماعی و اقتصادی حکم بر جامعه، در سبک رازی (معماری دوره سلجوقی) پدید آمد، از مراغه آغاز شد و با نام سبک مغولی راه تبریز و سلطانیه را پیموده و به سراسر ایران و خارج ایران نفوذ کرد و روز به روز آراستهتر شد تا در اوج درخشش خود شاهکارهای روزگار فرزندان تیمور و به ویژه شاهرخ (۸۰۷-۸۵۰ق/۱۴۰۴-۱۴۴۶م) را پدید آورد. از این سخن پیرنیا و قراین دیگر در دو مقاله وی، چون ذکر مقبرۀ، شیخصفی الدین اردبیلی و مسجد گوهرشاد و برخی دیگر از آثار دوره پس از ایلخانی آشکارا برمیآید که او سبک آذری را بر معماری دو دوره ایلخانی و تیموری منطبق میسازد. درحالیکه غالب پژوهشگران، هنر و معماری دو دوره مغول (ایلخانی) و تیموری را جدا از یکدیگر و بهسان دو دوره مختلف به بحث کشیدهاند. حتی کونل که از این دوره به عنوان، سبک ایرانی ـ مغول، گفت وگو کرده، اشاره دارد که این دو دوره متوالی با فاصله زمانی کوتاه قابل تشخیص است. به عقیده وی در دوره نخست که مربوط به ایلخانان است عنصر مغولی بر کارهای هنری ایران تأثیر میگذارد و در دوره دوم که عنصر مغولی در فرهنگ ایران حل و هضم میشود سبک تیموری ارزش و اعتبار مییابد. اما به هر حال باید این واقعیت را در اینجا پذیرفت که گرچه دوره ایلخانی با مرگ ابوسعید آخرین پادشاه مقتدر این سلسله در ۷۳۶ق/۱۳۳۵م پایان مییابد، ولی چون مرگ او نه در فعالیت ساختمانی وقفه ایجاد کرد و نه در سبک معماری، ساختمانهای بقیه سده ۸ق/۱۴م را نیز میتوان جزو این دوره و سبک به شمار آورد.
وجه تسمیه:
پیرنیا به وجه تسمیه این سبک تصریح نمیکند، ولی با توجه به این توضیحات میتوان به علت این نامگذاری پی برد. این سبک با آمیزش و ترکیب و تلفیق معماری جنوب و سنتها و روشهایی که از روزگاران کهن، بومی آذربایجان شده بود پدید آمد و به حق نام آذری گرفت. اما وی روشن نمیسازد که این سبک کی و از سوی چه کسی و در کجا نام آذری گرفته و در کدام متن کهن یا نو به کار رفته است. البته توجه و اشاره به معماری بومی آذربایجان در نوشتههای دیگر پژوهشگران بیسابقه نیست. پیش از پیرنیا، آندره گدار در گفت وگو از مقابر مراغه، که در نیمۀ دوم قرن ۶ق/۱۲م (پیش از یورش مغول) ساخته شدهاند تعبیر نوع ساختمان های آذربایجان و معماری آذربایجان را به کار برده است. همچنین وی در گفت وگو از آرامگاه الجایتو (سلطانمحمد خدابنده)، مهمترین اثر معماری عصر ایلخانان، به ابنیه پیشین آذربایجان و معماری قدیمی آذربایجانی، عنایت داشته است.
خاستگاه:
برخی از محققان چون عباس اقبال ماعتقاد دارند، روابط میان جهان اسلام و چین (مرکز حکومت خان مغول) که از روزگار هولاکو آغاز گردید، تاثیرات متقابلی در معماری جهان اسلام داشته است. یکی شکل گنبدها که در مقابر و مساجد کاملاً از معابد چینی و بودایی تقلید شده و دیگری رنگ آبی شفاف در کاشیکاری و پوشاندن خارج گنبدها از کاشیهای کبود براق. بخصوص بعضی از بناهایی که از عهد ایلخانان باقی مانده از دور هیات چادرها یعنی یورت های مخصوص اسلات را دارد. تاثیر شکل یورت ها در مقبره مشهور به دختر هولاکو واقع در مراغه از همهجا نمایانتر است. ارنست کونل نیز از سرازیر شدن سیلوار طرح هایی از شرق آسیا به ایران و کشورهای مجاور و تاثیر عنصر مغولی بر هنر ایران در روزگار ایلخانان سخن گفته است. ولی افزوده، ابداعات و تکامل گذشته آن، آن قدر نیرومند بود که در مقابل این خطر بتواند استقامت کند. در واقع نوع برج در ابنیه دوره سلجوقی به همان شکل باقی ماند. بطور مثال قبر دختران هلاکو در مراغه، درست همان سبکی را دارد که در مقابر نخجوان رعایت گردید. در برابر این نظرات، کارل دوری عقیده دارد که در معماری این دوره (ایلخانان) بهطور کامل آنچه سلجوقیان بهطور سنتی توسعه داده بودند، پذیرفته شد و طرح های مسجد و مدرسه سلجوقی بدون تغییر چشمگیری اجرا میگردید. آرامگاه مادر دختر هولاکو در مراغه شبیه به معماری آل سلجوق است. سخنان گدار با صراحتی بیشتر نظر پژوهشگرانی چون اقبال را مردود میسازد. وی شیوه ساختمان گنبد فوقانی گنبدهای دوپوشه را که از آغاز دوره مغول معمول گردید دنباله شیوه ساختمانی دوره ساسانیان معرفی میکند و مینویسد: این شیوه در دوره سلجوقیان نیز گاه به کار رفته و همچنان تا دوره مغول تداوم یافته است. وی حتی آشکارا مقبره سلطان سنجر و بنای گنبددار سنگ بست و گنبد هارونیه را، که هر سه در خراسان و از دوره سلجوقیاند، به عنوان الگوهای گنبد سلطانیه و شنب غازان، دو اثر مهم معماری عصر ایلخانان، معرفی میکند. دونالد ویلبر، که درباره معماری اسلامی ایران در دوره ایلخانان کتابی مستقل و جامع تالیف کرده است، آثار ساختمانی این دوره را مرحلهای از تاریخ پیوسته معماری اسلامی ایران میداند که فُرمهای دورههای قبل و خصوصیات طرح و جزییات آنها را منعکس میسازد. به عقیده وی فرم های معماری بناهای تاریخی دوره سلجوقی، میراثی از روزگار ساسانیان است و ویژگی های معماری روزگار سلجوقیان و ویرانی های هراسانگیز مغولان را پشت سر نهاد و همچنان به جای ماند و از این راه خصوصیات اساسی گنبد و ایوان برای همه دورههای بعد تثبیت شد. همچنین به نظر او، معماران دوره ایلخانی همه نقشهها و مصالح و روش ساختمانی دوره سلجوقی را اقتباس کردند. به ویژه این سخن ویلبر نظر محققانی چون اقبال را درباره تاثیر شکل گنبدهای چینی بر گنبدهای دوره مغول (ایلخانی- آذری) یکسره باطل میسازد: گنبدهایی که در این دوره ساخته شده از لحاظ نسبت به سنت مستقیما به دوره ساسانیان، با واسطۀ دوره سلجوقی میرسد. پیرنیا برای رد نظر اقبال و هم نظران او با ارایه شواهدی از آثار بازمانده معماری به بررسی مساله پرداخته است. وی اولاً بناهای رَبع رشیدی، شنب غازان و دارالشفای یزد را مانند حلقههای مفقوده سلسله بناهای مراغه تا گنبد سلطانیه میداند و مینویسد: اگر این بناها به جای میماند، سیر تحول و تکامل سبک رازی (معماری سلجوقی) به آذری آسانتر قابل مطالعه بود. همچنین گنبد مدرسه ضیائیه یزد را که به تصریح جامع جعفری در سال ۶۲۳ق/۱۲۲۶م ساخته شده و نیز گنبد جبلیه کرمان و هارونیه طوس را برهانی قاطع بر بیپایگی این نظر میداند. هرچند اصل سخن پیرنیا درست مینماید و پیش از او دیگر پژوهشگران نیز آن را آشکارا طرح و تایید کردهاند ولی پایه استدلال وی سست است، زیرا اولاً به خاک تودههای به جای مانده از رَبع رشیدی، شنب غازان و دارالشفای یزد نمیتوان استناد کرد، ثانیاً درست است که بنای مدرسه ضیائیه بنابر تصریح تاریخ یزد در سال ۶۳۱ق/۱۲۳۴م آغاز شده ولی ساختمان آن در سال ۷۰۵ق/۱۳۰۵م یا ۷۵۰ق/۱۳۴۹م به پایان رسیده است. به بیان روشنتر با توجه به تاریخ اتمام بنای مدرسه ضیائیه و گنبد آن که از آخرین اجزای ساخته شده یک بناست این اثر معماری متعلق به دوره ایلخانی (مغول) است نه پیش از آن.
آذری، سبکی در معماری اسلامی ایران منسوب به آذربایجان، مشهور به سبک مغول یا ایرانی ـ مغول و مقارن با دوره حکومت ایلخانان بر ایران (۶۵۴-۷۳۶ق/۱۲۵۶-۱۳۳۶م) است. پژوهشگران تاریخ هنر و معماری، غالباً دوران ۱۴۰۰ ساله هنر و معماری ایران بعد از اسلام را به سلسلههای مهم حکومتی نسبت داده و جز تنی چند از اینان چون زکی محمد حسن و ارنست کونل غالباً بیهیچ توضیحی از به کار بردن واژه سبک، که اصطلاحی است فنی، تن زدهاند. تنها ویلبر در تعلیل این نکته نوشته: چون فرمانروایان این روزگاران فقط پشتیبان و فراهمکننده زمینه پیشرفت معماری بودند نه آفریننده آن، به جای به کار بردن واژه سبک، از عنوان سیاسی استفاده میشود.
گرچه او خود در جای جای کتابش تعبیرات سبک مغول، سبک ایلخانی و گاه سبک معماری دوره ایلخانی را به کار برده است. در میان این پژوهشگران محمدکریم پیرنیا، نخستین بار در ۱۳۴۷ش در مقاله سبک شناسی معماری ایران آگاهانه واژه سبک را به کار برده و به منظور به دست آوردن نامهایی منطقی و مناسب برای چند بنا که به یک سبک ساخته شده ولی نامهای مغولی، تیموری، قراقویونلو و نظایر آن گرفته، اصطلاحاتی نو در پژوهش تاریخ معماری ایران بعد از اسلام عرضه کرده است. وی به پیروی از سبک شناسی شعر فارسی، سبکهای معماری را به زادگاههای آنها نسبت داده و نامهای خراسانی، رازی، آذری و اصفهانی را در معماری پیشنهاد کرده است.
ویژگی ها:
کونل در گفت وگو از معماری سبک ایرانی مغول، مقابر را جدا از مساجد و مدارس و دیگر بناها بررسی کرده است. به نظر وی سبک مقابر برجی این دوره همان سبک دوره سلجوقی است ولی مقابر گنبد دار با گسترش و عظمت بیشتری که مییابند دستخوش تحول میشوند و به ویژه تاکید بر جنبه عمودی بنا و گنبد هلالی نوکدار که بر پایه ۸ ضلعی ساخته شده چشمگیر است. وی سبک مساجد این دوره را نیز دنباله سبکی میداند که در دوره سلجوقیان ابداع شد. با این تفاوت که طرح آنها در دوره ایلخانی با ایجاد ۴ ایوان، یک نمازخانه و شبستان عظیم متصل به آنها تکمیل گردید و گسترش بیشتری یافت.
دوری، نخستین نشانه ویژه معماری مغولی را در آرامگاه ها نشان میدهد: گنبد عظیم دولایه و محوطهای کوچک برای مزار.
به نظر ویلبر معماری اسلامی ایران در طی یک دوره ۳۰۰ ساله (از سلجوقی تا ایلخانی) سیری منظم و تکاملی داشته است. معماری سلجوقی را میتوان شکل ابتدایی سبک ایلخانی دانست. ظرافت عناصر ساختمانی یکی از عمدهترین ویژگی های معماری این دوره است. عناصر و جزییات ساختمانی مشترک با دوره سلجوقی در این سبک ظریفتر و آراستهتر و کالبد ساختمان ها سبکتر و نازکتر شده. سبک شدن کالبد بناها امکان ساختن پنجرههای بزرگتر و ایجاد تجانس میان دیوارهای درونی و بیرونی را فراهم ساخت. نتیجه طبیعی استفاده روزافزون از پنجرههای بزرگ، روشن شدن داخل ساختمان ها بود و این ویژگی در بناهای ایلخانی (آذری) درست نقطه مقابل ساختمان های تاریک دوره سلجوقی است. دیگر ویژگی عمده این سبک تاکید بر ارتفاع بیشتر بناهاست.
روش هایی که آگاهانه در ایجاد عمودیت بیشتر به کار گرفته شده، گرچه همه نسبت به دوره پیش تازه نیست، ولی اگر با هم در نظر گرفته شود با فنون دوره سلجوقی تفاوت دارد:
افزودن ارتفاع اطاقها و تالارها نسبت به اندازههای افقی آنها.
بلندتر و باریکتر ساختن ایوانها: از ویژگیهای این سبک ایوان بلند و باریک سردر است که یک جفت ستاره نیز در دو طرف آن، بلندی را بیشتر جلوه میدهد
افزودن به بلندی ساختمانهای گنبددار: ملاحظات زیباییشناسی موجب عنایت بیشتر به ارتفاع و طرح و آشکار ساختن گنبد شد. کوشش در جهت دستیابی به عظمت، ابهت و یافتن راه حل تازه برای مسایل ساختمانی در این دوره نمایان است. استفاده از گنبدهای دو پوشه دست سازندگان این نوع بناها را در بلندتر ساختن آنها باز کرد زیرا دیگر مشکلی در حفظ رابطه نسبی معین میان عرض و طول تالارها با ارتفاع آنها نداشتند فقط کافی بود تا هر اندازه که میخواهند و امکانات موجود به آنان اجازه میدهد به ارتفاع پوشه خارجی (فوقانی) گنبد بیفزایند. در این سبک نه تنها پوشش بیرونی گنبدها بلندتر از گنبدهای منفرد نخستین گردید، بلکه به بلندی استوانۀ گنبد نیز افزوده شد و بدینسان گنبد بطور کامل از دیوارهای پایین جدا و نمایان گشت. این شیوه کار، تکامل گنبد سازی را در این دوره نسبت به دوره سلجوقی که پایه گنبد در پس دیوارهای عظیم از چشمها پنهان میماند، آشکارا نشان میدهد. روش ساختن نیمطاق ۸ گوش(گوشوار، فیلگوش) بر روی اطاق مکعب و بنای گنبد بر روی آن همچنان به پیروی از دوره سلجوقی ادامه یافت. جز اینکه محل ۸ گوش هرچه بیشتر بالا برده شد و در برخی از بناهای این عهد در این زمینه تکاملی رخ نمود و آن تبدیل ۸ گوش به ۱۶ گوش است که در دورههای بعد جای خود را به دایره میدهد.
کوشش آگاهانه در ایجاد شباهت و تجانس میان طرح گنبدها، گنبدهای بیضی شکل نوکتیز و مقطع نوکتیز راهروها و قوسهای دیوارها در این سبک قابل تشخیص و ذکر است.
عنایت به زیبایی و نیز تمایل به برجستهتر ساختن گنبد موجب پوشاندن گنبد با آجر یا سفال نیلی رنگ شد. هرچند این پدیده از سده ۲ق/۸م سابقه داشته است (همانجا).
باریک جلوهدادن جزییات ساختمان: نیم ستونهای زاویهای که وسیله موثر القای ارتفاع است ابعاد باریک دارند، دیوارهای ضخیم و حجیم که میراث معماری ساسانی بود و همچنان در عهد سلجوقی به کار میرفت باریک و متناسب با سنگینی بار آن گردیده است. همچنین برخی محرابها نیز باریکترند.
ویژگی های تزیینات ساختمانی دوره آذری:
مقرنسکاری که از خصوصیات معمولی معماری سلجوقی بود، در دوره ایلخانان کاملتر و مفصلتر و متنوعتر شد. برخی از ویژگی های مقرنسکاری های این سبک در دوره سلجوقی دیده نمیشود. مقرنسکاری گچی معلق، رواج سفیدکاری تمام مقرنس، گرد آمدن همه مجموعه مقرنس در جاهای هرم شکل یا در مرکز و جلوگیری از پخش اثر تزیینی بر روی همه دستگاه مقرنس. این ویژگی ها در دوره تیموری به کمال خود رسید. دیگر ویژگی برجسته تزیینات معماری در این سبک مهارت فوقالعادهای در گچکاری و به کار بردن آن به انواع گوناگون است. گچ به عنوان کمک و ماده الحاقی به ساختمان، توپی های تهآجری، روکشی مسطح، برجستهکاری بلند، تزیین گچی توپر و توخالی، گچکاری وصلهای و گچکاری رنگی تا آنجا که روکاری آجری در این دوره به تدریج منسوخ شد. پیرنیا با آنکه مینویسد که ویژگی های شیوه آذری معماری ایران چندان است که میتوان کتاب ها درباره آن پرداخت، در بیان این ویژگی ها به این چند جمله بسنده کرده است. از ویژگی های این شیوه یکی قوس و پوشش معروف به کَلیل آذری است که در مجموعه مزار و خانقاه شیخصفی در اردبیل و همچنین در گنبد خدابنده بیش از هر جای دیگر به چشم میخورد. به عقیده وی هرجا چنین قوسی باشد باید ردپای معماری آذربایجانی را جستوجو کرد. از نظر ایشان مشخصات دیگر این سبک عبارتند از ریزهکاری بنا با آجر و سنگ و خشت رژچین، پوشش لولهای و کجارهای ایوان ها، سادگی شکنج ها و فیلپوشهای (فیلگوشها، گوشوارها) زیر گنبد، تزیین داخل و خارج بنا با آجرکاری تزیینی پیشساز و گرهسازی و گچبری پرکار و همچنین آرایش محراب ها و کتیبههای چشمگیر با قطعات کاشی و با نقش برجسته ، به کار بردن کاشی معرق و گاهی نقش و نگار زر و لاجورد و شنگرف در داخل بنا.
آثار بازمانده:
ویلبر فهرستی مشتمل بر بیش از ۱۰۰ اثر ساختمانی با توصیف موجز هر یک همراه با تصاویری از آنها عرضه کرده است. برخی از این آثار عبارتند از: شاهچراغ (شیراز)، امامزاده یحیی (ورامین)، میلرادکان (۸۸ مشهد)، پیر بکران (لنجان اصفهان)، غازانیه (تبریز)، رَبع رشیدی (تبریز)، جامع نطنز، آرامگاه شیخ عبدالصمد اصفهانی (نطنز)، آرامگاه محمد الجایتو (سلطانیه)، جامع علیشاه (تبریز)، هارونیه (طوس)، مسجد جامع ورامین، شبستان مقبره امام رضا(ع)، مقبره حمداللّه مستوفی (قزوین)، مسجد جامع سمنان، سردر مسجد جامع اصفهان.
پیرنیا با توسّعی که در دامنه زمانی این سبک قایل است شاهکارهای بازمانده آن را چنین میشمرد: آرامگاه خدابنده، مسجد گوهرشاد، جامع ورامین، جامع یزد، جامع نطنز، مسجد خواجه نصیر مراغه و شمار بسیاری از امامزادهها که در زمان صفویان به آرایش آنها افزودهاند.
بخشی از متن:
یادگیری چیست ؟
یادگیری (learning)، تغییر نسبتا پایدار در توان رفتاری (رفتار بالقوه behavioral potentiality ) که در نتیجه تمرین تقویت شده رخ می دهد. این تعریف را با دقت بیشتری بررسی می کنیم، نخست اینکه یادگیری همواره باید قابل انتقال به رفتار مشاهده پذیر باشد. یادگیرنده (learner) قادر به انجام کاری خواهد بود که پیش از یادگیری نمی توانست آن را انجام دهد. دوم اینکه این تغییر رفتاری نسبتا پایدار است؛ یعنی نه موقتی و نه ثابت است. سوم، تغییر در رفتار الزاما نباید بالافاصله بعد از تجربه یادگیری رخ دهد.چهارم، تغییر در رفتار از تجربه یا تمرین ناشی می شود و پنجم، اینکه تجربه یا تمرین باید تقویت شود.
اصطلاحات پاداش و تقویت دست کم به دو دلیل با یکدیگر متفاوتند. پاولف، تقویت کننده (reinforce) عبارت است از محرک غیر شرطی، یعنی محرکی که یک واکنش طبیعی و خودکار در ارگانیسم ایجاد می کند. مثلا استفاده از محلول اسید رقیق یا شوک برقی می تواند تقویت کننده باشد. پاداش، چیز مطلوبی است، چیزی که برای انجام کاری که زمان و نیروی قابل ملاحظه ای صرف آن شده یا عملی شده که مورد پسند جامعه است به کسی داده می شود. ( تقویت بلافاصله بعد از رفتار می آید، می تواند مثبت یا منفی باشد اما پاداش صرفا بعد از رفتار نمی آید و می تواند با تاخیر باشد و همیشه چیز مطلوبی است.) تقویت کننده رفتار را نیرومند می سازد اما پاداش این کار را نمی کند.
آیا یادگیری باید به تغییر رفتار بینجامد؟
معروف ترین تعریفها، تعریفی است که به وسیله کیمبل، پیشنهاد شده
روانشناسی به یک علم رفتاری تبدیل شده است. هر آنچه را که ما در روانشناسی مطالعه می کنیم باید از طریق رفتار قابل ارائه باشد. اما این بدان معنا نیست که رفتاری که ما ملاحظه می کنیم یادگیری است. فرایند یادگیری را نمی توان به طور مستقیم مطالعه کرد، بلکه ماهیت یادگیری را تنها از تغییرات رفتاری می توان استنباط کرد. اسکینر تنها نظریه پرداز جدا از این قاعده است. برای اسکینر تغییرات رفتاری یادگیری هستند و نیاز به استنباط هیچ فرایند دیگری نیست. برای سایر نظریه پردازان یادگیری، یادگیری چیزی است که در نتیجه تجارب معین صورت می پذیرد و پیش از ایجاد تغییر در رفتار رخ می دهد.
یادگیری یک متغییر رابط یا میانین تلقی می شود. متغییر رابط یک فرایند فرضی است که فرض می شود بین محرکها و پاسخ های مشاهده شده اتفاق می افتد. متغییر مستقل ( تجربه) سبب تغییر در متغییر رابط (یادگیری) می شود، و این به نوبه خود متغییر وابسته (رفتار) را تغییر می دهد.
نسبتا پایدار چقدر پایدار است؟
بدین منظور از این تعریف استفاده می شود که بین یادگیری و رویدادهای دیگری که رفتار را تغییر می دهند، مانند خستگی، بیماری، بلوغ، و داروها تمایز ایجاد شود. یادگیری دوام می آورد تا با گذشت زمان دستخوش فراموشی شود یا یادگیری تازه ای جای آن را بگیرد. مدت تغییر حاصل از یادگیری یا حالتهای موقتی را نمی توان به طور دقیق معیین کرد.
خوگرفتن و حساس شدن
حساس شدن، فرایندی است که از طریق آن ارگانیسم نسبت به جنبه های معینی از محیطش حساس تر می شود. برای مثال، ارگانیسمی که به طور معمول به نور یا صدای معینی پاسخ نمی دهد ممکن است پس از دریافت شوک به آن پاسخ بدهد. بنابراین در این مثال شوک ارگانیسم را حساس و نسبت به محیطش آماده پاسخ دادن کرده است. زودرنجی یا حساسیت بیش از اندازه ای که معمولا پس از یک تجربه عصبانیت زا به ما دست می دهد نوعی حساس شدن است.
خوگیری، فرایندی است که از طریق آن ارگانیسم نسبت به محیطش کمتر حساس می شود. تمایل ارگانیسم بر این است که به محرکهای تازه محیط خود توجه کند. این تمایل بازتاب توجه یا بازتاب سوگیری نام دارد. وقتی صدای ناگهانی می شنوید فورا به جهت صدا بر می گردید ( سوگیری) اما پس از مدتی صدا را نادیده می گیرید ( خو گیری
دلیل عمده ای که در یادگیری بودن خو گیری و حساس شدگی تردید هست، این تغییرات رفتار گاهی موقتی اند و شرط نسبتا پایدار تعریف را برآورده نمی سازند. تغییرات رفتاری در پاره ای از موقعیت ها عمری نسبتا طولانی دارند. بارکرنیز معتقد است که بعضی از موارد خوگیری و حساس شدن یادگیری هستند و شرط نسبتا پایدار تعریف یادگیری را تامین می کنند. رویدادهای محرکی واحد که به طور مکرر تجربه می شوند به طور نسبتا پایدار خو گیری می شوند. حساس شدن می تواند تغییرات نسبتا پایدار در رفتار شخص ایجاد کند.
خوگیری و حساس شدگی با انواع متداول یادگیری فرق دارند. یادگیری های متداول به یادگیری تداعی گرا معروف اند، زیرا آنها تداعی با پیوند بین دو محرک ( شرطی شدن کلاسیک پاولف) یا تداعی بین یک محرک و یک پاسخ را شامل می شوند. به خوگیری و حساس شدگی یادگیری غیر تداعی گرا، یا آثار محرک واحد می گویند. در خو گیری پاسخ ارگانیسم به محرک کاهش و در حساس شدگی افزایش می یابد.
اقسام یادگیری
یادگیری را معمولاً برحسب رفتارها و افکاری که در بر می گیرد مطرح می کنند. زیرا یادگیری، تغییری را ضمن تجربه شامل می شود. بنابراین، می توان سؤال کرد تغییر ناشی از یادگیری در چه جنبه هایی از رفتار ظاهر می شود؟ در واقع، وقتی یاد می گیریم برای پیدایش تغییر در خویشتن تلاش می کنیم و این تغییر ممکن است به شکل های ایجاد، اصلاح و تکمیل یا به طور کلی افزایش و کاهش ظاهر شود. به عبارت دیگر، پس از آنکه آموختیم، رفتار یا فکر ما دیگر آن نیست که قبلاً داشتیم بلکه تغییر یافته است که این تغییر ممکن است بی درنگ ظاهر شود مانند آموختن جدول ضرب، یا در بلندمدت خودش را نشان دهد مانند پیدایش عادتهای بهداشتی.
رفتار آدمی دارای سه بُعد یا سه جنبه است از این قرار:
الف. بُعد شناختی شامل افکار، عقاید، معلومات.
ب. بُعد روانی حرکتی شامل همه مهارتها.
پ. بُعد عاطفی و اجتماعی شامل احساسات، گرایش ها، ارزشها.
یادگیری در هر یک از ابعاد مذکور، به صورت تغییری در آن بُعد ظاهر می شود. مثلاً معلومات ما زیاد یا اصلاح و یا کامل می شود (بُعد شناختی)؛ مهارتی را می آموزیم مانند رانندگی (بُعد روانی حرکتی)؛ نظر یا دیدگاه مان نسبت به شخص یا چیزی عوض می شود یا خوش بین یا بدبین می شویم (بُعد عاطفی و اجتماعی).
درباره ی اینکه آدمی چگونه یاد می گیرد نظریه های مختلفی مطرح شده اند. بعضی آن را نتیجه و محصول برقراری تداعی یا رابطه بین محرکهای خاص (عوامل خارجی یا محیطی مؤثر در فرد) و پاسخ های خاص (واکنش فرد) می دانند (نظریه های شرطی کلاسیک و عامل). این خانواده نظریات یادگیری به خانواده S-R معروف است. برخی ا
یادگیری مبتنی بر رویارویی با محرک
بخشی از متن:
14 شیت بصورت عکس از شناخت و تحلیل میدان منیریه-منطقه 11 تهران
این میدان از میادین خیایان ولیعصر می باشد از شمال و جنو به خیابان ولیعصر و از شرق به خیابان ابوسعید و از غرب به خیابان معیری و از شمال شرق به خیابان فردوس متصل است.
بخشی از متن:
..................................
کد متلب انجام پخش بار به روش گوس-سایدل و نیوتن-رافسون برای سیستم قدرت 3 شینه
مجموعه حاضر شامل کد های متلب برای انجام پخش بار به روش های گوس-سایدل و نیوتن-رافسون برای سیستم قدرت 3 شینه است.
کد های متلب دارای توضیحات لازم به صورت کامنت هستند.
برای مشاهده خروجی های برنامه کافیست کد را در نرم افزار MATLAB اجرا نمایید.
..................................
بخشی از متن:
فهرست
مقمه. 3
چگونگی یادگیری اجتماعی. 4
پیشینه نظریههای یادگیری.. 5
بازگشت.. 6
یادگیری کاروری و جانشینی. 7
یادگیری و عملکرد 8
جنبه غریزی تقلید 8
جنبه رشدی تقلید 9
شرطی بودن تقلید 9
رفتار ابزاری بودن تقلید 10
انواع یادگیری.. 10
اختلال یادگیری.. 11
عوامل بروز اختلالات یادگیری.. 11
نظریههای یادگیری.. 14
یادگیری چیست ؟ 14
خوگرفتن و حساس شدن. 15
بازتاب و غریزه 16
یک تعریف تغییر یافته از یادگیری.. 17
شرطی سازی وسیله ای.. 17
یادگیری و بقا 18
چرا به مطالعه یادگیری بپردازیم 18
اقسام یادگیری.. 21
خوگیری (habituation) 22
حافظه (memory) 23
تقلید (imitation. 23
دیدکلی. 23
ویژگیهای یادگیری.. 24
تغییر در رفتار 24
پایداری نسبی. 24
تواناییهای بالقوه 24
تجربه. 24
یادگیری یا وراثت.. 25
نظریههای یادگیری.. 25
تداعی گرایی (Associationism). 25
یادگیری اجتماعی (Social Learning). 25
شناخت گرایی (Cognitiveism). 26
حافظه و یادگیری.. 26
فیزیولوژی یادگیری و حافظه. 26
گستره روانشناسی یادگیری.. 27
چشم انداز این علم 27
شکلهای یادگیری.. 29
شرایط یادگیری.. 30
معیارهای یادگیری.. 30
خصایص یادگیری.. 31
یادگیری رسمی و اتفاقی. 32
عوامل مؤثر در فرایند یادگیری.. 32
منابع. 34
مقدمه
یادگیری کارکردیست که با آن، دانش، رفتار ها، توانمندی ها یا انتخاب های نو یا موجود به ترتیب درک یا تقویت و اصلاح میشوند، که شاید به یک تغییر بالقوه در ترکیب داده ها، عمق دانش، رویکرد یا رفتار نسبت به نوع و گستره ی تجارب منجر شود. توانایی یادگیری در دسترس انسان ها، جنبندگان و گیاهان و انواعی از ماشین ها قرار دارد. روند یادگیری در طول زمان، منحنی یادگیری را دنبال مینماید. یادگیری به صورت آنی انجام نمیشود، بلکه بر پایه دانسته های گذشته رشد میکند. بر همین پایه، دید ما یادگیری میتواند در راستای یک روند تعریف شود تا مجموعه ای از دانش شیوه ی انجام و گزاره هایی بر مبنای واقعیت باشند. یادگیری در نهایت به تغییراتی می انجامد که معمولا دائمی هستند.
یادگیری در انسان میتواند بخشی از فرایند تحصیل، توسعه فردی، و تمرینات باشد که ممکن است هدفمند یا به وسیله انگیزش انجام شود. مطالعه ی اینکه یادگیری چگونه رخ می دهدد بخشی ازروانشناسی تربیتی، عصب روانشناسی، تئوری آموزش و علوم پرورشی میباشد. یادگیری ممکن است در نتیجه ی خوگیری یا شرطیشدن کلاسیک (همانطور که در بسیاری از تیره های جنبندگان دیده شده است) انجام شود یا اینکه میتواند نتیجه ی کارهای پیچیده ای نظیر بازی (که صرفا در جنبندگان هوشمند دیده شده است) باشد. یادگیری ممکن است خودآگاه یاناخودآگاه انجام شود. یادگیری اینکه یک رویداد ناگوار، فرارناپذیر است و نمیشود از آن پیشگیری کرد درماندگی آموختهشده نامیده میشود. شواهدی وجود دارد که در انسان، در هنگام جنینی یادگیری در 32 هفته پس از باروری شروع میشود، که گویای این میتواند باشد که دستگاه عصبی مرکزی به اندازه ی کافی توسعه یافته است و آماده است تا حافظه شروع به کار کند
چگونگی یادگیری اجتماعی
در این مبحث باید توجه داشت که مفاهیم یادگیری اجتماعی و نظریه شناخت اجتماعی به یک معنا به کار میروند. با آنکه در دانش روانشناسی اصطلاح یادگیری اجتماعی برای همگان دارای معنای کاملاً روشنی است و هر کس در نظر نخست به مفهوم و کاربرد آن پی میبرد، اما برای توضیح بیشتر، یادگیری اجتماعی به آن گونه رفتارهایی گفته میشود که در میان افراد جامعه و محیط دارای جنبه تعاملی باشد. بعضی از این رفتارها ممکن است خوشایند و بعضی دیگر ناخوشایند جلوه کنند. مردم میکوشند به فرزندانشان رفتارهایی را بیاموزند که مورد تایید اکثر افراد جامعه باشند.
البته، رفتارهایی که از لحاظ اجتماعی مورد پذیرش قرار میگیرند، نه تنها در هر فرهنگی با هم تفاوت دارند،بلکه در هر گروهی در یک فرهنگ معین نیز با هم فرق میکنند. چنانکه رفتارهای مرسوم و مورد تایید در هر شهر و منطقهای با شهرها و منطقههای دیگر یکسان نیستند. افزون بر اینها رفتارهای قابل قبول اجتماعی با سن و جنس افراد نیز وابستهاند. رفتار بزرگسالان با کودکان و جنس مخالف و نیز کودکان با بزرگسالان و همتایان به گونهای چشمگیر با هم اختلاف دارد. به طور کلی باید آموخت که با هر جنس و دورههای سنی چه رفتاری شایسته و مورد پسند جامعه است.
نکته اصلی این است که یادگیری اجتماعی فقط یک رشته رفتارهای جامعهپسند را شامل نمیشود، بلکه به ما میآموزد که چه رفتارهایی در چه شرایطی قابل قبول نیستند. به سخن دیگر، یادگیری اجتماعی موثر با شمار بسیاری از تعمیمی و تخصیص سر و کار پیدا میکند.
شاید یکی از مهمترین کارهای خانه و مدرسه در آغاز سن تحصیلی کودکان و سالهای بعد از آن توجه به رشد و پرورش کودکان برای همنوایی و سازگاری با چشمداشتهای اجتماعی باشد. این فرایندها خواستها و ضابطههای فرهنگ یک جامعه را متناسب با جنس و سن کودکان همراه با مسئولیتهایشان به آنان منتقل میسازند.
اساس کار در انتقال آموزشهای اجتماعی این است که کودک چگونه رفتارهای قابل قبول جامعه را میتواند بیاموزد؟ روانشناسان یادگیری اجتماعی اغلب پاسخ میدهند که به وسیله تقلید یا نسخهبرداری از رفتار دیگران میتوان به چنین مهمی توفیق یافت. گاهی یادگیری از راه تقلید را یادگیری مشاهدهای نیز نامیدهاند که کودکان و نوجوانان به این وسیله پاسخهای جدیدی به دست میآورند یا آنکه پاسخهای موجود خود را تغییر میدهند. در واقع نظریههای یادگیری اجتماعی پایههای این گونه رفتارخها یا تغییر رفتارها را بیان میکنند.
پیشینه نظریههای یادگیری
جان دالرد و نیل میلر دو تن از پژوهشگران روانشناسی در سالهای 1950 در دانشگاه معروف ییل با همکاری یکدیگر میخواستند میان روش کار فروید و رفتارگرایی پیوند و تلفیقی به وجود آورند. برای دستیابی به چنین هدفی نخستن راه این بود که روش روانکاوی فروید را با شیوه یادگیری کلارک هال مبنی بر کاهش سایق ارتباط دهند. همانندی این دو روش در این است که نظریه هال یک نظریه کاهش تنش است. هر دو نظریه موجودهای زنده را افرادی میشناسدند که میکوشند فشارها و ناراحتیهایی را که بر اثر سایقهای ارضاء نشده ایجاد گردیدهاند کاهش دهند. دوم آنکه، هر دو نظریه به اهمیت یادگیری در آغاز رشد و تاثیر آن در دوره پس از آن تاکید میورزند. گر چه هر دو نظریه برای توصیف روش کار خود واژههای متفاوتی به کار میبرند، اما به نتایج کار یکسانی میرسند، یعنی کاستن از فشارهای روانی.
میلر (1944) برای پی بردن به بیتصمیمی و کشاکشهای روانی چهار اصل را به قرار زیر تعیین کرده است:
بخشی از متن:
11 صفحه ورد از پروپوزال امکان سنجی گردشگری شهری در کرمانشاه
چکیده
امروزه از گردشگری شهری به عنوان یکی از عوامل مهم توسعه اقتصادی- اجتماعی و رفاهی شهر و شهرنشینان یاد می کنند. به همین خاطر مسؤلان امور گردشگری و شهری در پی ارتقاء و گسترش آن بر آمده اند. گردشگری بر اساس وجود جاذبه های دیدارگر شکل می گیرد. امروزه یکی از پر جاذیه ترین مکان های گردشگری شهرها می باشند. این پژوهش در صدد تعیین امکان سنجی توسعه گردشگری شهری در کرمانشاه است. جهت شناخت توسعه گردشگری شهری این سؤالات طرح شد: 1- آیا شهر کرمانشاه ظرفیت لازم برای تبدیل شدن به یک قطب گردشگری را دارد؟ 2- وضعیت خدمات و زیرساخت ها در شهر کرمانشاه به چه صورت است؟ 3- جاذبه های گردشگری شهر کرمانشاه کدامند؟روش پژوهش در این رساله توصیفی- تحلیلی است و نوع پژوهش کاربردی- نظری می باشد برای جمع آوری داده ها از روش کتابخانه ای و میدانی استفاده شده است. نوع داده ها کمی می باشد در تجزیه و تحلیل داده ها از روشهای استنباطی و نرم افزار spssاستفاده شده است. هدف از پژوهش بررسی زمینه های مدیریت برای توسعه گردشگری شهری در کرمانشاه است که مشخص می کند مدیران شهری در جهت توسعه گردشگری تلاش کرده اند. هدف های دیگر پژوهش امکان سنجی برای ارائه الگوی توسعه گردشگری شهری برای کرمانشاه توسعه گردشگری در استان بر پایه شهر کرمانشاه. تعریف قطب گردشگری شهری برای کرمانشاه. نتایج تحقیق نشان داد، شهر کرمانشاه ظرفیت لازم را برای تبدیل شدن به یک قطب گردشگری دارد و بین زیرساخت ها و خدمات شهری و توسعه گردشگری در شهر کرمانشاه رابطه معنی داری وجود دارد.از دیگر نتایج تحقیق می توان به عدم فعالیت مدیران شهری در زمینه گردشگری اشاره کرد.
کلید واژه ها : امکان سنجی ، گردشگری ، کرمانشاه
شامل مقدمه ،بیان مساله،فرضیه ،سوالات،روش تحقیق و...
بخشی از متن:
بررسی ابعاد مختلف محله ایران واقع در ناحیه 6 منطقه 12 تهران
6 فایل pdf -ابعاد اقتصادی-اجتماعی-مورفولوژی-اکولوژی-سازمان فضایی-تاریخی
بهمراه سوات محله
1-1 .شناسایی موقعایت جغرافیایی محله ایران
محله ایران در ناحیه 6 منطقه 12 شهر تهران واقع شده است و از محالت تاریخی و مرکزی تهران به شمار میرود. این محله از شمال به خیابان مجاهدین خلق، از جنوب به خیابان امیرکبیر، از شرق به خیابان هفده شهریور و از غرب به خیابان مصطفی خمینی محدود میشود.
بخشی از متن:
25 اسلاید پاورپونت میدان امام حسین در منطقه 7 تهران بصورت pdf
میدان امام حسین ( نام پیشین: میدان فوزیه ) از میدان های مرکزی شهر تهران است که در قسمت جنوبی منطقه 7 واقع شده است، این میدان از سمت غرب به خیابان انقالب و از سمت شرق به خیابان دماوند و از جنوب به خیابان هفده شهریور راه دارد. خیابان انقالب و خیابان دماوند از طریق زیر گذر ماشین رو به هم متصل هستند.
بخشی از متن:
.............................................
کد متلب تعقیب هدف در دو بعد با فیلتر کالمن
حاوی مجموعه کامل دیتا جهت تست برنامه
خط های برنامه حاوی توضیحات لازم به صورت کامنت هستند.
برای مشاهده نتایج کافیست کد را در نرم افزار متلب Run نمایید.
.............................................
بخشی از متن:
.............................................
کد متلب آموزش سیستم فازی Takagi-Sugeno با استفاده از روش حداقل مربعات
خط های برنامه حاوی توضیحات لازم به صورت کامنت هستند.
برای مشاهده نتایج کافیست کد را در نرم افزار متلب Run نمایید.
.............................................
بخشی از متن:
جدول اکسل لیگ فوتبال 20 تیمه
در این جدول فوق العاده ، شما فقط نیاز دارید نتایج هر بازی را در کادر خودش وارد کنید و خواهید دید که به صورت خودکار تعداد بازی ، تعداد برد ، تعداد باخت ، تعداد تساوی ، تفاضل گل و امتیاز هر تیم نمایش داده می شود.
قابلیت ویرایش دارد
دارای فایل راهنما جهت ارائه توضیحات و درک جدول
این جدول هیچگونه مشابهی ندارد حتی در سایت های خارجی.
قابل استفاده به عنوان پروژه اکسل
بخشی از متن:
....................................
شبیه سازی فتوسل در سیمولینک متلب
شبیه سازی به صورت ترکیب سیمولینک و کدنویسی انجام شده است.
شبیه سازی به صورت دقیق و با جزییات کامل انجام شده است.
برای مشاهده نتایج کافیست مسر متلب را در مسیر فایل دانلودی قرار داده و فایل سیمولینک را اجرا نمایید.
....................................
بخشی از متن:
بخشی از متن:
این فایل حاوی یک پروژه با عنوان روشنایی فنی پل خرمشهر می باشد که گزینه مناسبی برای درس روشنایی فنی دانشجویان رشته برق میباشد برای اجرا به نرم افزار شبیه ساز dialux evo نیاز دارید